Referate pentru domeniul Astronomie

Planeta Venus

Venus este cea mai apropiata planeta de Pamant. Ea straluceste puternic pe cer, fiind Luceafarul de seara si de dimineata. Se poate vedea numai vreo 3 ore dupa asfintit sau inaintea rasaritului. Dupa soare si Luna, Venus este cel mai stralucitor corp ceresc. Aceasta planeta are aproape dimensiunile Pamantului. Se invarte in jurul Soarelui la o distanta de circa 110 milioane de Km (70 de milioane de mile). Diametru este de12104 Km. Venus are o miscare de rotatie in sens invers fata de cea a pamantului. Se roteste in jurul axei sale in timp mai indelungat decat timpul in care se roteste in ju... vezi detalii

Planeta Jupiter

Jupiter este a cincea planeta de la Soare si este cea mai mare dintre toate planetele sistemului nostru solar. Are diametrul de 11 ori mai mare decat cel al Pamantului, o masa de 318 ori mai mare si un volum de 1300 ori mai mare. - orbita: 778,330,000 km de la Soare - diametrul: 142,984 km (ecuatorial) - masa: 1.900x1027 kg Jupiter este al patrulea obiect de pe cer ca stralucire (dupa Soare, Luna si Venus; si cateodata Marte). A fost cunoscut din timpuri preistorice. Descoperirea de catre Galileo si Simon Marius , in 1610, a celor patru mari luni, ale lui Jupiter: Io, Europa, Ganymed... vezi detalii

Universul

Universul este constituit din totalitatea corpurilor si fenomenelor cosmice si a spatiului dintre ele. Este cel mai vast si mai complex sistem de organizare si de manifestare a materiei. Desi a perfectionat continuu mijloacele de cercetare, omul a reusit sa exploreze doar o mica parte din Univers, caruia i se spune Univers observabil sau Metagalaxie. Restul universului, inca nu a fost observat, dar face parte si el din Universul fizic. Date fiind dimensiunile uriase ale partii deja observate, se considera ca Universul este infinit in spatiu. Totodata, se apreciaza ca el este infinit in ti... vezi detalii

Universul si Sistemul Solar

Universul -prezentare "generala" A fost odata un timp cand nu exista nimic... Dupa cum se cunoaste, o modalitate de reprezentare a unui spatiu este gasirea unei tehnici matematice de definirea oricarui punct din acel spatiu. Cand spunem spatiu, toata lumea se gandeste la spatiul care ne inconjoara, pe care noi il percepem tridimensional (3D). Trebuie, oare, sa ne punem problema: "A fost oare spatiul asa cum il cunoastem noi astazi, de-a pururi" ? Aceasta problema a inceput in secolul al XVI-lea, odata cu Galileo Galilei. Desi pare cam ciudata plasarea in timp, Gal... vezi detalii

Astronomia Si Teoriile Cosmologice Din Grecia Antica

Incepand cu secolul VI i. e. n. grecii au studiat miscarea astrilor, forma cerului si a Pamantului, si de la ei se pastreaza pana astazi denumirile stelelor si ale constelatiilor, dintre care cele mai celebre sunt urmatoarele: Orion (numele marelui vanator din mitologia greaca), Canis Major (cu cea mai stralucitoare stea, Sirius), Canis Minor, Lepus si Taurus, Perseus, Andromeda si Cassiopeia. Grecii au fost primii care au incercat sa explice, intr-o maniera logica si sistematica, cum functioneaza Universul, folosind modele si observatii. Inca din secolul VII i. e. n. grecii au considerat c... vezi detalii

Universul Enigmatic

Desi exista o parere generala ca astronomii se uita la stele, s-ar putea spune ca stelele singulare nu prezinta prea mare interes pentru astronomii amatori. Exista cateva exceptii notabile de la aceasta, si am putea preciza doua: Constelatiile, observarea constelatiilor fiind cel mai aproape de lucrul pe care oamenii il inteleg prin uitat la stele. Pasul urmator dupa o stea singulara este un sistem dublu sau multiplu, mai multe stele care orbiteaza in jurul celeilalte, acestea sunt duble fizice, sau care apar aproape una de alta pe cer, aliniate din pura intamplare, asa zisele duble optice.... vezi detalii

Astronomie Primul Instrument Astronomic Gnomonul

Cu incepere de la Galileo Galilei - mai precis, din anul 1611 - astronomia este asociata cu luneta sau cu telescopul, instrumente de observare considerate indispensabile pentru observarea corpurilor si sistemelor cosmice. Aceste instrumente vor fi prezentate intr-un alt capitol. Aici vrem sa atragem atentia cititorului asupra unui fapt deloc neglijabil, dar din pacate de multe ori neglijat: pasul decisiv, de la imaginea Universului oferita de simturile noastre - asa-numita conceptie geocentrica - la o imagine mai realista (conceptia heliocentrica) a fost facut de omenire pe baza observatiil... vezi detalii

Studiul Spatiului Cosmic cu Ajutorul Radiatiilor Electromagnetice

In comparatie cu telescoapele terestre,cele spatiale ofera o viziune mult mai clara a obiec- telor ceresti deoarece aceste instrumente sunt deasupra atmosferei turbulente si distorsio- nante a Pamantului.Telescoapele de pe orbita pot deasemenea sa acopere intreaga sfera observabila a spatiului in timp ce telescoapele stationare de la sol acopera o arie limitata in functie de pozitia lor pe Pamant. Telescoapele spatiale au acces la o parte mai larga a spectrului electromagnetic ,inclusiv asupra razelor gamma,X,ultraviolete si o buna parte a spectrului infrarosu.Fiecare din aceste spectre... vezi detalii

