POCA

Extras din referat Cum descarc?

I. Context general 
1.Strategia Programului Operational Capacitate Administrativa (POCA) abordeaza deficientele principale identificate in administratia publica si vine in intampinarea nevoilor si cerintelor ce deriva atat din legislatia europeana relevanta, cat si din legislatia nationala incidenta.
2.Strategia POCA abordeaza prioritatile Strategiei Europa 2020 pentru o crestere inteligenta, durabila si favorabila incluziunii (Strategia Europa 2020). Obiectivele principale ale Strategiei Europa 2020 necesita eforturi coordonate si de cooperare la nivel central si local, printr-o abordare integrata a capacitatii administrative . 
3.POCA va promova crearea unei administratii publice moderne, capabila sa faciliteze dezvoltarea socio-economica, prin intermediul unor servicii publice competitive, investitii si reglementari de calitate, contribuind astfel la atingerea obiectivelor Strategiei Europa 2020. Pentru a putea indeplini acest rol, administratia publica are nevoie de resurse umane competente si bine gestionate, un management eficient si transparent al utilizarii resurselor, o structura institutional-administrativa adecvata, precum si de proceduri clare, simple si predictibile de functionare. O astfel de administratie trebuie sa fie capabila sa ofere decidentilor politici instrumentele necesare fundamentarii si implementarii unor politici publice in interesul cetatenilor. Optimizarea administratiei este o conditie importanta pentru punerea in aplicare a oricarei schimbari structurale catre o crestere inteligenta, durabila si favorabila incluziunii. 
4.POCA este document strategic de referinta pentru administratia publica din Romania, construit pornind de la nevoile de dezvoltare si directiile de actiune ale sectoarelor administratie si justitie identificate in analizele socio-economice elaborate la nivelul Comitetelor Consultative Tematice si Analiza cauzelor structurale ale capacitatii reduse a administratiei publice, document realizat sub coordonarea Cancelariei Prim- Ministrului (CPM), inclus in Acordul de Parteneriat al Romaniei (AP). Totodata, POCA se ancoreaza in obiectivele generale si specifice ale Strategiei privind consolidarea administratiei publice 2014-2020 (SCAP), conditionalitate ex-ante pentru interventiile in cadrul Obiectivului Tematic 11 Consolidarea capacitatii institutionale a autoritatilor RO 2 RO publice si a partilor interesate si eficienta administratiei publice (OT 11), in Strategia privind mai buna reglementare 2014-2020, precum si in proiectul Strategiei de dezvoltare a sistemului judiciar 2015-2020. 
5.In Analiza anuala a cresterii pentru 2014[1] este evaluata situatia economica si sociala din Europa si sunt stabilite prioritatile generale in materie de politici la nivelul UE pentru anul 2014. Este recunoscuta necesitatea ca Statele membre sa continue eforturile de modernizare a administratiei publice si de imbunatatire a eficientei si eficacitatii serviciilor publice furnizate de catre aceasta. La nivel european, acesta este unul dintre cele cinci domenii prioritare pe termen mediu pentru implementarea cu succes a Strategiei Europa 2020. In acest sens, capacitatea redusa a administratiei publice de a elabora si de a pune in aplicare politici constituie in continuare o provocare esentiala pentru Romania, care afecteaza dezvoltarea globala a tarii, mediul de afaceri si capacitatea de investitii publice si care, totodata, nu permite furnizarea unor servicii publice de o calitate suficienta.[2]" 
6.Strategia POCA are in vedere Recomandarile specifice de tara (RST) ale Consiliului, transpuse in Programul National de Reforma pentru 2014[3] (PNR), precum si documentul Pozitia serviciilor Comisiei cu privire la dezvoltarea unui Acord de parteneriat si a unor programe in Romania in perioada 2014-2020 (PSC)[4]. 
7.POCA adreseaza recomandarea specifica nr. 7 care vizeaza "sa intensifice eforturile pentru a consolida capacitatea administratiei publice, in special prin imbunatatirea eficientei, a gestionarii resurselor umane, a instrumentelor decizionale si a coordonarii in cadrul si intre diferitele niveluri administrative, precum si prin imbunatatirea transparentei, a integritatii si a raspunderii. Sa accelereze absorbtia fondurilor UE, sa consolideze sistemele de gestiune si de control, sa aduca imbunatatiri capacitatii de planificare strategica, inclusiv elementului bugetar multianual. Sa remedieze deficientele persistente din sectorul achizitiilor publice. Sa imbunatateasca in continuare calitatea si eficienta sistemului judiciar, sa combata coruptia la toate nivelurile si sa asigure executarea efectiva a hotararilor instantelor".
