Portul Femeiesc Lăpușean

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Artă
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 19 în total
Cuvinte : 7501
Mărime: 65.20KB (arhivat)
Publicat de: Susana-Lelia Udrea
Puncte necesare: 6

Extras din referat

Priceperea lăpuşenilor, dragostea lor de frumos se reflectă şi în portul popular, care este rezultatul unor creaţii colective îndelungi, reflectând specificul naţional şi zonal.

Portul popular din zona Lăpuşului răspunde unei necesităţi practice, utilitare şi face parte dintr-o arie întinsă din ţara noastră, care demonstrează unitatea portului românesc şi legăturile permanente cu diferite zone pe tot parcursul evului mediu şi în perioade mai recente. Costumul popular din zona Lăpuş are multe caracteristici deosebit de interesante, unele dovedesc un substrat foarte vechi, altele o puternica notă de originalitate şi o vizibilă forţă creatoare. Privit în contextul contemporaneităţii, portul popular lăpuşean nu a putut fi influenţat de aşa zisele ,,înnoiri”. Originalitatea şi unicitatea hainelor portului popular lăpuşean în ansamblul portului popular românesc este dată de armonia ornamentelor, bogata lui policromie, distincţia liniei şi eleganţa simplităţii care-i conferă un statut deosebit şi o valoare etnografică şi artistică aparte. Îmbrăcămintea tradiţională din această zonă răspunde unei nevoi practice, utilitare dar şi unei necesităţi culturale care reflectă aspecte socializate ale relaţiilor umane sau este asociat unor rituri sociale, în cadrul unui grup constituit din punct de vedere geografic, istoric, cultural.

Costumul femeiesc din Ţara Lăpuşului este bine configurat din punct de vedere structural şi decorativ. Esenţa, elementul organizatoric, se păstrează în toată zona, ceea ce deosebeşte ca aspect costumul dintr-un sat sau altul este forma de exprimare a concepţiei ornamentale.

Portul popular din Ţara Lăpuşului diferenţiază, dar şi apropie. Prin el se exprimă solidaritatea celor ce fac parte din colectivităţile de aici. El poartă amprenta puternică a opiniei comunităţii respective cu privire la piesele care alcătuiesc ansamblul şi modul în care sunt purtate, culorile pe care le cuprinde. Ochii pricepuţi ai localnicilor recepţionau motive, culori, compoziţii ornamentale specifice unui anumit sat şi nu de puţine ori nu numai că erau în stare să descifreze mesajul transmis, dar recunoşteau chiar şi anumite redundanţe în modul în care acesta fusese ,,formulat” sau puteau ,,să vadă” indicaţiile privitoare la personalitatea celei care a creat costumul. Semnificaţia acestor semne distinctive înzestrate cu valoare de simbol s-a schimbat în timp (chiar şi semnele), în etapa actuală rămânând numai în memoria celor mai bătrâni membri ai colectivităţilor săteşti.

,,Însuşirea esenţială a creaţiei populare în acest domeniu este unitatea vădită în toate aspectele ei materia primă folosită, croiala, ornamentaţia şi cromatica. Unitatea ansamblului costumului rezultă şi din asocierea elementelor sale componente, care deşi nu sunt o creaţie simultană, având vechimi diferite, nu sunt considerate eterogene. Unitatea nu exclude însă o mare varietate de forme de expresie în culoare, motivistică şi chiar în preferinţa pentru o anumită piesă de costum, varietate vizibilă de la sat la sat în cadrul acestui microcosmos al Ţării Lăpuşului. “

Îmbrăcămintea tradiţională din Lăpuş are multe trăsături specifice deosebit de interesante, unele sunt dovada unui substrat foarte vechi, altele au o puternică notă de autenticitate şi o evidentă forţă creatoare artistică. Veşmintele femeieşti din această zonă deşi arată elemente care diferă în funcţie de vârstă, înfăţişează şi câteva elemente comune.

,,Din punct de vedere morfologic, portul femeiesc din Lăpuş se încadrează tipului autohton al costumului cu două zadii şi cu o cămaşă încreţită la gât tipic transilvăneană cu mâneci mai scurte şi cu volane, iar portul bărbătesc celui cu cioareci sau gaci şi cu cămaşa dreaptă.”

