Servicii internationale - GATS

Extras din referat Cum descarc?

Serviciile ocupa o gama larga de activitati economice, de la servicii bancare, de asigurare si telecomunicatii pina la servicii de recreere, culturale si sportive. OMC a identificat peste 150 de subsectoare de servicii.
Comertul cu servicii creste si, in prezent, reprezinta peste 20% din ansamblul comertului international. Acordul General privind Comertul cu Servicii, care a fost negociat la Runda Uruguay, a creat un cadru pentru aducerea acestui comert sub disciplina internationala. Prevederile sale se aplica la toate modurile de realizare a comertului international cu servicii, si anume:
- 	Miscarea peste frontiera a serviciilor;
- 	Stabilirea unei prezente comerciale in tara unde serviciul este furnizat;
- 	Deplasarea temporala a personalului in alta tara pentru a furniza un serviciu acolo; si
- 	Deplasarea consumatorilor in tara importatoare.
Acordul GATS si-a propus extinderea regulilor din domeniul comertului cu marfuri la comertul cu servicii. Regulile detaliate au fost adaptate la specificul comertului cu servicii atat din punct de vedere al obiectului comertului cat si din punctul de vedere al modalitatilor in care se realizeaza acest comert.
Serviciile acopera o arie foarte larga de activitati, in OMC fiind identificate 150 de sub-sectoare. Este vorba de marfuri invizibile, spre deosebire de comertul clasic cu marfuri, tangibile si vizibile. In afara de specificul serviciilor, prin natura lor, este deosebit si modul in care se pot furniza aceste servicii, existand domenii in care prezenta fizica a prestatorului de servicii este absolut necesara, spre deosebire de comertul cu marfuri.
O alta particularitate a serviciilor consta in modul in care statele asigura o protectie a industriilor lor de servicii, protectie care nu se poate realiza la frontiera prin metodele clasice (taxe vamale, restrictii cantitative la import etc) ci se produce in interiorul tarii prin reglementari ale administratiei, in baza carora, de regula, se percep taxe mai mari furnizorilor straini de servicii.
2.Structura GATS consta din:
- 	Un text cadru care stabileste conceptele, principiile si regulile care se aplica la masurile ce afecteaza comertul cu servicii;
- 	Anexele Acordului, care stabilesc principiile si regulile privind sectoare specifice si care completeaza textul;
- 	Angajamente specifice de liberalizare a comertului in sectoare si subsectoare de servicii, figurind in listele nationale de angajamente ale tarilor membre.
2.1. Prima parte a GATS
Se refera la aria de cuprindere si la modul de definire a principalilor termeni utilizati in cadrul Acordului. Sunt precizate formele de furnizare transfrontiera a serviciilor. In conformitate cu aceste prevederi, modurile de furnizare transfrontiera sunt:
- furnizarea peste granita;
- deplasarea consumatorilor de servicii;
- prezenta comerciala;
- miscarea persoanelor fizice prestatoare de servicii.
Elementele principale care diferentiaza aceste patru moduri de furnizare sunt legate de deplasarea capitalului, deplasarea furnizorului de servicii si deplasarea consumatorilor de servicii, astfel:
1. In cadrul "furnizarii peste granita" a unui serviciu, se deplaseaza doar acesta fara furnizorul serviciului sau consumatorul acestuia sa se deplaseze peste granita. Astfel de servicii sunt acelea de telecomunicatii, de baza de date prin telefon sau alte mijloace de tele-transmisie, servicii de consultanta prin posta, etc.
2. Pentru "deplasarea consumatorilor" se considera ca furnizorul de servicii si capital necesar prestarilor serviciilor ramane in tara furnizoare, cel care se deplaseaza fiind consumatorul serviciului. Exemple de astfel de servicii sunt serviciile hoteliere in turismul international, serviciile de comert cu amanuntul, etc.
3. "Prezenta comerciala" a furnizorilor straini de servicii constituie forma cea mai complexa de furnizare. Aceasta implica atat deplasarea capitalului necesar constituirii unei societati comerciale avand obiectul de activitate furnizarea de servicii, cat si deplasarea furnizorului strain de servicii, ca investitor. In acest caz consumatorul serviciilor respective nu se deplaseaza el cumparand serviciile pe piata nationala. Exemple privind acest mod de furnizare sunt serviciile de asigurare, de consultanta, financiar-bancare, transport, etc. care sunt furnizate prin intermediul unei societati cu capital strain.
4. "Prezenta persoanelor fizice prestatoare de servicii" constituie un mod de furnizare care implica in principal deplasarea prestatorului de servicii la sediul consumatorului. Aceasta deplasare poate fi insotita sau nu de deplasarea fluxului de capital, deci de prezenta comerciala a furnizorului strain. Un exemplu de astfel de furnizare il constituie deplasarea unui consultant al unei firme straine de consultanta sau avocatura la sediul consumatorului, pentru prestarea serviciilor de consultanta.
Majoritatea listelor nationale de angajamente au inscris la acest mod de furnizare "neconsolidat", ceea ce inseamna ca respectiva tara nu isi asuma nici un angajament viitor referitor la garantarea unui drept acordat persoanelor fizice prestatoare de servicii, ale altor tari, de a fi prezente pe piata fortei de munca din tara respectiva. Acest lucru se datoreaza intentiilor tuturor tarilor de a proteja forta de munca nationala in scopul de a reduce cat mai mult posibil somajul, in special in randul persoanelor care dispun de o anumita calificare.
2.2. Parte a doua a GATS
Contine obligatiile si disciplinele generale pe care trebuie sa le respecte toti membrii OMC. Principalele elemente incluse in aceasta parte se refera la:
a) Obligatia de a asigura un tratament nediscriminatoriu si transparenta in domeniul comertului cu servicii.
Se prevede acordarea imediata si neconditionata a clauzei natiunii celei mai favorizate serviciilor si furnizarilor de servicii din orice stat membru al OMC, cu luarea in considerare a celor inscrise in listele nationale de exceptii, in care sunt precizate domeniile si tarile carora li se aplica un tratament preferential ( ca urmare a unor acorduri bilaterale existente la data prezentarii listelor de angajamente) si continutul acestui tratament.
De asemenea membrii trebuie sa asigure serviciilor si furnizorilor de servicii straini, dupa mentinerea lor pe piata nationala, un tratament identic cu acela acordat serviciilor nationale sau furnizorilor nationali de servicii ( tratament national).
b) Obligatia de a administra in mod rezonabil, obiectiv si impartial masurile referitoare la comertul cu servicii.


Fisiere in arhiva (2):

  • Servicii internationale - GATS
    • cuvinte cheie si rezumat.doc
    • GATS proiect 1.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Descarca gratuit aceast referat (0 €)

Completezi numele, prenumele și adresa de email. După aceea primesti prin email link-ul pentru descărcare. Completeaza o adresă de email validă.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.



Hopa sus!