Discurs si Simbol

Extras din referat Cum descarc?

In cea mai mare parte sub influenta lui Jung, ultimele decenii au constituit pentru cercetarea din domeniul simbolismului un numar mare de abordari care faceau inventare ale temelor simbolice din antropologie, religie si neuropsihiatrie. Inventarul acesta, desi descriptiv, de cele mai multe ori lipsit de sistemicitate, a avut totusi un merit important: a vizualizat o serie de modele, de invarianti simbolici care se repeta in diverse timpuri, locuri sau domenii. Dar meritul incontestabil este ca metoda analogica n-a produs niste scheme de interpretare, poate cu exceptia unor sectiuni ale psihanalizei). Lucrarile asupra simbolismului sunt inventarii de "traduceri" ale simbolismului, unde nu se remarca decat ingeniozitatea autorului si poate imaginatia lui recreativa. Nu s-au degajat reguli de interpretare sau macar rudimente ale unei paradigme interpretative. Insa toate acestea sunt rezultatul unei erori incepute la baza acestui demers asupra simbolicului: se confunda functia psihologica a imaginarului cu functia sociala a simbolului, care este intotdeauna expresia indirecta a unei structuri formale ce se impune in discurs si nu poate fi analizata fara acesta. Reducerea simbolicului la imaginar face sa apara o serie de lucrari, care se vand foarte bine, dar care aduc un progres substantial in domeniul analizei simbolicului. Toate cercetarile subiectului sunt un mozaic sincretic de teme, interpretari, citate din anumiti autori etc.
In primul rand, cum remarca E. Ortigues32, "simbolismul este legat de psihologia imaginarului", in sensul ca vocabularul curent rezerva nume de simboluri figuratiilor vizuale care sunt emblemele sau fetisurile. In al doilea rand, trebuie sa observam ca "faptele sociologice (institutii, ierarhii, practici comune) sunt simbolice prin excelenta". In al treilea rand, "functia simbolica este inseparabila de discurs", in sensul ca implica tot timpul reguli sociale, interdictii, adeziuni, reprezentari sau credinte. Daca simbolismul s-ar reduce la psihologia imaginarului, atunci ar dispare orice functie simbolica, pentru ca simbolicul este prin excelenta o functie de comunicare, de socialitate. Se degaja ideea ca functia simbolica trebuie cautata in omologia dintre faptul social si faptul lingvistic sau faptul de comunicare, in discursul semnificant. Nu putem cu siguranta oferi explicatii sociologice univoce pentru aceasta serie de fapte, insa nu suntem obligati astfel sa ne cantonam in problemele originii unor simboluri, interpretare care pune doar false probleme: putem invoca in acest fel la infinit tot felul de cauze. Dupa cum remarca E. Ortigues, ramane de studiat "problema structurii inteme a acestui discurs simbolic si conditiile de sens". De asemenea, un element care defineste aprecierea sociologica a lui G. Dumezil este ceea ce remarca el in cadrul metodei sale comparative la faptul social religios: pluralitatea nivelelor de expresie. Putem decela astfel, in cadrul faptului social simbolizant, un sistem de valori semnificante, structuri formale cu caracter "ideologic" si o serie de elemente specifice exterioritatii expresiei discursului in sine.
Un alt aspect interesant al definirii simbolului ar fi faptul ca, in general, este vazut ca un fel de intermediar intre semn si imagine. Ar aparea, in acest fel, ca o sinteza a contrariilor, caci "imaginea este inversul semnului". Semnul manifesta o referinta intentionala, pe cand in imagine continutul reprezentat disimuleaza intentia.
Trebuie sa mai remarcam urmatoarele: exista o diferenta intre simbol si discurs. Intr-un simbol, forma si sensul sunt inseparabile. Exista cateva elemente care se definesc prin valoarea lor formala, prin functionalitatea lor si toate isi definesc sensul general printr-o regula a jocului. Simbolul este deci un sistem de raporturi formale care, contrar discursului, nu contin in sine propria reflectare. In discurs, orice regula a jocului poate deveni, la randul ei, obiect al simbolismului de gradul al doilea, un metalimbaj. In al doilea rand, simbolismul este conditia necesara de existenta a oricarui discurs. In fond, valorile simbolice sunt valori formale sau relative, avand un raport cu alte functii opozitionale, diferentiale. Ele corespund unei functii generale de negativitate sau selectivitate, gratie careia un sistem de limbaj se distinge de datul natural sau de faptul brut (de ceea ce este).


Fisiere in arhiva (1):

  • Discurs si Simbol.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!