Sarpele este un simbol universal cu conotatiile cele mai complexe si opuse. In culturile stravechi simboliza imortalitatea datorita faptului ca sarpele naparleste si, astfel este asociat cu zeul roman al medicinii (Aesculapius si de asemenea cu multi alti zei hindusi). Mai mult, in cultura indiana, sarpele Kundalini este considerat a fi la temelia spinarii umane simbolizand energia cosmica si viata. Vechii egipteni, romanii si grecii il considerau un spirit protector. Mai pe larg prin rolul sau de a o tenta pe Eva, determinand astfel Caderea umana, sarpele a fost considerat viclean si rauvoitor - personificarea lui Satana si a pacatului. Miscarile lui alunecoase, pielea solzoroasa si limba veninoasa si bifuracata inspirau frica, in timp ce ochii fara pleoape simbolizau intelepciune si veghe. Datorita faptului ca se naste dintr-un ou, sarpele este uneori considerat androgin si datorita faptului ca traieste sub pamant a fost considerat malefic, impartasind simbolismul dragonului. Prin forma se constituie intr-un simbol puternic, falic si de fertilitate ; iar sarpele are semnificatii importante si in visuri. Incolacit, inseamna potential dinamic, o motivatie si un simt puternic pentru actiune.
GISLEBERTUS (1100-1150)
Ultima Judecata
1130-45, Piatra
Catedrala Saint-Lazare, Autun
Pe intrarea principala a catedralei se afla Ultima Judecata care il are ca centru de interes pe Iisus care este intronat intr-o aureola sustinuta de ingeri. Fiecare parte este impartita in doua registre cu arhitrava dedesupt. Partea de sus o infatiseaza pe Fecioara Maria iar alaturi cei doi apostoli care sunt observatori la intreaga judecata. In registrul de jos, in dreapta lui Iisus, opt apostoli stau cu fata la scena intronarii. Sfantul Petru avand cheiile vegheaza intrarea in Ierusalim, care este reprezentata prin arcada.
Semne si Simboluri
Clare GIBSON, Editura Aquila '93, Oradea, 1998;
Dictionar de simboluri si arhetipuri culturale
Ivan EVSEEV, Editura Amarcord, Timisoara, 2001;
The Encyclopedia of Visual art
Encyclopedia Britannica International Ltd., London, 1983;
Encyclopaedia Britannica
Encyclopaedia Britannica Ltd., London, 1997;
Larousse Encyclopedia of Renaissance and Baroque Art
Rene HUYGHE, Hamlyn, London, New York, Sydney, Toronto, 1964;
Atlas of Western Art History
John STEER and Antony WHITE, Facts on File, Inc., New York, 1994.
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.