Managementul asigurărilor sociale de sănănate

Referat
7/10 (1 vot)
Domeniu: Asigurări
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 24 în total
Cuvinte : 8673
Mărime: 6.07MB (arhivat)
Publicat de: Edmond Maxim Tamaș
Puncte necesare: 6

Extras din referat

Introducere

În România, primele forme ale asigurărilor sociale au luat fiinţă la sfârşitul secolului al XIX-lea şi începutul secolului al XX-lea, când, datorită apariţiei industriei în România, au apărut şi acte normative cu caracter general.

Deoarece cetăţenii pot să ajungă în imposibilitatea de a mai munci şi, deci, de a-şi dobândi prin muncă bunurile şi serviciile necesare traiului lor şi familiilor lor datorită diferitelor cauze, cum sunt : accidentele, bolile, maternitatea, invaliditatea, precum şi ca urmare a atingerii unei anumite limite de vârstă, este necesar ca statul, companiile naţionale, regiile autonome, societăţile comerciale, întreprinderile private etc. să ia din timp măsurile corespunzătoare pentru protecţia cetăţenilor, asigurându-le veniturile necesare traiului acestora şi familiilor lor. În acest context, asigurările sociale constituie unul din mijloacele de garantare, de realizare a drepturilor constituţionale, de asigurare a unei vieţi decente şi civilizate.

Asigurările sociale cuprind un sistem de ocrotire, de protecţie şi de ajutorare a cetăţenilor activi, a pensionarilor şi a membrilor de familie, care constă în acordarea de către stat sau anumite organizaţii, de indemnizaţii, ajutoare, pensii, trimiteri la odihnă, la tratament balnear şi alte gratuităţi, în perioada în care se găsesc, temporar sau definitive, în incapacitate de muncă, sau alte cazuri când ajutorarea este necesară. Asigurările sociale cuprind salariaţii, micii producători, liber-profesioniştii, personalul casnic, şi în unele cazuri muncitorii sezonieri şi zilieri, muncitorii agricoli care au încheiat contracte de asigurare.

Aplicarea în practică a politicii sociale a statului roman a contribuit la perfecţionarea pe plan naţional a unui sistem de asigurări sociale prin care sunt ocrotiţi lucrătorii din unităţile de stat, mixte şi private.

Prin instituirea sistemului public naţional de asigurări sociale s-a creat un cadru unitar de aplicare a legislaţiei în domeniu, se economisesc resurse materiale şi umane, se întăreşte controlul privind constituirea şi utilizarea resurselor şi calitatea prestaţiilor.

Sistemul public se organizează şi funcţionează având ca principii de bază :

a) principiul unicităţii, potrivit căruia statul organizează şi garantează sistemul public bazat pe aceleaşi norme de drept;

b) principiul egalităţii, care asigură tuturor participanţilor la sistemul public, contribuabili şi beneficiar, un tratament nediscriminatoriu în ceea ce priveşte drepturile şi obligaţiile prevăzute de lege;

c) principiul solidarităţii sociale, conform căruia participanţii la sistemul public îşi asumă reciproc obligaţii şi beneficiază de drepturi pentru prevenirea, limitarea sau înlăturarea riscurilor sociale prevăzute de lege;

d) principiul obligativităţii, potrivit căruia persoanele fizice şi juridice au, conform legii, obligaţia de a participa la sistemul public, drepturile de asigurări sociale exercitându-se corelativ cu îndeplinirea obligaţiilor;

e) principiul contributivităţii, conform căruia fondurile de asigurări sociale se constituie pe baza contribuţiilor datorate de persoanele fizice şi juridice, participante la sistemul public, drepturile de asigurări sociale cuvenindu-se pe temeiul contribuţiilor de asigurări sociale plătite;

f) principiul repartiţiei, pe baza căruia fondurile realizate se redistribuie pentru plata obligaţiilor ce revin sistemului public, conform legii;

g) principiul autonomiei, bazat pe administrarea de sine stătătoare a sistemului public, conform legii.

Cap. 1 Asigurări sociale de sănătate

1.1 Scurt istoric al asigurărilor sociale de sănătate

Până la apariţia Legii asigurărilor sociale de sănătate nr. 145/1997, sistemul de ocrotire a sănătăţii a fost coordonat în mod centralizat de către Ministerul Sănătăţii prin cele 41 de direcţii sanitare judeţene şi direcţia sanitară a municipiului Bucureşti. În plus, existau şi un număr de spitale, institute şi centre naţionale de înaltă specializare direct subordonate Ministerului Sănătăţii, precum şi reţele medicale paralele, în subordinea Ministerului Transporturilor, Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului de Interne, Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale şi Serviciului Român de Informaţii, care furnizau servicii medicale şi răspundeau de ocrotirea sănătăţii pentru o anumită categorie de populaţie.

În perioada 1990 – 1998, s-a utilizat un sistem dualist de tipul finanţare de la bugetul de stat / finanţare complementară – fond special de sănătate (Ordonanţa Guvernului nr. 22/1992), precum şi finanţare externă – împrumuturi de la Banca Mondială (Legea nr. 79/1991), fonduri Phare şi donaţii.

Începutul reformei sanitare a presupus reorganizarea serviciilor de sănătate şi a sistemului de finanţare a serviciilor de sănătate. Principiile de organizare ale sistemului sanitar s-au îmbunătăţit simţitor prin acces gratuit la serviciile medicale, asistenţă medicală cu plată, acoperire naţională, transferul responsabilităţilor – Direcţiile Sanitare Judeţene, Colegiul Medicilor din România, alegerea liberă a medicului, apariţia noţiunii de “medic de familie” şi apariţia sectorului privat.

