Managementul Asigurarilor Sociale de Sananate

Extras din referat Cum descarc?

Introducere
In Romania, primele forme ale asigurarilor sociale au luat fiinta la sfarsitul secolului al XIX-lea si inceputul secolului al XX-lea, cand, datorita aparitiei industriei in Romania, au aparut si acte normative cu caracter general.
Deoarece cetatenii pot sa ajunga in imposibilitatea de a mai munci si, deci, de a-si dobandi prin munca bunurile si serviciile necesare traiului lor si familiilor lor datorita diferitelor cauze, cum sunt : accidentele, bolile, maternitatea, invaliditatea, precum si ca urmare a atingerii unei anumite limite de varsta, este necesar ca statul, companiile nationale, regiile autonome, societatile comerciale, intreprinderile private etc. sa ia din timp masurile corespunzatoare pentru protectia cetatenilor, asigurandu-le veniturile necesare traiului acestora si familiilor lor. In acest context, asigurarile sociale constituie unul din mijloacele de garantare, de realizare a drepturilor constitutionale, de asigurare a unei vieti decente si civilizate. 
Asigurarile sociale cuprind un sistem de ocrotire, de protectie si de ajutorare a cetatenilor activi, a pensionarilor si a membrilor de familie, care consta in acordarea de catre stat sau anumite organizatii, de indemnizatii, ajutoare, pensii, trimiteri la odihna, la tratament balnear si alte gratuitati, in perioada in care se gasesc, temporar sau definitive, in incapacitate de munca, sau alte cazuri cand ajutorarea este necesara. Asigurarile sociale cuprind salariatii, micii producatori, liber-profesionistii, personalul casnic, si in unele cazuri muncitorii sezonieri si zilieri, muncitorii agricoli care au incheiat contracte de asigurare.
Aplicarea in practica a politicii sociale a statului roman a contribuit la perfectionarea pe plan national a unui sistem de asigurari sociale prin care sunt ocrotiti lucratorii din unitatile de stat, mixte si private.
Prin instituirea sistemului public national de asigurari sociale s-a creat un cadru unitar de aplicare a legislatiei in domeniu, se economisesc resurse materiale si umane, se intareste controlul privind constituirea si utilizarea resurselor si calitatea prestatiilor. 
Sistemul public se organizeaza si functioneaza avand ca principii de baza :
a) principiul unicitatii, potrivit caruia statul organizeaza si garanteaza sistemul public bazat pe aceleasi norme de drept;
b) principiul egalitatii, care asigura tuturor participantilor la sistemul public, contribuabili si beneficiar, un tratament nediscriminatoriu in ceea ce priveste drepturile si obligatiile prevazute de lege;
c) principiul solidaritatii sociale, conform caruia participantii la sistemul public isi asuma reciproc obligatii si beneficiaza de drepturi pentru prevenirea, limitarea sau inlaturarea riscurilor sociale prevazute de lege; 
d) principiul obligativitatii, potrivit caruia persoanele fizice si juridice au, conform legii, obligatia de a participa la sistemul public, drepturile de asigurari sociale exercitandu-se corelativ cu indeplinirea obligatiilor;
e) principiul contributivitatii, conform caruia fondurile de asigurari sociale se constituie pe baza contributiilor datorate de persoanele fizice si juridice, participante la sistemul public, drepturile de asigurari sociale cuvenindu-se pe temeiul contributiilor de asigurari sociale platite;
f) principiul repartitiei, pe baza caruia fondurile realizate se redistribuie pentru plata obligatiilor ce revin sistemului public, conform legii;
g) principiul autonomiei, bazat pe administrarea de sine statatoare a sistemului public, conform legii. 
Cap. 1 Asigurari sociale de sanatate
1.1 Scurt istoric al asigurarilor sociale de sanatate
Pana la aparitia Legii asigurarilor sociale de sanatate nr. 145/1997, sistemul de ocrotire a sanatatii a fost coordonat in mod centralizat de catre Ministerul Sanatatii prin cele 41 de directii sanitare judetene si directia sanitara a municipiului Bucuresti. In plus, existau si un numar de spitale, institute si centre nationale de inalta specializare direct subordonate Ministerului Sanatatii, precum si retele medicale paralele, in subordinea Ministerului Transporturilor, Ministerului Apararii Nationale, Ministerului de Interne, Ministerului Muncii si Protectiei Sociale si Serviciului Roman de Informatii, care furnizau servicii medicale si raspundeau de ocrotirea sanatatii pentru o anumita categorie de populatie. 
In perioada 1990 - 1998, s-a utilizat un sistem dualist de tipul finantare de la bugetul de stat / finantare complementara - fond special de sanatate (Ordonanta Guvernului nr. 22/1992), precum si finantare externa - imprumuturi de la Banca Mondiala (Legea nr. 79/1991), fonduri Phare si donatii. 
Inceputul reformei sanitare a presupus reorganizarea serviciilor de sanatate si a sistemului de finantare a serviciilor de sanatate. Principiile de organizare ale sistemului sanitar s-au imbunatatit simtitor prin acces gratuit la serviciile medicale, asistenta medicala cu plata, acoperire nationala, transferul responsabilitatilor - Directiile Sanitare Judetene, Colegiul Medicilor din Romania, alegerea libera a medicului, aparitia notiunii de "medic de familie" si aparitia sectorului privat.
In Romania, primul pas important in reorganizarea sistemului medical a fost facut prin adoptarea Legii nr. 145/1997 privind asigurarile sociale de sanatate. Astfel, s-a garantat asigurarea cererii de servicii medicale si s-au stabilit responsabilitatile pe fiecare nivel organizatoric.
Legea a intrat in vigoare, cu toate prevederile, incepand cu 1 ianuarie 1999, dar a existat o perioada de tranzitie in anul 1998 in care Directiile Sanitare Judetene si Ministerul Sanatatii au administrat fondurile de asigurare. In consecinta, de la 1 ianuarie 1999, conform legii au functionat si casele de asigurari ca institutii publice autonome, conduse de reprezentantii asiguratilor si patronatului prin consiliile de administratie, deci si Casa Nationala de Asigurari de Sanatate. 
1.2 Cadrul legislativ
In perioada 1997-2001, Legea Asigurarilor Sociale de Sanatate nr. 145/1997 a fost modificata succesiv prin O.U.G nr. 30/1998, O.U.G. nr. 72/1998, O.U.G. nr. 180/2000. Incepand cu data de 20 noiembrie 2002 (data aparitiei in Monitorul Oficial), Legea Asigurarilor Sociale de Sanatate nr. 145/1997 a fost abrogata de Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 150/2002 - privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari Sociale de Sanatate (art. 108).
Legea nr. 145/2002 a asigurarilor sociale de sanatate, primul act normativ care a introdus principiile asigurarilor sociale de sanatate, a venit cu caracteristici noi si democrate (cuprindere obligatorie a populatiei intr-un sistem unitar de protectie sociala, alegerea libera a medicului, unitatii sanitare si a casei de asigurari de sanatate, acordarea unui pachet definit de servicii medicale - reglementate prin Contractul-cadru, finantare prin contributii si subventii de stat, echilibru financiar, functionare descentralizata, solidaritate si subsidiaritate in colectarea si utilizarea fondurilor, echitate, accesibilitate in acordarea serviciilor medicale).


Fisiere in arhiva (1):

  • Managementul Asigurarilor Sociale de Sananate.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!