Extras din referat
Rezumat
Responsabiliatea socială reprezintă angajamentul unei firme de a contribui şi ajuta la dezvoltarea economică şi socială, pentru îmbunatățirea calității vieții, reducerea poluarii Problema responsabilităţii sociale din cadrul firmelor româneşti reprezintă în ultima perioadă noua abordare a acetora de a se apropia de consumatori. Potrivit definiţiei „responsabilitatea socială” reprezintă angajamentul luat de o firmă de a contribui la dezvoltarea economică şi socială, pentru imbunătăţirea calitaţii vieţii. Pentru a vedea cum înţeleg Petrom acest termen şi ce activităţi de CSR au desfăşurat am avut un interviu cu menagerul. Din analiza noastră rezultă ca firma au avut un grad mare de implicare, preponderent în protecţia mediului este un sector de care aceştia sunt intresaţi să îl respecte. Interesul lor există tocmai pentru creşterea profitului şi realizarea unei relaţii bune cu comunitatea, dar cu toate acestea.
Introducere
Acest studiu a fost realizat pentru cercetarea gradului de responsabilitate socială a companiei Petrom. În acest scop am avut un interviu cu un manager, întrebarile vizând responsabilitatea socială corporativă în firma, ce activități de CSR au desfăşurat şi care sunt cauzele sociale în care se implică. Conceptul de responsabilitate socială corporatistă(CSR), deşi văzut de mulţi drept o formă de advertising, poate aduce reale beneficii societăţii în cadrul căreia o companie funcţionează. Indiferent că este vorba despre investiţii în educaţie, în mediul înconjurător sau în sport, responsabilitatea trebuie privită ca un aspect cât se poate important în desfăşurarea unui business.
Conceptul de “responsabilitate socială” implică, în funcţie de abordare o multitudine de judecăţi de valoare. Prin urmare, conceptul este unul subiectiv şi influenţat de context. Comisia Europeana a agreat o definiţie pentru Responsabilitatea Socială Corporativă prin care aceastareprezintă “un concept prin care companiile integrează preocupările sociale şi de mediu în activităţile lor comerciale şi în interacţiunea cu factorii implicaţi, pe o bază voluntară”.
Analiza literaturii de specialitate
Părerile unor specialişti indruma către ideea că firmele există pentru a servi atât beneficiarii direcţi, cât ţi comunitatea. În acest fel, responsabilitatea socială a firmei poate fi percepută ca fiind “angajamentul mediilor de afaceri de a contribui la dezvoltarea economică durabilă, conlucrând cu angajaţii, familiile lor, comunitatea locala şi societatea în ansamblul său, pentru îmbunătăţirea calităţii vieţii acestora.” In continuare vom enumera cateva explemple de ordin economic privind responsabiliatea sociala.
- organizatiile percepute ca fiind responsabile pot beneficia de o clientelă mai largă şi mai satisfacută, în vreme ce o percepţie publică de iresponsabilitate socială poate solda cu un boicot sau cu alte acţiuni ostile din partea consumatorilor.
.- dezvoltarea socială are avantaje care pot fi considerate de catre firme drept investiţii pe termen lung în consolidarea unei vieţi comunitare mai sigure, mai bine educate şi mai echitabile.
- în mod similar, angajaţii pot fi atraşi să lucreze pentru acele corporaţii pe care le percep ca fiind socialmente responsabile
Prin urmare aceste acţiuni sociale nu sunt deloc bazate doar pe spiritul civic şi dorinţa de a face ceva pentru cei din jur. Numeroşi analişti sustin însa că modul cel mai adecvat de a face companiile responsabile social este acela impus de lege. Dar în acelaşi timp, profesorul universitar Vasile Morar ilustrează, în lucrarea sa , existenta unor “limite ale aplicării legilor” , susţinându-şi opinia prin câteva argumente:
1. Multe legi, ca acelea legate de stocarea deşeurilor toxice, sunt acceptate doar în cazul existenţei unei alerte generale referitoare la acele situaţii care au deja consecinţe dezastruoase evidente.
Bibliografie
1. Crăciun, Dan. Etică în afaceri: o scurtă introducere. Ed. ASE, Bucureşti, 2005, p. 170-172
2. Morar, Vasile. Ethique des affaires: rationalite, reciprocite, responsabilite. Ed. ASE, Bucureşti, 2006, p.34-35
3. Ogrean, Claudia.Responsabilitatea sociala a firmei. În: Tribuna economică, 2006, nr.14, p.19
*** http://www.csr-romania.ro/articole-si-analize/concepte-de-baza/492-etica-in-afaceri-nu-este-un-lux-despre-implicarea-social-a-imm-urilor.html
Preview document
Conținut arhivă zip
- Responsabilitatea sociala a intreprinderii.docx