Inceputurile umanitatii si grija fata de semeni - Primele inmormantari paleolitice

Extras din referat Cum descarc?

Primele obiecte. Crearea unui univers mitico-religios.
,,Domesticirea" focului si crearea primelor obiecte are sa faca diferenta dintre paleantropi si predecesorii zoologici ai acestora. Totodata, este posibil ca aceste obiecte sa fie incarcate de sacralitate, dar nu ofera o idee generala despre o anumita religie 
Uneltele de atac si aparare, dar si folosirea focului, n-au asigurat doar supravietuirea, ci si crearea unui univers mitico-religios. Valoarea unei arme, fie ea de lemn, piatra sau metal inca se pastreaza la comunitatile rurale din Europa. Putem doar sa ne imaginam valoarea nonmateriala a unui obiect, dar si sa apreciem aceste fenomene in comparatie cu triburile de vanatori-culegatori din zilele noastre.
Mormintele si inmormantarile.
Inmormantarile in Paleolitic reprezinta ceremonia funerara si amenajarea mormantului. Se disting o varietate de tipuri de inmormantare: inhumare, incineratie si ingropare. Prin studierea elementelor dintr-un ritual funerar se poate distinge statutul social al individului sau al comunitatii. Inmormantarile se realizau prin intermediul unui rit ce reprezinta modul de depunere a trupului omenesc dupa moarte si prin ritualuri ce reprezentau pregatirea mormantului, forma, constructia asezarilor, obiectelor care il insotesc, ospatul funerar si depunerea ofrandelor. Mormantul in preistorie putea varia de la o groapa la adevarate mausoleuri, unde era depus decedatul, resturile sale (care puteau fi arse sau intregi) si inventarul funerar, iar toate obiectele sale depuse ca ofranda.
In foarte multe cazuri s-a descoperit o anumita credinta in supravietuirea post-mortem, demonstrata prin folosirea ocrului rosu, un substitut ritual al sangelui, simbol al vietii. Acest obicei este universal raspandit de la Ciu Ku-tien pana pe coastele occidentale ale Europei, in Africa pana la Capul Bunei Sperante, dar si in Australia sau Tazmania. La unele morminte se observa o ,,precautie" impotriva unei intoarceri a mortului, in unele cazuri cadavrul fiind pozitionat ghemuit si legat cu o sfoara. Cele mai bune exemple de morminte cu semnificatie religioasa sunt cele de la Tesik Tas (unde un copil a fost incadrat de o pereche de coarne de capra salbatica) si cea de la Chapelle-aux-Saints, unde, in groapa in care era inmormantat corpul, s-au gasit mai multe unelte de silex si bucati de ocru rosu.
In paleoliticul mijlociu (120.000-30.000 i.e.n) apar primele inmormantari intentionate si o schimbare la nivelul intelectului. Din punct de vedere funerar, primele inmormantari nu s-au facut in spatii special amenajate, cimitire, ci in incinta spatiului de locuit sau in pesteri. Mortii erau asezati in pozitie chircita si ingropati impreuna cu lucrurile lor. Dupa parerea arheologilor, inmormantarile in incinta locuintei mentineau prezenta celor morti in interiorul comunitatii, ceea ce arata o schimbare la nivelul intelectual si la nivelul relatiilor interumane.
Un exemplu de mormant din Paleoliticul mijlociu este mormantul cu flori de la Shanidar din Irak. Acest mormant are o datare de circa 40 - 50.000 de ani. S-a descoperit un barbat inmormantat care, se presupune, datorita examinarii ramasitelor scheletice, ca a murit in urma unei lovituri in zona capului. Lovitura se pare ca i-a zdrobit ochiul stang si zona creierului, acesta avand si leziuni vindecate in zona picioarelor.
Oamenii de stiinta au estimat ca acesta avea o varsta cuprinsa intre 35-45 de ani. A fost descoperit pe partea dreapta, in pozitie chircita si cu genunchii sub piept. In acelasi mormant au mai fost descoperiti alti 7 adulti si 2 copii, la o adancime de 13,7 metri, impreuna cu unelte de piatra si dovezi de morminte intentionate. Se pare ca cei din Neanderthal erau interesati de culori, din acest motiv mormantul era acoperit cu flori si cu pietre colorate. Datorita faptului ca acestia au fost descoperiti intr-un mormant de piatra, se considera ca ar fi avut un rang inalt.
