Surse de Constituire a Fondurilor pentru Protectia Somerilor in Romania

Cuprins referat Cum descarc?

Capitolul I. Sistemul asigurarilor de somaj 
1.1. Consideratii generale privind sistemul asigurarilor de somaj 
1.2. Rolul statului in protectia somerilor 
Capitolul II. Finantarea sistemului asigurarilor pentru somaj 
2.1. Contributiile la Fondul Asigurarilor de Somaj 
2.2. Subventii de la bugetul de stat 
Capitolul III. Rolul Agentiei Nationale a Ocuparii Fortei de Munca in diminuarea somajului 
Bibliografie


Extras din referat Cum descarc?

Capitolul I. Sistemul asigurarilor de somaj
Prin amploarea ingrijoratoare, prin structurile complexe si mai ales prin dinamicile ce isi schimba ritmurile si sensurile, somajul a devenit o problema macrosociala. In general, persoana apta de munca, dar care nu gaseste de lucru si poate fi angajata partial sau total numai in anumite momente ale dezvoltarii economico-sociale si se afla in situatia de a primi indemnizatia de somaj se numeste somer. In sens restrans, somerul este acea persoana care cauta un loc de munca remunerat si care nu are un asemenea loc in mod curent.
1.1. Consideratii generale privind sistemul asigurarilor de somaj
Pentru a defini notiunea de somaj exista o serie de modalitati in care se poate face acest lucru: fie in functie de maniera de abordare, fie potrivit unei perioade istorice, fie dupa trasaturile pe care dorim sa le scoatem in relief.
Dictionarul poliglot explicativ priveste somajul ca fiind o situatie proprie persoanelor care si-au incetat involuntar activitatea si/sau nu se pot angaja din cauza imposibilitatii gasirii unui loc de munca 
In Vocabularul economic si financiar, prin somaj se intelege incetarea involuntara si prelungita a lucrului, din cauza neputintei angajarii (fapt care implica absenta sau desfacerea contractului de munca intre salariat si patron) 
Una din definitiile unanim acceptate in domeniu a fost adoptata in 1954 (si modificata, apoi, in 1982), la Conferinta Internationala a statisticienilor din domeniul muncii - si apartine Biroului International al Muncii (B.I.T.). El interpreteaza statutul de somer prin prisma a trei criterii, necesare a fi indeplinite pentru ca un individ sa poata fii incadrat in aceasta categorie:
- sa nu aiba un loc de munca;
- sa fie disponibil pentru lucru;
- sa fie efectiv in cautarea unei slujbe.
In termenii generici ai pietei muncii, somajul reprezinta un excedent al ofertei in raport cu cererea de mana de lucru. Trebuie tinut seama, insa, ca respectiva oferta nu ia in considerare toata populatia apta de munca, ci doar pe aceea dornica sa se angajeze ca forta de munca salariata (de aceea, cererea corespondenta se contituie din ceea ce se poate satisface prin intermediul conditiilor salariale date).
Starea de somer se datoreaza, in principiu, unui numar de doua situatii socotite concomitente:
- pe de-o parte, in "zona" ofertantilor, pierderea locului de munca in cazul unora dintre ei;
- pe de alta parte, imposibilitatea angajarii integrale, intr-o perioada data de timp, a unei intregi generatii de absolventi calificati pentru o anumita munca.
Cel mai adesea, fenomenul contemporan somaj este abordat si analizat ca un dezechilibru al pietei muncii la nivelul ei national: ca loc de intalnire si de confruntare intre cererea globala si oferta globala de munca. Aceasta maniera de abordare a somajului este, in fapt, o continuare a analizei problemelor demografico-economice, pe de-o parte, si a celor economico-financiare si investitionale, pe de alta parte. Numai ca, atat resursele de munca (oferta de brate de munca), cat si nevoile de munca (cererea de munca) sunt trecute (filtrate) prin exigentele si regulile unice ale remunerarii si salarizarii. De aceea, indiferent de unghiul de abordare si tratare a lui, somajul este o disfunctie a pietei nationale a muncii.
Cele mai reprezentative trasaturi ale somajului sunt:
a) somajul este un dezechilibru macroecnomic, un fenomen care concretizeaza subocuparea mainii de lucru, insemnand:
- cazul "clasic", caracterizat prin oferta ce depaseste cererea de munca;
- situatia in care capacitatea lucratorilor nu este utilizata corespunzator posibilitatilor ei sau e folosita defectuos.
b) somajul exprima, totodata, sensul unic al disproportiei pe piata fortei de munca: oferta strict mai mare fata de cerere.
c) disparitatile devin inegalitati, iar acestea - dezechilibre, manifestate intre potentialul de lucru, posibilitatea utilizarii lui si- in final - folosirea lui efectiva.
d) in orice moment, somerii - considerati de catre unii suprapopulatie relativa - constituie, de fapt, rezerve de forta de munca.
e) somajul demonstreaza, in final, faptul ca societatea nu e capabila sa asigure ocuparea completa sau macar eficienta a mainii de lucru.
f) fenomenul in sine nu poate sa dispara: este si va fi diagnosticat si tratat, dar nu va putea fi eradicat.
g) indiferent de natura si formele somajului, durata acestuia se manifesta din momentul pierderii locului de munca, pana la reluarea activitatii.
Somajul si nivelul ocuparii au urmat, in linii mari, evolutia ciclica a economiei. In general, in perioadele de inviorare si de boom, s-a constatat ca gradul de ocupare al fortei de munca - ridicat - nu elimina, totusi, somajul, dar il restrange considerabil. Dimpotriva, in cazuri de criza (recesiune), rata somajului creste ingrijorator, reprezentand o grava problema pentru societate.
Dupa cum se poate observa in graficul nr.1 numarul somerilor a scazut de la 1.067.206 in 000, la 386.667 in 007, rata somajului ajungand astfel la 4,3%. In 009, numarul somerilor a ajuns la 572.974, iar rata somajului cunoaste o crestere de 46,51% ajungand la 6.3%, evolutia viitoare depinzand in primul rand de numarul bugetarilor care vor fi concediati. Rata somajului inregistrata in anul 008 a cunoscut aceleasi tendinte manifestate in perioada 004 - 007, respectiv de scadere.


Fisiere in arhiva (1):

  • Surse de Constituire a Fondurilor pentru Protectia Somerilor in Romania.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!