Simbolistica Medievala

Extras din referat Cum descarc?

Introducere
1.Puterea imaginilor (imaginea ca sursa istorica)
Istoricii si istoricii de arta inca nu iau indeajuns de serios marturia imaginilor preferand sursele traditionale. Cei care totusi utilizeaza aceasta sursa, fie introduc imagini fara comentarii, fie le folosesc pentru a ilustra concluzii la care autorul a ajuns prin alte mijloace mai degraba decat pentru a da raspunsuri sau a ridica noi probleme.
Pentru perioade in care documentele scrise sunt foarte putine sau nu exista imaginile au fost folosite cu succes ca surse primare. Ce ar insemna sa scriem despre preistoria Europei fara a aminti de picturile rupestre de la Altamira sau Lascaux?
Utilizarea imaginilor de catre istoricii de arta nu poate si nu trebuie sa se limiteze la dovada in sensul strict al termenului. Imaginile ne permit sa ne imaginam mai viu trecutul. 
La fel ca si in cazul textelor intervin si in cazul imaginilor probleme de functie, context, retorica, marturie la mana a doua si asa mai departe. De aceea unele imagini ofera dovezi mai de incredere decat altele. 
2.Cultura materiala prin imagini (in reprezentari de epoca)
Imaginile sunt valoroase mai ales pentru reconstructia culturii materiale a trecutului - spre exemplu reprezentari de constructii din materiale perisabile, care nu au rezistat de-a lungul timpului. Valoarea imaginilor pentru istoria hainelor este evidenta .Unele piese de vestimentatie au rezistat in timp, insa pentru a trece de la o piesa izolata la o imagine de ansamblu, pentru a vedea ce se purta cu ce, este necesar sa apelam la imagini. Tot astfel si in istoria tehnologiei, agriculturii, armelor de razboi si a altor activitati practice s-a facut mereu apel si la imagini.
Avantajul marturiei imaginilor este ca ele comunica rapid si clar detaliile unui proces complex, mult mai greu de realizat in scris.
Pentru istoria urbana dovada vizuala are o importanta deosebita. Istoricii preocupati de acest gen de istorie utilizeaza picturi, gravuri sau fotografii pentru a-si imagina si pentru a arata cum erau orasele in anumite perioade. Adesea astfel de materiale au fost utilizate pentru a reconstrui sau restaura cladiri si uneori orase intregi cum este cazul Orasului Vechi din Varsovia, ras la nivelul de calcare in 1944, si reconstruit dupa cel de-al Doi-lea Razboi Mondial pe baza unor gravuri si a picturilor lui Bernardo Bellotto. 
Pentru perioada medievala iconografia poate fi utilizata cu succes pentru crearea unei imagini de ansamblu in ceea ce priveste orasul medieval in genere, dar si pentru pentru analiza aspectelor specifice unui anumit oras. Informatii despre detalii care nu s-au pastrat  fie din cauza perisabilitatii materialelor fie din cauza unor modernizari operate asupra constructiilor etc, pot fi, de asemenea, cu usurinta culese dintr-o analiza competenta a imaginilor. Apelul la iconografia de epoca ii poate orienta uneori pe cercetatorii aflati in fata unor elemente arhitectonice fara legatura intre ele, ajutandu-i sa le integreze intr-un tot unitar. 
Un punct important de retinut este faptul ca in Evul Mediu erau putine imagini care circulau, din moment ce manuscrisele iluminate erau de obicei in maini private, lasand doar altarele si frescele din biserici vizibile publicului larg.
Reprezentari de arhitectura relevante pentru Evul Mediu transilvanean gasim in special in pictura altarelor poliptice si in cea murala bisericeasca, dar si in sculptura, pe cahle sau argintarie. Asa cum remarca si Hermann Fabini , reprezentarile de arhitectura de pe altarele din secolele XIV- mijlocul XV (altarul Boian, Prejmer, Malancrav) sunt doar schematice, insa, pana la inceputul secolului urmator, se ajunge la reprezentari care cauta sa redea realitatea si care sunt valoroase ca surse istorice.
Utilizarea imaginilor sacre pentru analiza unor fortificatii sau elemente de fortificatii poate parea unora nefondata. Insa, imaginile sfinte nu au tinut niciodata doar de religie ci si de societate, care s-a exprimat in si prin religie, prin arta religioasa.
Revenind la problemele, enuntate in subcapitolul precedent, referitoare la imagini trebuie sa tinem cont de faptul ca pictorii medievali nu-l aveau in minte pe viitorul istoric cercetator cand lucrau, si ceea ce ii interesa pe ei se poate sa nu fi fost o reprezentare exacta a unui oras.


Fisiere in arhiva (1):

  • Simbolistica Medievala.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!