CUPRINS Introducere 2 1. EVOLUTIA ASIGURARILOR IN ROMANIA 2. CONCURENTA PE PIATA ASIGURARILOR 3. EVOLUTIA PIETEI ROMANESTI DE ASIGURARI 1997-2007 4. PIATA ROMANEASCA DE ASIGURARI IN PERIOADA 2008-2010 5. CAPITALUL SOCIAL AL SOCIETATILOR DE ASIGURARI IN 2009 6. PIATA ROMANEASCA DE ASIGURARI IN ANUL 2010 7. PERSPECTIVELE PIETEI IN ROMANIA CONCLUZII... Bibliografie
INTRODUCERE Indiferent de contextul economic si social in care actioneaza, persoanele fizice si juridice sunt supuse diferitelor riscuri. Acest fapt a determinat amplificarea si diversificarea cererii de asigurari, ceea ce a dus la cresterea gradului de complexitate a produselor de asigurare, concretizate in dezvoltarea diferitelor segmente din cadrul pietei asigurarilor. Din aceasta perspectiva am incercat, in acest referat sa facem o scurta analiza a pietei romanesti de asigurare in prezent si perspectivele ei. Pentru elaborarea acestei lucrari ne-am informat din literatura de specialitate romaneasca, am studiat legislatia asigurarilor si am preluat date din unele site-uri specializate in acest domeniu. De asemenea in cadrul lucrarii am folosit date de actualitate pentru a putea evidentia corect situatia asigurarilor din prezent, precum si evolutia lor din anii anteriori. Operatiunile de asigurare si reasigurare au loc intr-un cadru numit piata asigurarilor In general, piata asigurarilor reprezinta locul unde se intilnesc in mod reglementat cererea si oferta de asigurari. Cererea de asigurare vine din partea persoanelor fizice si juridice care doresc sa incheie diverse tipuri de asigurari si constituie astfel un element hotarator in stabilirea dimensiunilor pietei. Pe piata asigurarilor se intilnesc cererea de asigurare, care vine din partea persoanelor fizice si juridice asiguarabile, si oferta de asiguarare prezenta de catre organizatii specializate, respectiv autorizate sa functioneze in acest domeniu. Cererea de asigurare se concretizeaza in contracte de asigurare, dupa confruntarea cu oferta, aceasta tinzand sa creasca in functie de numarul bunurilor aflate in proprietatea consumatorilor , precum si in functie de expunerea acestora la riscuri . Valoarea bunurilor asigurate depinde indeosebi de valoarea lor economica si de inflatie si de aceea, cererea de asigurare nu e considerata ca fiind perfect stabila. Oferta de asigurare vine din partea societatilor specializate, autorizate sa functioneze in acest domeniu si capabile, din punct de vedere financiar, sa desfasoare o astfel de activitate. 1. Societatile de capital sunt constituite pentru a obtine profit pentru proprietari si includ: - Societatile comerciale pe actinui si cu raspundere limitata care isi desfasoara activitatea conform legii si urmaresc realizarea de profit si care sunt obligate sa respecte legislatia in vigoare cu privire la marimea capitalului social minim subscris si varsat, marimea obligatiilor pe care si le pot asuma, rezervele de prime si /sau daune pe care trebuie sa si le constitue. - Sindicatele Lloyd's nu reprezinta o societate de asigurari ci se comporta ca o piata. Ansamblul asigurarilor sunt subscrise in numele sau de catre anumiti membrii, fiind garanatate cu intreaga avere personala a acestora.Aceasta piata a fost destinata asigurarilor maritime, spre sfarsitul sec XIX-lea a inceput si subscrierea riscurilor nemaritime. Societatea si- a creat un fond special alcatuit din venituri, din prime ale fiecarui membru.Activitatea acestei piete ramane un etalon pentru toate pietele de asigurari si reasigurari , prin continua perfectionare a reasigurarii pe care a inventat-o, " excedent de dauna", dar si prin publicatiile periodice care ii ofera informatii exacte. - Bursele de asigurari sunt cele ce apar ca adevarate piete fiecare asigurare sau reasigurare achizitionata la bursa este subscrisa de catre membrii acesteia, acestia putand fi indivizi, asociatii sau corporatii. - Asociatiile si pool-urile constitue cativa asiguratori independenti, care coopereaza pentru a acoperi impreuna riscuri pe care membrii nu sunt dispusi sa le acopere singuri. 2. Societatile cooperatiste nu se constitue pentru a obtine profit; proprietarii detin polite cu acoperire prin asigurare la preturi minime. - Organizatii de asigurare de tip cooperatist - fiecare membru are dubla calitate: asigurat si asigurator; - Tontinele - se constitue pentru o perioada determinata in timpul careia membrii asociatiei varsa o cotizatie anuala la fondul in comun; - Organizatii de schimb reciproc - riscul asigurarii va fi tansferat celorlalti membrii, nu organizatiei; - Alte societati cooperatiste - asigurarea este disponibila pentru o anumita organizatie dintr-un domeniu de activitate; - Organizatii fratesti - asigurarea este disponibila pentru o anumita organizatie dintr-un domeniu de activitate. Dimensiunea pietei asigurarilor se determina cu ajutorul unor indicatori, cum ar fi: - numarul contractelor incheiate in perioada de referinta; - numarul politelor in vigoare; - valoarea anuala a primelor de asigurare; - cuantumul sumelor asigurate in perioada de referinta; - valoarea totala a angajamentelor asumate de societatile de asigurari la un moment dat; - ponderea asigurarilor in PIB si in PNB; - ponderea in ocuparea fortelor de munca; - ponderea pe piata capitalului de imprumutat; - eficienta folosirii capitalului si a fortei de munca; Indiferent de tara si de gradul de dezvoltare economica, atat numarul ofertantilor cat si cel al solicitantilor piata asigurarilor este intr-o continua modificare. Aceasta este valabila si pe piata asigurarilor. Astfel, aparitia pe piata de noi societati de asigurare, asociatii mutuale ori a altor tipuri de organizatii, are loc concomitent cu iesirea (lichidarea, fuziunea) altora. Aceste fluctuatii permanente demonstreaza ca piata asigurarilor nu este o piata inchisa, ci una in continua miscare si transformare.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).