Constituirea si Evolutia Portretului in Pictura Europeana

Cuprins referat Cum descarc?

Constituirea si evolutia portretului in pictura europeana.
1.1. Portretul in pictura antica si medievala 7 
1.2. Conceptia renascentista a portretului 10


Extras din referat Cum descarc?

Introducere
Destinul actual al conceptiei milenare, privind reprezentarea pictata a figurii umane, intr-un moment cind se dezvolta o civilizatie intemeiata pe posibilitati tehnice si sisteme de valori cu totul inedite determina o mutatie fara precedent in cadrul genului.
Epocile antropomorfice ale istoriei universale, cum sunt epoca elena, goticul, Renasterea si barocul, sunt favorizate de strinsa legatura dintre omenesc si valoarea artistica, iar in secolele XIX si XX aceste categorii sunt opuse adesea dusmanos si dezechilibrat.
La inceputul sec. XX apar directii care nici nu mai pot sau nu mai vor sa redea chipul uman nedesfigurat.
In aceeasi masura, in care capacitatea de a reda fizionomia umana in omenescul ei scade, creste capacitatea de a da forma inumanului si extraumanului, atingind nebanuite zone ale grozaviei. Totodata, pe plan teoretic, interesul creatiei se indreapta spre acele zone ale umanului in care esenta omului pare pusa sud semnul intrebarii. Fiinta umana este difinita ca o bestie sau ca un animal de prada, ca la Nietzsche si Spengler, sau ca un ,,animal bolnav", ca in anumite directii ale antropologiei moderne.
Interesul catre psihologia oamenilor primitivi, a bolnavilor mintal, a infractorilor, a betiei si visului duce la o anumita degradare si descreditare a omului. 
Procesul dezumanizarii se indreapta constient sau inconstient nu numai impotriva imaginii umaniste a omului in sens ingust, ci impotriva omului in general. ,,Pictura moderna nu arata nici o urma de respect pentru om" 
In multe din directiile picturii moderne, mai ales in cubism, omul in consensul general nu mai este privit decit ca un obiect intre obiecte Degradarea omului la nivelul obiectelor neinsufletite si renuntarea la obiectualitate in genere este specifica picturii moderne.
Traim o epoca a perturbatiilor omului cu Dumnezeu, cu el insusi, cu natura, cu 
timpul, cu universul spiritual, cu relatia dintre om si om.
Declinul actual al portretului ca ,,gen" ne-a determinat sa prezentam nu numai mutatiile in interiorul genului, ci si sa abordam problemele ce tin de metodica predarii portretului in invatamintul artistic superior.
La sfirsitul sec.XIX- inceputul sec.XX problema portretului ca ,,gen" a trezit un interes considerabil. Savantii din Occident, Rusia, Romania si Republica Moldova au incercat sa abordeze diverse aspecte ale acestui gen atit din punct de vedere fenomenologic, cit si de ordin istoric, sociologic si chiar moral.
Analizind situatia reala a portretului in secolul XX, ne dam seama ca difinitia portretului data anterior ca ,, o imagine a unei persoane, facuta cu ajutorul uneia dintre artele desenului" nu mai este valabila. Dupa experientele impresionistilor, cubistilor, fovistilor, abstractionistilor aceasta difinitie necesita o precizare. Definitia data de Enciclopedia Britanica conform careia ,,portretul e prezentarea unor aspecte ale unei anumite fapturi omenesti, vazuta de altul" nu e suficienta, deoarece omite tot ceea ce se petrece in portretul modern ca miscare si diversitate.
Suferind variatii de sens, notiunea de portret a evaluat de la ,, o imagine fidela a modelului" la ,,un ansamblu de semne, prin mijlocirea caruia fiecare, pictor sau spectator, reconstituie dupa plac imaginea unei persoane vag determinate".
Galienne si Pierre Francastel in studiul ,,Portretul" tind sa prezinte ,,nu atit intreaga istorie a portretului - in care ar risca sa se diluieze semnificatia ansamblului - ci pe cea a portretului ca gen". Incercind sa formuleze o teorie proprie a portretului, pe care il analizeaza foarte atent in toate fazele sale, Pierre Francastel mentioneaza : ,, Portretul poate sa existe numai atunci cind, in mod constient, artistul distinge intre interesul pe care-l resimte pentru propriile sale perceptii si o intentie cu totul deliberata de a ne face sensibila aparenta unei individualitati decit a sa. Cind un artist creeaza figuri printre celelalte semne din domeniul formelor capricioase ale imaginatiei sale, el nu face portrete. Portretul implica o reflectie asupra situatiei omului intr-o societate si nu asupra pozitiei unui artist in raport cu universul".
Drept surse de orientare in procesul de investigare a principiilor teoretice si metodologice au servit o serie de studii in literatura occidentala ce prezinta curentele, tendintele si miscarile picturale a lui M.Brion W, Hofmann ,
P.Courthion 
Sudii importante atitl pentru evocarea contextului istoric si artistic in care apar si se dezvolta curentele , cit si pentru caracteristicile estetice si atilistice ale curentelor. 
Ca sursa importanta de documentare in realizarea obiectivelor propuse este si literatura , ce reflecta viata si opera celor mai reprezentativi artisti ce au abordat portretul.(Saint-Paulien, A.Vallentin , F.Cachin , H.Perruchot).
La inceputul sec.XX, in Rusia s-au realizat valoroase cercetari in domeniul portretului. In lucrarile autorilor Ia.Tughendhold, B.Vipper, A.Sidorov, A.Gabricevskhi, N.Jinkin etc. sunt abordate unele probleme teoretice ce tin de specificul acestui gen.
Unele aspecte ale evolutiei si particularitatilor portretului au fost analizat in articolul semnat de B.Saposnikova si M.Andronikov.
Generalizind si analizind ideile lansate de cercetatorii sus - numiti, L.Zinger mentioneaza : ,,Portretul este imaginea omului care exista sau care a existat in realitate" 
Diverse aspecte ale evolutiei si specificului portretului in arta sovietica au fost abordate in cercetarile realizate de L.Zinger, V.Ruben, A.Morozov, V.Zimenko, A.Umarov, R.Karimova etc.


Fisiere in arhiva (1):

  • Constituirea si Evolutia Portretului in Pictura Europeana.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!