I. Renasterea pag. 3 I.1. Arhitectura renascentista pag. 3 I.2. Patroni si artisti pag. 5 I.3. Genii supreme pag. 6 II. Florenta pag. 8 II.1. Prezentare generala pag. 8 II.2. Tezaure arhitecturale pag. 9 II.3. Palate si sculptura medievala Si renascentista pag. 10 II.4. Galerii de arta. Poduri si biserici pag. 11 III. Sandro Botticelli pag. 15 III.1. Viata artistului pag. 15 III.2. Galeria de creatii pag. 17 III.3. Stilul si tehnicile pag. 22 III.4. Capodopera. Nasterea lui Venus Pag. 27 III.5. Lucrari importante pag. 29 Bibliografie
I. RENASTEREA Renasterea este denumirea folosita pentru a descrie perioada schimbarilor culturale ce au avut loc in secolele al XV-lea si al XVI-lea in Italia si care au influentat, in final, cea mai mare parte a Europei. Renasterea a dus la o schimbare a valorilor umane - un avant de energie si de incredere in potentialul uman - care a avut numeroase consecinte. Printre cele mai spectaculoase consecinte se pot enumera inflorirea artelor si noua viziune asupra rolului artelor si a artistilor in viata societatii. Renasterea a inceput in Italia. Cauzele care au adus la aparitia acestui curent sunt multiple. Italia era, la acea data, cea mai bogata tara din Europa si era posesoarea unei indelungate traditii artistice. Avea multe orase independente, infloritoare economic, populate cu comercianti si bancheri nerabdatori sa-si vada numele imortalizat in diferite portrete comandate, in palate noi care se construiau sau in capele somptuase ale familiilor. Toata aceasta bogatie materiala nu putea garanta aparitia artei de mare valoare dar a oferit artistilor suficiente oportunitati pentru a-si imbunatatii stilul si pentru a-si etala talentele. I.1. Arhitectura renascentista Italia era o tara cu multe orase frumoase, fiecare dintre ele avand o anumita traditie artistica. Nu exista nici o indoiala ca Florenta a fost pe primul loc, in secolul al XV-lea, in care a aparut curentul artistic numit Renastere.Construirea catredralei orasului i-a oferit lui Lorenzo Ghiberti (1378-1455), primul mare sculptor renascentist, multe ocazii de a-si demonstra talentul. In anul 1402 s-a organizat un concurs, cu scopul de a desemna atelierul care avea sa proiecteze si chiar sa realizeze portile din bronz ale baptisterului catedralei. Ele trebuiau construite dintr-o serie de placi, formand un relief. Concursul a fost castigat de Ghiberti cu lucrarea ,,Sacrificiul lui Isaac". Isaac era reprezentat gol, avand un corp atletic, clasic - o maniera foarte diferita fata de vechiul stil ascetic,bisericos al artei epocii medievale. Capodopera lui Ghiberti o reprezinta cele doua seturi de porti ale baptisterului din Florenta. Un numar mare de artisti renumiti au invatat arta sculpturii in atelierul artistului, printre care si Donatello (1386-1466) care si-a intrecut maestrul. Opera lui, plina de viata, cu multe trasaturi clasice, include si celebra sculptura din bronz David. Ea a fost creata in anul 1430 si a constituit inceputul unei noi perioade a Renasterii. David apare ca un razboinic gol, cu un picior pe capul lui Goliat. Statuia a fost prima lucrare de dimensiuni mari, reprezentand un nud, in picioare, in arta europeana de dupa antichitate. Apartinand aceleiasi generatii, Filippo Brunelleschi (1377-1446) a fost unul dintre cei mai mari arhitecti ai Renasterii timpurii. Originar din Florenta, el a studiat monumentele antice care au influentat multi arhitecti si oameni de stiinta.Teoria antica romana si operele reprezentative au devenit conoscute pe scara larga si multe din elementele arhitecturii clasice au inceput sa fie utilizate. Aceste influente s-au facut simtite in arhitectura multor cladiri si ele au continuat pana in zilele noastre. Cea mai renumita lucrare a lui Brunelleschi este cupola bisericii Santa Maria del Fiore, proiectata in anul 1420, o mare realizare inginereasca, datorata in mare masura tehnicilor romane pe care artistul le-a studiat. Tot el a fost cel care a enuntat, pentru prima data, legile perspective-desenarea unei scene pe o suprafata plana, astfel incat desenul sa para a avea adancime, prin indepartarea graduala de prim-plan. Principiul enuntat a fost de o mare valoare pentru sculptura, dar mai ales pentru pictura. Pictorii nu aveau modele antice pe care sa le poata imita, neexistand nici un artist grec sau roman a carui opera sa fie cunoscuta. Ei au inceput sa creeze in spiritul antichitatii, spiritul pe care ei si-l imaginau a fi cel mai potrivit. Massacio (1401-1428) a fost primul pictor care a creat imagini monumentale in spirit naturalist
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).