Unirea ipostatica

Cuprins referat Cum descarc?

Cuprins 1
Introducere 2
Sinodul de la Calcedon si definirea dogmatica a unirii ipostatice 3
Unirea firii dumnezeiesti si a firii omenesti in Persoana Fiului lui Dumnezeu 5
Consecintele unirii ipostatice 7
Comunicarea insusirilor 7
Concluzii 10
Bibliografie 11


Extras din referat Cum descarc?

Introducere
Biserica Ortodoxa a invatat dintotdeauna ca Iisus Hristos, fiind Fiul lui Dumnezeu care a luat si trup de om, ramane Dumnezeu adevarat si om adevarat in veci. Fiecare fire este marturisita biblic si amandoua sunt unite vesnic, in chip "inconfundabil si neschimbat, neimpartit si inseparabil" asa cum a formulat dumnezeieste sfanta Biserica, prin Sinodul al-IV-lea ecumenic.
Cu toate acestea insa, teologia contemporana interpreteaza atat de diferit Persoana Mantuitorului Iisus Hristos, incat pare ca ramane lipsita de identitate proprie. Astfel, Robert McAfee Brown, luand cuvantul la Adunarea Generala de la Nairobi a Consiliului Ecumenic al Bisericilor, in 1975, se intreba la inceputul expunerii sale: Cine este Hristos? Daca incercam sa raspundem la aceasta intrebare, spune el, atunci suntem confruntati cu o varietate uluitoare de raspunsuri. Iisus este consubstantial cu Tatal, Iisus este un combatant pentru libertate, Iisus este profet, Iisus este o prezenta sacramentala, Iisus este un visator idealist, Iisus este negru, Iisus este om pentru semenii Sai, Iisus este Mantuitor personal. N-ar avea nici un rost sa ne ingrijoram pentru faptul ca raspunsurile noastre pun accentul pe puncte de vedere atat de diferite daca ar fi identice. Ar trebui sa ne nelinisteasca, caci acesta ar insemna ca-L transformam pe Hristos in prizonierul unei singure formule. Pluralitatea formulelor hristologice ne ajuta sa vedem lumea nu numai cu ochii nostri, ci si cu ochii altora. Nimic nu este mai daunator decat sa ramai prizonierul unei singure formule, caci astfel nu mai poti vedea, de pilda, saracia, opresiunea si suferinta lumii a treia. Observam cum hristologia este privita din unghiuri diferite si interpretata diferit in societatea contemporana. Astfel, teologia ortodoxa contemporana este obligata sa aiba raspunsuri fidele traditiei ortodoxe, dar in acelasi timp sa foloseasca o abordare potrivita pentru a putea fi credibila intr-o lume in continua schimbare.
Problematica unitatii Persoanei lui Iisus Hristos nu este insa noua, ea isi are originea in arianism care considera ca Iisus Hristos nu este Dumnezeu, ci o simpla creatura, cea mai desavarsita creatura, dar totusi numai creatura.
Sinodul de la Calcedon si definirea dogmatica a unirii ipostatice
Dupa multe tulburari provocate mai ales de Sinodul de la 449, supranumit de Leon I "Sinodul talharesc", s-a simtit nevoia unei noi adunari generale ale reprezentantilor lumii crestine, prin care sa se clarifice definitiv problema hristologica. Acest fapt s-a concretizat in renumitul Sinod al IV-lea ecumenic, de la Cacedon.
Sedintele Sinodului au fost in numar de 21, la care participasera peste 630 de membri (cel mai mare numar inregistrat la un Sinod Ecumenic). Cea mai importanta sedinta este cea cu numarul V, in care s-a emis celebra marturisire de credinta. Textul marturisirii este o dezvoltare, mai ales pe ramura hristologica, a crezului niceo-constantinopolitan. El contine si un preambul in care se face referire la cei care au incercat sa denatureze invatatura ortodoxa, urmand apoi marturisirea propriu-zisa:
,,Sinodul se opune acelora care incearca sa imparta taina intruparii intr-o dualitate de Fii, indeparteaza de la comuniunea Bisericii pe cei care indraznesc sa afirme ca dumnezeirea Unuia-Nascut este patimitoare si sta impotriva celor care nascocesc amestecul sau contopirea celor doua firi ale lui Hristos. Sinodul respinge pe cei care, in nebunia lor, sustin ca chipul de rob luat de Hristos din noi este de esenta cereasca sau de alta esenta decat a noastra. El anatematizeaza pe cei care fabuleaza, spunand ca au fost doua firi ale Domnului inainte de unire (intrupare), dar imagineaza ca dupa unire a fost o singura fire. Urmand Sfintilor Parinti, noi toti unanim invatam sa marturisim unul si acelasi Fiu: Domnul nostru Iisus Hristos, desavarsit in dumnezeire si desavarsit in umanitate, Dumnezeu adevarat si om adevarat, pe Acelasi din suflet rational si trup, deofiinta cu Tatal dupa dumnezeire si deofiinta cu noi dupa umanitate, asemenea noua in toate afara de pacat, nascut inaintea veacurilor din Tatal dupa dumnezeire, iar in zilele de pe urma nascut pentru noi si pentru a noastra mantuire, dupa umanitate, din Fecioara Maria, Nascatoare de Dumnezeu, unul si acelasi Hristos, Fiu, Domn, Unul-Nascut, cunoscut in doua firi in chip neamestecat si neschimbat, neimpartit si nedespartit, deosebirea firilor nefiind nicidecum distrusa prin unire, pastrandu-se mai ales insusirea fiecareia si intalnindu-se impreuna intr-o singura persoana si un singur ipostas, nu in doua personae, impartit sau despartit, ci Unul si acelasi Fiu, Unul-Nascut, Dumnezeu-Cuvantul, Domnul Iisus Hristos. Asa ne-au invatat mai inainte despre El proorocii si Insusi Domnul nostrum Iisus Hristos si asa ne-a transmis Smbolul Parintilor nostri" .


