Procesul bugetar in Romania

Extras din referat Cum descarc?

Procesul bugetar reprezinta o succesiune de etape ce constau in elaborarea, aprobarea,executarea, incheierea, controlul si raportarea rezultatelor executiei bugetului. Procesul bugetar al fiecarui an se incheie cu aprobarea contului general de executie a acestuia.Toate aceste activitati se desfasoara in faze succesive, cu exceptia controlului,care este prezent in toate etapele.
Este un proces deosebit de complex, realizat prin implicarea unui numar foarte mare de participanti, unii dintre acestia avand drept de decizie in materie bugetara, altii realizand executia bugetului sau controlul asupra acestuia.
In derularea procesului bugetar, reponsabilitatile revin parlamentului,guvernului,ministerului economiei si finatelor,autoritatilor administratiei publice locale,precum si ordonatorilor de credite.
Derularea procesului bugetar presupune existenta unor resurse finaciare,precum si alocarea lor in scopul furnizarii catre populatie a bunurilor si serviciilor publice.
CONTINUTUL SI CARACTERISTICILE PROCESULUI BUGETAR
o Notiunea de proces bugetar
Procesul bugetar reprezinta multimea structurata a actiunilor si masurilor initiate si derulate de institutiile statale competente in scopul realizarii politicii financiare promovate de autoritatea guvernamentala in domeniul bugetar.El presupune existenta unor resurse financiare, precum si alocarea lor in scopul furnizarii catre cetateni a bunurilor si serviciilor publice. 
Procesul bugetar reprezinta "un ansamblu de operatiuni care se succed anual si priveasca elaborarea si aprobarea proiectului legii bugetare anuale, executia curenta a bugetului, incheierea si aprobarea contului de executie bugetar , precum si controlul bugetar". Toate aceste activitati se desfasoara in faze succesive, cu exceptia controlului, care este prezent in toate etapele.
o Caracteristicele procesului bugetar
Procesul bugetar prezinta o serie de caracteristici care-i confera trasaturile specifice unui proces:
1. decizional, deoarece continutul sau consta in alocarea unor resurse bugetare limitate in raport cu nevoile societatii pentru bunuri si servicii publice;
2. democratic, deoarece in cursul derularii etapelor procesului bugetar se manifesta atat atributele statului de drept - intre care cel al separatiei puterilor in stat, cat si posibilitatea impunerii intereselor economico-sociale ale diferitelor grupuri de cetateni care detin majoritatea politica de decizie;
3. preponderent politic, deoarece optiunea pentru un anumit tip de politica economica, in general, de politica financiara si monetara, in special, toate reflectate in continutul bugetului, reprezinta un act de decizie politica al fortelor majoritare in Parlament.
4. cu continuitate ciclica deoarece etapele procesului bugetar sunt stabilite prin legi specifice,cu precizarea termenelor concerte de derulare si finalizare a fiecarei faze,in baza princiipiilor anulitatii si publicitatii bugetare.
5. de larg impact public, deoarece sfera sa de cuprindere si efectele generate se regasesc in macro si microeconomie, precum si in toate domeniile vietii social-economice.
ETAPELE PROCESULUI BUGETAR
Elaborarea proiectului de buget reprezinta prima etapa a procesului bugetar care consta in formularea propunerilor privind veniturile si cheltuielile bugetare de catre ordonatorii de credite bugetare,comunicarea acestora Ministerului Economiei si Finantelor la nivelul caruia are loc centralizarea intr-un document numit proiect al legii bugetului de stat. Raspunderea elaborarii proiectelor de bugete publice revine potrivit legii, Guvernului si institutiilor desemnate de acesta pentru bugetele din zona sa de referinta precum si Consiliilor locale privind bugetele unitatilor administrativ teritoriale. Elaborarea proiectelor de bugete publice presupune implicarea, pe baza unui cadru juridic existent, a tuturor participantilor la relatiile specifice (bugetare) in mod diferit, in functie de pozitia pe care o au in cadrul acestora, folosind metode si tehnici de lucru bine definite ca actiune, pe categorii de indicatori (venituri si respectiv cheltuieli). De fapt, asistam, in aceasta etapa a procesului bugetar, la un volum important de lucrari cu caracter de proiectie (planificare) asupra indicatorilor de venituri si a celor de cheltuieli, lucrari care se regasesc in fluxur informationale cu caracter ascendent, de la nivelul ,,partenerilor", statului in relatiile bugetare, la cel al administratiei publice (centrale si locale) .
Guvernul trebuie sa prezinte anual Parlamentului proiectul de lege pentru adoptarea
bugetului de stat, insotit de o expunere de motive si de o multime de anexe si calcule de
fundamentare.Lucrarile pregatitoare sunt efectuate de catre Ministerul Finantelor Publice si, in paralel,de catre ministere, administratii locale sau alte institutii publice care isi pregatesc propriile schite de buget.Potrivit Legii Finantelor Publice Ministerul Finantelor Publice intocmeste proiectele pentru intregul sistem unitar de bugete, precum si proiectele de legi pentru aprobarea acestora.
Aceste proiecte de buget se intocmesc se bazeaz pe:
a) prognozelor indicatorilor macroeconomici si sociali pentru anul bugetar pentru care se
elaboreaza proiectul de buget, precum si pentru urmatorii trei ani
b) politicilor fiscale si bugetare
c) prevederilor memorandumurilor de finantare, ale memorandumurilor de intelegere sau ale
altor acorduri internationale cu organisme si institutii financiare internationale, semnate
si/sau ratificate
d) politicilor si strategiilor sectoriale, a prioritatilor stabilite in formularea propunerilor de
buget, prezentate de ordonatorii principali de credite
e) propunerilor de cheltuieli detaliate ale ordonatorilor principali de credite
f) programelor intocmite de catre ordonatorii principali de credite in scopul finantarii unor actiuni sau ansamblu de actiuni, carora le sunt asociate obiective precise si indicatori de rezultate si de eficienta; 
g) propunerilor de sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, precum si de transferuri consolidabile pentru autoritatile administratiei publice locale
Datorita complexitatii deciziei bugetare, elaborarea proiectului de buget reprezinta un proces iterativ, care presupune un flux informational dublu, respectiv de la Ministerul Finantelor Publice catre institutiile bugetare cu atributii in furnizarea bunurilor si serviciilor publice si apoi in sens invers.
Aprobarea bugetului
Institutia publica imputernicita prin Constitutie sa aprobe proiectul de buget este Parlamentul.
In Parlament proiectul de buget parcurge urmatoarele etape:
o prezentarea de catre primul ministru (sau ministrul finantelor) a raportului pe marginea proiectului de buget in plenul Parlamentului;
o examinarea proiectului de buget in comisiile permanente ale Parlamentului(structurate, de obicei, pe domenii, cum ar fi: educatia, cultura, ocrotirea sanatatii,amenajarea teritoriului si protectia mediului, aparare si siguranta nationala,agricultura, industrie si transporturi etc.);
o concilierea amendamentelor (modificarilor) propuse la proiectul de buget;
o analiza si aprobarea acestuia in comisia de specialitate a legislativului, adica cea de buget, finante si banci.


Fisiere in arhiva (1):

  • Procesul bugetar in Romania.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!