Geneza si Evolutia Ilustratiei Manuale

Extras din referat Cum descarc?

Ornament. Ilustratie. Privire generala
Ornamentul: element decorativ secundar, realizat cu tehnici diferite, destinat sa infrumuseteze, intregeasca si reliefeze compozitia principala; ornamentul poate fi aplicat unei carti, unui manuscris dar si unei creatii tipografice de sinestatatoare: harta, stampa, afis, timbru, carte postala ilustrata.
Ornamentul cuprinde:
- Frontispiciul: foaie de titlu a unei carti; ilustratie care precede pagina de titlu, reprezentind portretul autorului sau o scena semnificativa, inspirata din continutul cartii, compozitie ornamentala plasata in spatiul superior al paginilor, cel mai des la inceputul cartii, unui capitol sau a unei parti
- Chenarul: ornament care incadreaza un text sau o ilustratie, executat din linii sau elemente decorative
- Letrina: initiala simpla sau ornata
- Vinieta: mic motiv ornamental, compus, in general, din elemente florale stilizate sau impletituri.
Ilustratia
Ilustratia: figura, imagine sau orice alta reprezentare grafica existenta in interiorul unei carti sau unei publicatii periodice, plasata in text sau in afara acestuia si realizata in diverse procedee: pictura, desen, gravura, litografie.
Ilustratia este folosita din antichitate, la babilonieni si egipteni, la greci si la romani, avind, in general, un caracter didactic, suplimentind textul. Epoca de glorie a ilustratiei incepe odata cu manuscrisele evului mediu. Initial in atelierele manastiresti, apoi in cele laice, calugari sau artisti izolati aflati in serviciul suveranilor, principilor si marilor colectionari completau spatiile rezervate de copisti cu imagini si ornamente stralucitoare. Decorul esential era constituit din litere ornate- caracteristica dominanta a manuscriselor irlandeze, anglo-saxone, merovingiene, carolingiene, la care se adaugau frontispicii, chenare si compozitii figurative, reduse la dimensiunile unei viniete, alaturata initialei sau ocupind intreaga pagina. Arta ilustratiei s-a dezvoltat cu precadere in Bizant, de unde a trecut in Apusul Europei, evoluind ulterior pe caracteristici nationale. De aceea, manuscrisele purtind amprenta epocii carolingieine (secolele VIII-IX d. Chr) sunt puternic influentate de arta Bizantului. Arta ornamentala merovingiana, care s-a raspindit in Occident in secolul al VIII d. Chr. se caracterizeaza prin initiale ornate cu pasari si pesti, colorate in rosu, galben si verde. Manuscrisele insulare au initiale si ancadramente formate din benzi impletite, capete de dragoni si alte animale. Culori predominante: galben si violet.
Manuscrise Celebre ale epocii 
1. Evangheliarul irlandez de la sfirsitul secolului VIII si in ceputul secolului IX, cunoscut sub numele de The Book of Kells 
2. Codex argentus, fragment din Biblia gotica a lui Wulfila (secolul IV d. Chr), transcris in Italia in secolul al VI-lea
3. Codex aureus, scris cu litere de aur la porunca imparatului Carol cel Mare (742-814), jumatate din el aflat in Romania, la Biblioteca Batthyaneum de la Alba Iulia, cealalta jumatate este la Vatican, iar legatura la British Museum. Manuscrisul a fost realizat la manastirea din Lorsch, Germania.
Manuscrisele bizantine se caracterizeaza prin personaje transsubstantializate, cu chipuri severe si atitudini statuare, in costume somptuoase, cladiri monumentale, ornamente alcatuite din arcade, coloane,plante si animale, culori de aur si purpura.
La sfirsitul secolului al XII-lea si inceputul sec XIII, odata cu marirea influentei stilului gotic, in decorul manuscriselor au aparut ancadramente de vrejuri, care reproduceau ornamentele arhitecturii gotice, initiale prelungite prin spirale si ramuri dantelate acoperind intreaga bordura, personaje alungite, pictate pe fond de aur. Cu timpul, personajul ajunge sa contracareze modelul vegetal si peisajul. In secolul al XVI-lea, principiile estetice ale Renasterii (omul-personaj central; reintoarcerea la valorile antichitatii) s-au impus si in acest domeniu.
In spatiul romanesc a existat o puternica traditie a decorarii manuscriselor, dezvoltata pe linga centrele manastiresti. Cel mai vechi manuscris cu ilustratii este Tetraevanghelul slavo-grec, caligrafiat si pictat la Manastirea Neamt in 1429, de Gavril Uric, intemeietorul scolii moldovenesti de ilustratori si caligrafi.


Fisiere in arhiva (1):

  • Geneza si Evolutia Ilustratiei Manuale.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!