Fisiere in arhiva (1):

  • Unirea ipostatica.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

1. *** Biblia sau Sfanta Scriptura, Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 2006.
2. CHIFAR, Pr. Prof. Dr. Nicolae, Istoria crestinismului, vol. II., Editura Trinitas, Iasi, 2000;
3. POPESCU, Prof. Teodor M., Importanta istorica a Sinodului al IV-lea ecumenic, in "Ortodoxia" Anul III (1951), nr. 2-3;
4. REZUS, Pr. Prof. Dr. Petre, Hristologia in teologia contemporana, in ,,Studii Teologice", nr. 1-2, anul XVI (1974);
5. Sfantul Atanasie cel Mare, Epistola catre episcopul Adelfie, impotriva areinilor, in "P.S.B." vol. 16, traducere si note de Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 1988;
6. Sfantul Ignatie Teoforul, Epistola catre Efeseni, in ,,Scrierile Parintilor Apostolici" traducere si note de Pr. Dr. Dumitru Fecioru, Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 1979.
7. Sfantul Ioan Damaschin, Dogmatica, traducere si note de Pr. Prof. Dr. Dumitru Fecioru, Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 2005;
8. STANILOAE, Pr. Prof. Dr. Dumitru, Chipul nemuritor al lui Dumnezeu, Editura Mitropoliei Olteniei, Craiova, 1987;
9. STANILOAE, Pr. Prof. Dr. Dumitru, Definitia dogmatica de la Calcedon, in ,,Ortodoxia", anul III, nr. 2-3;
10. STANILOAE, Pr. Prof. Dr. Dumitru, Hristologia Sinoadelor, in "Ortodoxia", anul XXVII (1974), nr. 4;
11. STANILOAE, Pr. Prof. Dr. Dumitru, Teologie dogmatica ortodoxa, vol. II; Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 2003.


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!