Sincretismul Artei

Referat
8/10 (2 voturi)
Domeniu: Artă
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 16 în total
Cuvinte : 2484
Mărime: 1.33MB (arhivat)
Publicat de: Maximilian Tănase
Puncte necesare: 6

Cuprins

  1. Ion Grigorescu 1-5
  2. Pawel Althamer 5- 10
  3. Urs Lüthi 10- 13
  4. Bibliografie 14
  5. Cuprins 15

Extras din referat

Fenomenul performance în România anilor ’70 face trimitere la corpul şi societatea românească. Majoritatea evenimentelor care au avut loc, erau un soi de protest politic, mascat, ascuns - sub forma unui „laborator”, departe de public. Arta circula la noi, doar în anumite medii, devenind „o cultură de opoziţie”. Pentru artist corpul devine un material de lucru, mai ales că în perioada comunistă corpul era considerat un subiect tabu. Sexualitatea şi nuditatea reprezentau încălcarea unor principii. În societatea totalitară nu se puneau întrebări, deci nu existau răspunsuri.

Ion Grigorescu s-a nascult in 1945, in Bucuresti. Si-a inceput cariera artistica in timpul regimului comunist, plasandu-si creatia in opozitie cu viata politica a tarii. Din anii ‘70 incoace, Ion Grigorescu a devenit unul dintre cei mai reprezentativi artisti cerebrali din arta contemporana romaneaca. Dupa ‘89 numele sau incepe sa fie cunoscut pe piata internationala, prin patricipari la expozitii semnificative: cea de-a 47-a Bienala de la Venetia, Bienala Periferica 6 , a 3-a bienala de la Praga sau Documenta 12. Este considerat unul dintre cei mai creativi si mai inspirati artisti din est, fiind cunoscut si recunoscut datorita inovatiilor sale pe parte de experiment estetic prin exploatare a limitelor corpului si psihologiei umane.

Superposition

Ion Grigorescu încearcă în 1978 să răspundă unor întrebări în legătură cu identitatea proprie. Vorbeşte despre dispariţia spaţiului privat şi a libertăţii individului în lucrări ca „Body inside the house” , „ Birth” sau „Autoportret cu oglinzi”; şi despre cercetarea corpului văzut în momente intime. Artistul adoptă o temă cu greu admisă de regimul totalitar care vizează nuditatea şi intimitatea.

Ame

Lucrările mai vechi ale lui Ion Grigorescu au ceva din demersul „clasic” al artistul în atelier care se lăfăie în culoare albastră, se mânjeşte, se spală, ca într-un exasperant sfârşit al picturii simţit pe propria piele (şi nu pe pielea altora, pe pensulele feminine vii cu care-şi plasa albastrul pe pânză, de la distanţă, Yves Klein). La Ion Grigorescu contează atât de mult prezenţa, greutatea mentală a propriului corp (al propriului eu) în acel act, încât se evaporă orice urmă de ideal ştiintific din experimentul său, din care rămâne doar prezenţa unui corp stingher, ce-şi căuta repere proprii. Aceasta stare va ramane caracteristică pentru aproape toate intreprinderile lui Ion Grigorescu, care pornesc de la un dat al vieţii aproape transparent, simplu, recognoscibil, în care artistul, cu toate eforturile sale exasperante, nu reuşeşte să se integreze, nu reuşeşte să se regăsească, să pătrundă sensurile, să stăpânească procedurile.

Toate manifestările de tip performance ale lui Ion Grigorescu din perioada comunistă vădesc frustrări, încorsetări ale artistului date numai şi numai de sistem. Se explimă contra sistemului, îşi foloseşte propriul corp pentru acţiunile artistice - demers reprobabil în acea perioadă. Însă, pentru acel public restrâns, de apropiaţi, Ion Grigorescu vrea să se alinieze mijloacelor de exprimare mondiale, vrea să devină contemporan contemporanilor săi de pe alte meleaguri.

Artistul aflat în avangardă, dar care nu caută mijloace noi de dragul noului; nu tehnica îl interesează, ci felul în care se lasă exprimat prin mijloacele pe care le experimentează. Ce are în comun cu dadaismul?

Ion Grigorescu nu este un artist revolutionar el se inscrie într-o estetică a ordinii, a bunului-simţ; nu este contestatar, caci preferă să se instaureze într-un dat al lucrurilor, sa caute sensul în planul realului şi al imediatului, luat ca atare.