În România, primul pas important în reorganizarea sistemului medical a fost făcut prin adoptarea Legii nr. 145/1997 privind asigurările sociale de sănătate. Astfel, s-a garantat asigurarea cererii de servicii medicale şi s-au stabilit responsabilităţile pe fiecare nivel organizatoric.

Legea a intrat în vigoare, cu toate prevederile, începând cu 1 ianuarie 1999, dar a existat o perioadă de tranziţie în anul 1998 în care Direcţiile Sanitare Judeţene şi Ministerul Sănătăţii au administrat fondurile de asigurare. În consecinţă, de la 1 ianuarie 1999, conform legii au funcţionat şi casele de asigurări ca instituţii publice autonome, conduse de reprezentanţii asiguraţilor şi patronatului prin consiliile de administraţie, deci şi Casa Naţională de Asigurări de Sănătate.

1.2 Cadrul legislativ

În perioada 1997-2001, Legea Asigurărilor Sociale de Sănătate nr. 145/1997 a fost modificată succesiv prin O.U.G nr. 30/1998, O.U.G. nr. 72/1998, O.U.G. nr. 180/2000. Începând cu data de 20 noiembrie 2002 (data apariţiei în Monitorul Oficial), Legea Asigurărilor Sociale de Sănătate nr. 145/1997 a fost abrogată de Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 150/2002 – privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurări Sociale de Sănătate (art. 108).

Legea nr. 145/2002 a asigurărilor sociale de sănătate, primul act normativ care a introdus principiile asigurărilor sociale de sănătate, a venit cu caracteristici noi şi democrate (cuprindere obligatorie a populaţiei într-un sistem unitar de protecţie socială, alegerea liberă a medicului, unităţii sanitare şi a casei de asigurări de sănătate, acordarea unui pachet definit de servicii medicale – reglementate prin Contractul-cadru, finanţare prin contribuţii şi subvenţii de stat, echilibru financiar, funcţionare descentralizată, solidaritate şi subsidiaritate în colectarea şi utilizarea fondurilor, echitate, accesibilitate în acordarea serviciilor medicale).

Preview document

Managementul asigurărilor sociale de sănănate - Pagina 1
Managementul asigurărilor sociale de sănănate - Pagina 2
Managementul asigurărilor sociale de sănănate - Pagina 3
Managementul asigurărilor sociale de sănănate - Pagina 4
Managementul asigurărilor sociale de sănănate - Pagina 5
Managementul asigurărilor sociale de sănănate - Pagina 6
Managementul asigurărilor sociale de sănănate - Pagina 7
Managementul asigurărilor sociale de sănănate - Pagina 8
Managementul asigurărilor sociale de sănănate - Pagina 9
Managementul asigurărilor sociale de sănănate - Pagina 10
Managementul asigurărilor sociale de sănănate - Pagina 11
Managementul asigurărilor sociale de sănănate - Pagina 12
Managementul asigurărilor sociale de sănănate - Pagina 13
Managementul asigurărilor sociale de sănănate - Pagina 14
Managementul asigurărilor sociale de sănănate - Pagina 15
Managementul asigurărilor sociale de sănănate - Pagina 16
Managementul asigurărilor sociale de sănănate - Pagina 17
Managementul asigurărilor sociale de sănănate - Pagina 18
Managementul asigurărilor sociale de sănănate - Pagina 19
Managementul asigurărilor sociale de sănănate - Pagina 20
Managementul asigurărilor sociale de sănănate - Pagina 21
Managementul asigurărilor sociale de sănănate - Pagina 22
Managementul asigurărilor sociale de sănănate - Pagina 23
Managementul asigurărilor sociale de sănănate - Pagina 24

Conținut arhivă zip

  • Managementul Asigurarilor Sociale de Sananate.doc

Alții au mai descărcat și

Indemnizații și ajutoarele de asigurări sociale

Indemnizaţiile şi ajutoarele de asigurări sociale Indemnizaţiile şi ajutoarele constituie o altă formă de ocrotire a cetăţenilor. Prin asigurările...

Sistemul de asigurări sociale în Germania

Introducere – sistemul public de pensii german Sistemul de pensii german este apreciat ca fiind unul dintre cele mai performante sisteme de...

Analiză comparatorie între asigurările tip RCA oferite de companiile ARDAF și OTP Garancia Asigurări

I.1 Descrierea asigurarii de tip RCA Asigurarea de raspundere civila auto - cunoscuta sub numele de RCA, reprezinta in momentul de fata una din...

ING Groupe

Grupul ING este unul dintre cele mai mari gupuri financiare din lume oferind o gama larga de servicii financiare integrate clientilor individuali...

Teste Grilă

TESTE GRILĂ 1. Se fac următoarele afirmaţii legate de prima de asigurare: A) Prima de asigurare reprezintă suma de bani dinainte stabilită,...

Asigurări

CAP I Def: Asigurarea este un mijloc de a acoperi o parte a riscurilor cu care se confruntă persoanele sau firmele în activitatea lor de zi cu zi...

Sisteme și instituții de asigurări sociale

TEMA 1 DOBANDIREA CALITATII DE ASIGURAT Asiguratii sunt persoane fizice care contribuie la constituirea fondului de finantare a sistem public de...

Asigurări internaționale

1) Subiectele asigurarii: asigurarea implica o serie de factori: persoane fizice si juridice intre care se nasc raporturi sau sau relatii juridice...

Ai nevoie de altceva?