Cadavrele erau inhumate si acoperite cu piatra. In urma amestecului oaselor de animale cu cele umane rezulta o forma de canibalism, dar nu un canibalism alimentar, ci unul ritual. Unii dintre acestia au murit in urma caderii rocilor naturale, la care pestera era predispusa, in timp ce ceilalti par a fi ingropati conform unui ritual funerar. Cu toate ca oasele au fost bine conservate, iar materia oaselor se afla intr-o stare buna, caderile de pietre le-au zdrobit, acestea avand nevoie de o o reconstituire completa, iar unele partiala. In anul 2000 s-a descoperit scheletul unui copil cu varsta intre 1-2 ani. Toate ramasitele au fost gasite in apropierea rocilor cazute. Scheletele inmormantate dupa un ritual funerar au fost Shanidar IV, VI, VII si acel copil (VIII). Acestea au fost descoperite intr-o adancitura din partea de mijloc a pesterii, fiind apoi evacuate, cu mare grija, timp de o saptamana. Dupa cercetarile cu radiocarbon, mormantul ar data din 40-50.000 BP. Scheletele IV, VI, VII, VIII au fost descoperite la 3,5 m adancime fata de celelalte, acestea fiind cea mai convingatoare dovada de inmormantare in pestera. Acestia n-au fost ucisi, ci au avut o moarte naturala, pozitia lor chircita fiind specifica perioadei.
Alaturi de schelete s-au descoperit bucati de oxid rosu si mangan. Arheologii sunt de parere ca acestea au fost folosite pentru a ilustra desene pe corpurile celor din Neanderthal. Materialul rosu simbolizeaza sangele. S-a crezut ca aceasta culoare semnifica fertilitatea femeilor, iar pentru barbati era folosit la camuflarea in timpul vanatului. Intrun arbust s-a descoperit polen de la 7 specii de flori salbatice, viu colorate, care au fost tesute in acest arbust. Copilul (VIII) a fost ingropat primul, urmat de 2 adulti de sex masculin (VI,VII) si in final masculul adult (IV), cele 4 inmormantari avand loc intr-o perioada relativ scurta. Acest sit poate fi considerat un loc de inhumatie multipla, neexistand forme ale altor activitati funerare, decat simpla inhumatie fara insotire de inventar. S-a descoperit ca scheletul Shanidar III a fost ingropat intre pietre, deci a murit strivit in urma daramaturilor, la fel si Shanidar I si II. Omul de neanderthal detinea o psihologie ridicata si incepe sa creada intr-o religie complexa 
Practica inhumarii, in paleoliticul superior, tinde sa fie una generala, pe corpuri fiind presarat ocru rosu, iar in interiorul mormantului gasindu-se mai multe obiecte de podoaba (cochilii, coliere, pandative). Langa aceste morminte s-au gasit si oseminte de animale, probabil resturi de pranzuri rituale. In paleoliticul superior viata spirituala evolueaza, civilizatia incepe sa venereze toteismul. Descoperirile funerare atesta ca inmormantarile erau facute in functie de statutul decedatilor.


Fisiere in arhiva (1):

  • Inceputurile umanitatii si grija fata de semeni - Primele inmormantari paleolitice.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

Mircea Eliade, Istoria credintelor si a ideilor religioase, Editura Stiintifica Bucuresti, 2002.
Attila Laszlo, De la prima familie la primele state. Prelegeri de preistorie generala, Editura Casa Editoriala Demiurg, Iasi, 2005.
Paul Pettitt, The Paleolithic origins of human burial, Editura Taylor & Francis.
Marin Carciumaru, Paleoliticul. Epipaleoliticul si Mezoliticul lumii, Editura Enciclopedica, Bucuresti, 2005.


Descarca gratuit aceast referat (0 €)

Completezi numele, prenumele și adresa de email. După aceea primesti prin email link-ul pentru descărcare. Completeaza o adresă de email validă.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.



Hopa sus!