În cercetarea portului popular din zona Lăpuş s-a pornit de la ideea că fiecare piesă constituentă, asemănătoare din punct de vedere morfologic cu alte piese de port românesc, exprimă o anume concepţie a poporului nostru cu privire la îmbrăcăminte. Folosirea unor motive decorative, compoziţii ornamentale sau cromatice particular-zonale confirmă teza unităţii în diversitate, dar surprinderea semnificaţiei semnelor specifice este dificilă, deoarece în judecarea lor intervin suprapunerile unor viziuni succesive, în care intervin interpretări personale, subiective.

Cercetarea acestui fenomen de cultură s-a făcut pornind de la cele mai vechi piese de costum întâlnite pe teren sau în colecţiile muzeale. Datorită perisabilităţii materialelor folosite la confecţionarea pieselor de port ele nu depăşesc aici secolul XVIII, acesta fiind luat ca bază în prezentarea elementului tradiţional în costumul popular din zonă. Tot acum apar şi reprezentări iconografice ale costumului popular în pictura murală a unor biserici din Ţara Lăpuşului. Astfel, pe pereţii bisericii din Ungureni, Avraam şi Sara poartă costume din zonă, în scenele care prezintă Tăierea capului Sf. Ioan, Aducerea capului Sf. Ioan la Irod ca şi scena în care apar cele cinci fete înţelepte şi cele cinci fete nebune. Personajele feminine poartă cămaşă încreţită la gât şi poale largi, peste care se poate vedea în faţă zadia. La gât multe dintre ele au zgardă.

Preview document

Portul Femeiesc Lăpușean - Pagina 1
Portul Femeiesc Lăpușean - Pagina 2
Portul Femeiesc Lăpușean - Pagina 3
Portul Femeiesc Lăpușean - Pagina 4
Portul Femeiesc Lăpușean - Pagina 5
Portul Femeiesc Lăpușean - Pagina 6
Portul Femeiesc Lăpușean - Pagina 7
Portul Femeiesc Lăpușean - Pagina 8
Portul Femeiesc Lăpușean - Pagina 9
Portul Femeiesc Lăpușean - Pagina 10
Portul Femeiesc Lăpușean - Pagina 11
Portul Femeiesc Lăpușean - Pagina 12
Portul Femeiesc Lăpușean - Pagina 13
Portul Femeiesc Lăpușean - Pagina 14
Portul Femeiesc Lăpușean - Pagina 15
Portul Femeiesc Lăpușean - Pagina 16
Portul Femeiesc Lăpușean - Pagina 17
Portul Femeiesc Lăpușean - Pagina 18
Portul Femeiesc Lăpușean - Pagina 19

Conținut arhivă zip

  • Portul Femeiesc Lapusean.doc

Alții au mai descărcat și

Jazz

,,Jazzul este una dintre rarele forme de productie culturala care a facut turul planetei si care apartine unui popor precis, la un moment dat al...

Teoria restaurarii(Castelul Peles)

Construit între anii 1873 - 1883 (etajul I) si între 1896 si 1914 ( etajul II),de Carol I de Hohenzolleren - primul rege al României (1866 - 1914),...

Icoana Maicii Domnului din Vladimir

Icoana Maicii Domnului de la Vladimir „Singur numele Nascatoarei, Maica Domnului, cuprinde in sine intreaga taina a economiei mantuirii”, spune...

Poarta tradițională romanescă - funcție, simboluri

Cât de importante sunt în concepţia tradiţională a românilor intrările în casă, în gospodărie, în locurile de cult, se vede din toate semnele cu...

Graffiti

Graffiti este un tip de însemnare facut în mod deliberat de oameni pe suprafete atât publice cât si private. Poate aparea ca arta, desene sau...

Monolog - La Telefon

Este un monolog vorbit in intregime la telefon. Intră în scenă şi găseşte un telefon mobil pe jos. Îl ridică, îl cercetează, se uită în jur. Îl...

Curs de bază nivelul I pentru începători

- MASA DE LUCRU Înaltime: 65-75 cm Lungime: 1 m Latime: 50-65 cm - Nu este recomandata masa acoperita cu sticla, deoarece reflecta lumina si...

Eseu analitic asupra filmului Cabinetul doctorului Caligari

,,Cabinetul doctorului Caligari" (1920) este un film german deosebit de important în istoria cinematografiei mute și este considerat o adevărată...

Ai nevoie de altceva?