Personajul Estet sau Vocea Auctoriala in Patul lui Procust

Extras din referat Cum descarc?

Asemenea majoritatii scriitorilor romani importanti din perioada interbelica, Camil Petrescu s-a inscris in destinul unei intregi literaturi pe care a onorat-o prin prestanta intelectuala si caracterul inovator al operelor sale. A fost ceea ce se cheama o personalitate deosebita care i-a cucerit pe multi dintre contemporanii sai, dar a atras si destule adversitati. 
A scrie despre Camil Petrescu inseamna a te lasa fascinat de "jocul ideilor", a medita asupra dezechilibrului dintre aspiratia pentru absolut si promiscuitatea vietii cotidiene si nu in ultimul rand, de a scoate in relief structura romanelor sale, a caror trasatura esentiala este autenticitatea sau - de ce nu? - a gandi la teatrul de idei ilustrat de catre dramaturgia camilpetresciana si corespondentele sale cu piesele lui Ibsen sau Cehov, care ne ofera, iata, alte atatea subiecte fertile, demne de a fi dezvoltate. Lucru improbabil in cadrul unor simple note, ce nu se doresc in nici un caz foarte docte si nici foarte personalizate. 
Se spune ca Durennmatt, dupa ce a avut ocazia sa citeasca in traducere "Actul venetian" al lui Camil Petrescu, ar fi afirmat literalmente precum ca autorul acelei lucrari este unul dintre cei mai mari dramaturgi ai lumii. Poate ai timpului sau. Ceva pe aproape. 
In ceea ce priveste romanul "Patul lui Procust" pe care autorul sau l-a calificat drept un "dosar de existente", in fapt o naratiune densa, stratificata, definibila cu acelasi succes drept un "dosar de marturii subiective" ramane probabil oglinda epica cea mai fidela a esteticii lui Camil Petrescu, prin structura, personaje si tehnica narativa.
Din punct de vedere compozitional, textul e structurat pe doua planuri -corpul propriu-zis si notele de subsol - iar din punct de vedere structural, opera e alcatuita dintrei texte: textul T; textul Fred Vasilescu si textul autorului (dovedind trasatura fundamentala a romanului si anume autenticitatea. 
In ceea ce priveste personajele, acestea exprima adesea conceptia si opiniile lui Camil Petrescu, cel mai elocvent exemplu fiind reprezentat de scriitorul/autor, a carui partitura are un rol covarsitor in economia romanului.
Ceea ce asigura omogenitate cartii este naratiunea la persoana I si timpul subiectiv, care aduce in prezent ganduri, indoieli, fapte trecute, totul fiind subordonat memoriei involuntare; romanul inseamna, asadar, experienta interioara: ,,Sa nu descriu decat ceea ce vad, ceea ce aud, ceea ce inregistreaza simturile mele, ceea ce gandesc eu, ... din mine insumi nu pot iesi (...), eu nu pot vorbi onest decat la persoana intai".
Camil Petrescu prefera stilul anticalofil, adica exprimarea concisa si exacta a ideilor, "trairilor, conceptiilor, ca intr-un proces verbal". "Arta n-are de-a face cu ortografia ... Scrisul corect e piinea profesorilor de limba romana. Nu e obligatoriu decat pentru cei care nu sunt scriitori. Marii creatori sint mai abundenti in greseli de ortografie decat bancherii. Eminescu a scris mai putin ortografic decatoricare dintre poetii care l-au urmat si l-au imitat...E indreptat, cind e tiparit, de editorii luicritici. Ortografia o poate cunoaste orice elev premiat in clasa cincea de liceu. [...] Stilul frumos e opus artei... e ca dictiunea in teatru, ca scrisul caligrafic in stiinta. [...] un scriitor e un om care exprima in scris cu o liminara sinceritate ceea ce a simtit, ceea ce a gandit, ceea ce i s-a intamplat in viata, lui si celor pe care i-a cunoscut, sau chiar obiectelor neinsufletite. Fara ortografie, fara compozitie, fara stil si chiar fara caligrafie".
Prefigurand un proces al constiintei, romanul camilpetrescian parcurge invariabil acest drum intre sobrietatea sau chiar ariditatea analizei, intre rigoarea cautata, aproape documentara si pasiunea generata de o traire extrem de intensa, guvernata, in subsidiar, de emotie. Totdeauna ramane loc pentru indecibil, pentru enigma, pentru o necunoscuta greu de dezlegat in ecuatia construita cu minutie. Tonul afectiv, monologismul, "sinceritatea" pe care o presupune naratiunea de la persoana intai, pe mai multe voci - caracteristica proustiana - catalizeaza o tensiune specifica ce proiecteaza personajele intr-un spatiu multidimensional. Experientele existentiale se transforma in experiente suprarealiste.


Fisiere in arhiva (1):

  • Personajul Estet sau Vocea Auctoriala in Patul lui Procust.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!