Preview document

Sincretismul Artei - Pagina 1
Sincretismul Artei - Pagina 2
Sincretismul Artei - Pagina 3
Sincretismul Artei - Pagina 4
Sincretismul Artei - Pagina 5
Sincretismul Artei - Pagina 6
Sincretismul Artei - Pagina 7
Sincretismul Artei - Pagina 8
Sincretismul Artei - Pagina 9
Sincretismul Artei - Pagina 10
Sincretismul Artei - Pagina 11
Sincretismul Artei - Pagina 12
Sincretismul Artei - Pagina 13
Sincretismul Artei - Pagina 14
Sincretismul Artei - Pagina 15
Sincretismul Artei - Pagina 16

Conținut arhivă zip

  • Sincretismul Artei.doc

Alții au mai descărcat și

Teoria restaurarii(Castelul Peles)

Construit între anii 1873 - 1883 (etajul I) si între 1896 si 1914 ( etajul II),de Carol I de Hohenzolleren - primul rege al României (1866 - 1914),...

Icoana Maicii Domnului din Vladimir

Icoana Maicii Domnului de la Vladimir „Singur numele Nascatoarei, Maica Domnului, cuprinde in sine intreaga taina a economiei mantuirii”, spune...

Poarta tradițională romanescă - funcție, simboluri

Cât de importante sunt în concepţia tradiţională a românilor intrările în casă, în gospodărie, în locurile de cult, se vede din toate semnele cu...

Design

CAPITOLUL 1. PROBLEMATICA DESIGNULUI TEHNOSFERA SI FENOMENUL TEHNIC Peste tot, in sec 20, apare evidenta preocuparea ca obiectul produs...

Graffiti

Graffiti este un tip de însemnare facut în mod deliberat de oameni pe suprafete atât publice cât si private. Poate aparea ca arta, desene sau...

Monolog - La Telefon

Este un monolog vorbit in intregime la telefon. Intră în scenă şi găseşte un telefon mobil pe jos. Îl ridică, îl cercetează, se uită în jur. Îl...

Curs de bază nivelul I pentru începători

- MASA DE LUCRU Înaltime: 65-75 cm Lungime: 1 m Latime: 50-65 cm - Nu este recomandata masa acoperita cu sticla, deoarece reflecta lumina si...

Eseu analitic asupra filmului Cabinetul doctorului Caligari

,,Cabinetul doctorului Caligari" (1920) este un film german deosebit de important în istoria cinematografiei mute și este considerat o adevărată...

Te-ar putea interesa și

Paul Constantinescu

CADRU GENERAL  PERIOADA 1900  1920 Cercetarea trecutului mai mult sau mai puţin îndepărtat al culturii muzicale româneşti şi a fenomenului...

Literatură română și curente literare

Descrierea şi mai puţin valorizarea şi ierarhizarea operelor este caracterizarea dintâi a istoriei literare. Fenomenul literar este abordat...

Simbolismul Alexandru Macedonski și George Bacovia

Simbolismul este curentul literar care a aparut în Franta ca o reactie împotriva miscarilor literare numite romantism retoric sau decadent,...

Cheia simbolică în lirica poeților români

1. ALEXANDRU MACEDONSKI - TEORITICIAN AL SIMBOLISMULUI ȘI PROMOTOR AL NOII POEZII 1.1. Istoricul apariției și dezvoltării simbolismului...

Universul Liric Bacovian

1. BACOVIA. DESPRE POEZIE Între reflexivitatea şi tranzitivitatea limbajului, în concepţia lui Tudor Vianu, încercăm o abordare a poeziei lui...

Predarea noțiunilor de teorie literară la clasele I-IV

INTRODUCERE Lucrarea de fata are in vedere conceptele fundamentale cu care ne confruntam mai des in analiza si interpretarea operei literare:...

Prezența feminină în poezia bacoviană

INTRODUCERE Citit atent astazi, Bacovia apare intru totul ca poet al marginii existentei. Oricat ar parea de paradoxal la un poet decadent, precum...

Descoperirea Literaturii Populare

Literatura popularã Definirea literarturii populare Literatura popularã este cea dintâi literaturã a oricarui popor, ea nãscându-se concomitent...

Ai nevoie de altceva?