Arta romanică în Europa Apuseană - arhitectură

Referat
9/10 (1 vot)
Domeniu: Artă
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 13 în total
Cuvinte : 2516
Mărime: 641.76KB (arhivat)
Publicat de: Alistar Radu
Puncte necesare: 7
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Domnita Tomescu

Extras din referat

Apărută în ultimele decenii ale secolului al X-lea, arta romanică se cristalizează în veacul reformei gregoriene, când sunt construite primele monumente reprezentative. Ea se răspândeşte rapid în tot spaţiul catolic, iar dominaţia sa se menţine, cu particularităţi regionale, şi în secolele următoare. Numele stilului-romanic a fost dat de savanţi, pornind de la unele elemente de inspiraţie romană antică pe care acesta le-a asimilat. Elementele principale pe care stilul romanic le preia sunt planul bazilical şi arcul semicircular

Principalele realizări ale artei romanice aparţin aşadar arhitecturii, din care fac parte monumentele apărute în apusul şi în centrul Europei, în secolul al XI-lea şi în prima jumătate a secolului al XII-lea, construite din piatră şi acoperite cu bolţi tot din piatră. Denumirea marchează deosebirea dintre noul mod de construcţie, în piatră, şi monumentele ridicate înainte de secolul al XI-lea, care, chiar dacă erau din piatră, aveau de obicei acoperişul susţinut de o osatură de lemn numită şarpantă. În această etapă s-au construit atât castele, dar mai ales biserici şi mănăstiri.

Castele

Castelele feudale au fost construite din cauza stării de nesiguranţă din acea vreme, provocată de luptele permanente dintre seniorii feudali şi iobagii revoltaţi sau de luptele pentru supremaţie dintre nobili. Castelele erau construite pe înălţimi sau pe locuri unde apele sau depresiunile puteau constitui mijloace de apărare naturală, mărimea şi planul acestora fiind determinate de locul ales. Castelele erau înconjurate de ziduri groase şi înalte, realizate din blocuri mari de piatră şi prevăzute în partea de sus cu creneluri, cu drum de strajă şi, din loc în loc, cu turnuri de apărare. Poarta de la intrare era păzită de unul sau două turnuri.

În exterior, zidul era apărat de şanţuri adânci, pline de cele mai multe ori cu apă. Viaţa castelului se desfăşura în curtea din interior, unde se aflau ateliere, grajduri, magazii, camere de locuit pentru ostaşi şi servitori etc. Elementul central era însă donjonul. Donjonul donjoane, s. n. turnul principal, cel mai bine fortificat al unui castel medieval. – Din fr. donjon Donjonul avea înfăţişarea unei cetăţi în altă cetate. Forma sa obişnuită era aceea de turn imens, cu deschizături mici pentru ferestre şi cu intrarea situată la o oarecare înălţime de sol. Castelele feudale nu erau ornamentate şi nu pun probleme artistice deosebite, impresionând numai prin simplitate şi forţă. Ele exprimă orgoliul şi atotputernicia seniorului asupra regiunii pe care o stăpânea.

Din secolele al XI-lea şi al XII-lea s-au păstrat puţine castele feudale. Majoritatea s-a ruinat, ele fiind înlocuite sau modernizate radical, în scopuri de confort sau din necesităţi de apărare, impuse de evoluţia tehnicii militare, de reurbanizarea oraşelor etc. Printre construcţiile laice reprezentative care s-au păstrat se numără donjonul castelului de la Coucy, castelul Gaillard, castelul de la Niort etc., situate în Franţa. Dar şi în Italia, la San Gimignano, s-a conservat un grup de circa zece locuinţe-turn, iar Castelul del Monte, ridicat în 1240 de împăratul Frederic II, este una dintre cele mai cunoscute construcţii laice romanice. În Germania, există încă, restaurat, Castelul conţilor de Thuringia. De asemenea, Turnul Londrei este o construcţie de epocă romanică, amintind de forma de donjon a castelelor regale şi nobiliare de epocă.

Preview document

Arta romanică în Europa Apuseană - arhitectură - Pagina 1
Arta romanică în Europa Apuseană - arhitectură - Pagina 2
Arta romanică în Europa Apuseană - arhitectură - Pagina 3
Arta romanică în Europa Apuseană - arhitectură - Pagina 4
Arta romanică în Europa Apuseană - arhitectură - Pagina 5
Arta romanică în Europa Apuseană - arhitectură - Pagina 6
Arta romanică în Europa Apuseană - arhitectură - Pagina 7
Arta romanică în Europa Apuseană - arhitectură - Pagina 8
Arta romanică în Europa Apuseană - arhitectură - Pagina 9
Arta romanică în Europa Apuseană - arhitectură - Pagina 10
Arta romanică în Europa Apuseană - arhitectură - Pagina 11
Arta romanică în Europa Apuseană - arhitectură - Pagina 12
Arta romanică în Europa Apuseană - arhitectură - Pagina 13

Conținut arhivă zip

  • Arta Romanica in Europa Apuseana - Arhitectura.doc

Alții au mai descărcat și

Corpul Uman în Sculptură

CORPUL UMAN ÎN SCULPTURĂ 1.Motivul alegerii proiectului propus. Proiectul propus presupune studierea idealurilor de reprezentare a corpului uman...

Arta și arhitectura bizantină

ARTA MEDIEVALĂ În primele secole ale erei creştine, dezvoltarea artei în Imperiul roman a fost influenţată de invazia barbarilor şi de...

Religia și artele în grecia antică

Scurt istoric In Grecia se naste civilizatia a cărei mostenire o va primi intreaga Europă. In mileniile al III-lea si al II-lea, strălucite...

Arta Romană

Romanii au format la început o republica si mai târziu cel mai puternic imperiu sclavagist din bazinul Marii Mediterane, din lumea veche. Acest...

Barocul

Baroc (în italiană şi portugheză Barocco, în franceză Baroque) desemnează simultan o perioadă în istoria europeană dar şi un curent artistic care a...

Icoana Maicii Domnului din Vladimir

Icoana Maicii Domnului de la Vladimir „Singur numele Nascatoarei, Maica Domnului, cuprinde in sine intreaga taina a economiei mantuirii”, spune...

Poarta tradițională romanescă - funcție, simboluri

Cât de importante sunt în concepţia tradiţională a românilor intrările în casă, în gospodărie, în locurile de cult, se vede din toate semnele cu...

Graffiti

Graffiti este un tip de însemnare facut în mod deliberat de oameni pe suprafete atât publice cât si private. Poate aparea ca arta, desene sau...

Ai nevoie de altceva?