Diametrul Aparent al Soarelui si al Lunii

Diametrul aparent al Soarelui si al Lunii MOTTO: "Universul ... este scris intr-o limba matematica si caracterele sunt triunghiuri, cercuri si alte figuri geometrice, mijloace fara de care ar fi cu neputinta sa intelegem ceva." - Galileo Galilei a. Sursa de lumina. Imaginea sursei Privirea omului este atrasa, instinctiv, de lumina, deci de sursele de lumina; totusi, vizarea directa a acestora poat produce, de multe ori, un efect nedorit asupra vederii noastre, ajungandu-se uneori chiar la pierderea totala sau partiala a vederii. Se stie ca nu putem privi Soarele in plina zi dec... vezi detalii

Planeta Venus

Venus este una din cele noua planete din Sistemul nostru Solar. Este cea de-a doua Planeta de la Soare, Mercur fiind cea mai apropiata. Venus este una dintre planetele de stanca, compus in mare parte din metal si piatra. Cu toate ca Venus este cu putin mai mica fata de planeta noastra Pamant nu ar fi un loc foarte frumos de locuit. Este mult mai fierbinte pe Venus (temperatura medie de 480 grade C) comparativ cu Mercur care este mai aproape de Soare. Asta datorita straturilor de nori albi si grosi care opresc caldura sa iasa. Norii sunt repartizati in trei straturi, situate la o altitudine ... vezi detalii

Procedeul Wood De Fabricare A Tuburilor De Sticla

Formarea tubului prin tragere pe verticala, dupa acest procedeu, se bazeaza atat pe actiunea presiunii hidrostatice create de stratul superior al topiturii de sticla, prin suflarea aurului comprimat printr-o duza cufundata in sticla, cat si prin cresterea rapida a viscozitatii sticlei produsa de o racire intensa. Aceste doua sectiuni anuleza forta tensiunii superficiale care se formeaza la locul desprinderii tubului si care se opune actiunii de tragere. Nivelul II: chiuveta, din care se trage sticla, precum si o serie de elemente necesare fasonarii tubului. Chiuveta este confectionata din m... vezi detalii

Recenzie - Prin Sistemul Solar de Elena Toma

Cartea "Prin Sistemul Solar" a autorului Elena Toma a fost publicata de Editura Stiintifica Si Enciclopedica la Bucuresti in 1978.Volumul este structurat in 10 capitole ,,In jurul Soarelui", ,,Victoriile mecanicii ceresti", ,,Pamantul", ,,Luna", ,,Planetele interioare:Mercur si Venus", ,,Marte, planeta rosie", ,,Jupiter si planetele indepartate", ,,Corpurile mici ale sistemului solar", ,,Cometele, oaspeti neanuntati", ,,Formarea sistemului solar" si insumeaza 127 de pagini. Prin intermediul acestei carti, Elena Toma,raspunde la in... vezi detalii

Formarea conceptiei materialiste despre lume

Bazele primelor istoric 2 programe de cunoastere materialista a naturii in stiinta antica fondeaza Democrit & Platon. Anume Democrit este fondatorul materialismului antic.Viata lui este exemplu unei fidelitati profunde in fata stiintei,cercetarii lumii.Domocrit invata ca real exista existenta si inexistenta.Existenta-sint atomii,nefiinta-golul,spatiul gol.Golul nu se misca si este infinit;el nu manifesta nici o influenta asupra existentei.Ideea golului l-a adus pe Dimocrit la ideea spatiului infinit.In acest spatiu in toate directiile se misca haotic atomii (ca praful in raza solara).... vezi detalii

Sateliti Artificiali Si Naturali

Multi isi inchipuie ca Luna a fost mereu la fel, ca infatisarea ei de astazi este infatisarea ei din totdeauna. Altii, dimpotriva, cred ca luna este cu mult mai noua decat este in realitate. Filozoful Aristotel povesteste ca barbarii, care populau initial Arcadi, fusesera invinsi is izgoniti. inainte de aparitia lunii. Pentru a-is sublinia vechimea, pe care o socoteau un temei de mandrie, Arcadienii insisi isi spuneau Proselenes , adica mai vechi decat luna. Ei credeau ca stramosii lor cei mai indepartati traisera intr-o vreme cand Pamantul nu avea inca satelit natural. Ca toate corpurile c... vezi detalii

Ce Stim Despre Soare

Soarele este cel mai mare corp din sistemul solar continand 98% din masa acestuia. El este o sfera de masa gazoasa incandescenta de la care noi primim caldura si lumina. Are diametrul de 1. 391. 000 km ceea ce inseamna ca este de 109 ori mai mare decat Pamantul. 98% din materia solara este formata din hidrogen (73%) si heliu (25%). NUCLEUL este regiunea centrala care ocupa 20% din volumul Soarelui, contine jumatate din masa lui si are o raza de aproximativ 120. 000 km. Aici temperatura este de 14 milioane de grade Celsius iar presiunea de 340 miliarde de ori mai mare decat presiunea de pe P... vezi detalii