Introducere Planul de afaceri constituie un instrument indispensabil intreprinzatorilor ce construiesc o afacere sau cauta parteneri, managerilor ce propun proiecte noi altor persoane sau institutii de finantare, institutiilor ce gestioneaza fonduri pentru proiecte de investitii, gestionarilor de proiecte in cadrul asa numitelor 'incubatoare de afaceri. Deseori planul de afaceri este considerat ca un act de fondare a unei afaceri - apreciere eronata deoarece si companiile de succes concep in mod frecvent planul de afaceri. Exemplificarea practica consta intr-un studiu de caz pe seama societatii S.C Cargo Trans SRL. Orice plan de afaceri presupune o anumita succesiune de operatiuni. Pentru intocmireasa e necesara parcurgerea urmatoarelor 3 etape: 1) culegerea informatiilor necesare (preturi, concurenti, furnizori, date tehnice, juridice,etc.); 2) planificarea efectiva a activitatilor respective - alegerea strategiei potrivite si gasireacailor de atingere a obiectivelor stabilite; 3) redactarea planului (etapa de alegere a formei optime de prezentare catre destinatar arezultatului etapei anterioare) Planul de afaceri reflecta proiecte de investitii din toate domeniile de activitate.. In literatura de specialitate se incearca o definire a planului de afaceri (business plan) dupa cum urmeaza: Planul de afaceri este un instrument al prezentului, elaborat prin aproximatii succesive, utilizand experienta si realizarile din trecut ale firmei pentru a proiecta in mod realist calea spre viitor . El are drept scop cel mai avantajos si realizabil compromis intre ceea ce doreste si ceea ce poate sa faca firma. Rolul planului de afaceri O afacere exista cu scopul de a genera profit pentru detinatorii acesteia. Ea poate - in acelasi timp - sa aiba si multe alte scopuri, dar principalul dintre acestea trebuie sa fie profitabilitatea. Scopul unei afaceri trebuie sa fie: - suficient de restrans, pentru a permite focalizarea eficienta a resurselor firmei pentru atingerea lui, - suficient de cuprinzator, pentru a permite dezvoltarea firmei si valorificarea potentialului sau. Obiectivele reprezinta o a doua componenta importanta a strategiei afacerii. In obiectivele alese trebuie inclusa o referire privitoare la marimea la care se intentioneaza sa ajunga afacerea, respectiv cota de piata urmarita, obiectivele pot fi impartite in: - obiective pe termen scurt (12-18 luni); - obiective pe termen mediu si lung (1,5-5 ani). In alta ordine de idei, scopul si obiectivele propuse intr-un plan de afaceri trebuie sa arate: - in ce domeniu de activitate se incadreaza afacerea si care este intentia sa; - ce se vrea realizat in urmatoarea perioada - obiective pe termen scurt sau lung. - pe ce se bazeaza posibilitatea de a ajunge la finalitatea propusa; - estimarea fondurilor necesare pentru finantarea afacerii respective. Modul de finantare se poate face prin mai multe optiuni: - participare la capitalul social al firmei , aceasta metoda de finantare nu atrage dupa sine plata unor dobanzi sau rambursarea fondurilor, dar produce diluarea controlului asupra firmei si plata unor dividende in situatia in care genereaza suficient profit; - emitere de obligatiuni, forma rar intalnita la firmele mici; reprezinta de fapt un imprumut pe termen lung care va fi rambursat la o data fixa viitoare. - imprumuturi pe termen lung - credite pe termen scurt Functiile planului de afaceri Planul de afaceri are patru functii: a) de cristalizare si dezvoltare a ideilor privitoare la cum ar trebui condusa afacerea. presupune ca planul de afaceri sa defineasca clar scopurile si obiectivele afaceri sa stabileasca metode de atingere (indeplinire) a acestora, sa identifice riscurile implicite. b) de realizare a unei evaluari retrospective a performantelor reale ale unei afaceri de-a lungul timpului. Presupune identificarea cauzelor, directiei si amplitudinii abaterilor de plan, precum si modalitatilor de actiune a companiei in viitor c) de evaluare a unei noi idei de afacere, deriva din capacitatea planului de afaceri dea analiza , evolua, compara si clasifica proiectele de investitii. d) de a obtine finantare. Functii de generator de finantare- cei mai multi creditori si investitori vor finanta firma numai dupa ce-i vor studia planul de afaceri, vor vedea abilitatea planului de a genera incasari necesare operatiunilor zilnice, platii datoriilor si generarii profitului. Sursele de capitalvor dori sa stie de cati bani are nevoie firma , cand are nevoie de ei, cum ar fi alocati, daca si cand va fi capabila sa recompenseze alocarea de fonduri.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).