8.In contextul pregatirii documentelor de programare a fondurilor europene structurale si de investitii, PSC referitor la Romania subliniaza ca "ineficienta administratiei publice din Romania, caracterizata de un mediu suprareglementat si proceduri greoaie si ineficiente, afecteaza mediul de afaceri si atractivitatea tarii, dar si capacitatea de investitii publice. Aceste deficiente conduc, de asemenea, la un deficit al capacitatii de elaborare a politicilor, combinat cu unitati de politica sectoriala insuficient calificate si abilitate, incapabile sa conceapa o viziune politica si documente strategice, precum si cu lipsa de competente de management si coordonarea ineficienta a politicii strategice si operationale. Acestea sunt ancorate in deficientele de guvernanta structurale subiacente, confirmate in cadrul administratiilor nationale si locale, care genereaza la randul lor o aversiune fata de riscuri, responsabilitate si decizie. Asistenta externa substantiala acordata incepand cu procesul de pre-aderare nu s-a materializat in imbunatatiri endogene durabile, iar initiativele izolate de e-guvernare s-au dovedit ineficiente, acestea nefiind integrate in programe cuprinzatoare de modernizare la nivel ministerial. Dificultati similare sunt intalnite in sistemul judiciar, a carui lipsa de eficacitate si de responsabilizare este subliniata de monitorizarea desfasurata in cadrul Mecanismului de RO 3 RO cooperare si verificare. Incapacitatea sistemului juridic si institutional national de a face fata in mod eficient fraudei sau conflictelor de interese a generat preocupari".
9.Totodata, indicele de competitivitate globala[5] plaseaza Romania in a 76-a pozitie din 148 de economii in perioada 2013-2014, in comparatie cu pozitia a 78-a in perioada 2012-2013, a 77-a in perioada 2011-2012, a 67-a in 2010-2011 si a 64-a in perioada 2009-2010. Performanta tarii este mai slaba in ceea ce priveste anumiti piloni, cum ar fi institutiile (locul 114), gradul de sofisticare a mediului de afaceri (locul 101) si infrastructura (locul 100). In cadrul aceleiasi analize, factori precum cotele de impozitare, nivelul de coruptie, reglementarile fiscale, accesul la finantare si birocratia guvernamentala sunt identificati ca fiind principalele obstacole in derularea afacerilor in Romania. 
10.In clasificarea realizata de Banca Mondiala (BM) cu privire la indicatorul usurinta de a face afaceri[6], Romania s-a mentinut la pozitia 73 in 2014 (din 189 de tari), la un nivel mai scazut decat pozitia 72 obtinuta in 2012 sau pozitia 65 din 2011, iar performanta statului roman privind eficienta guvernamentala[7] (2012) este cea mai slaba dintre toate tarile membre, deteriorandu-se in ultimii 3 ani, de la 46, in 2010, la 43,5 in anul 2012. 
11.In acelasi timp, deficientele din administratia publica identificate in analiza elaborata de CE, "Industrial Performance Scoreboard and Member States' Competitiveness Performance and Implementation of EU Industrial Policy, Country Fact Sheet - Romania"[8], sunt capacitatea redusa de planificare strategica si financiara, alocare deficitara a resurselor financiare, lipsa de eficacitate in punerea in aplicare a politicilor si furnizarea de servicii, o cooperare si o coordonare insuficiente intre diferitele niveluri de guvernanta si intre ministere, sistemele slabe de gestionare si control, lipsa gestionarii integrate a serviciilor publice pentru mediul de afaceri si cetateni, absenta unei gestionari strategice si eficace a resurselor umane. 12.In concluzie, dimensiunea problemelor identificate nu poate fi acoperita dec resursele financiare disponibile. Prin urmare, s-a impus concentrarea acestor resurse pe prioritatile cheie, asa cum reiese din SCAP, iar logica de interventie a POCA urmareste logica de interventie a fondurile europene structurale si de investitii (FESI), care isi directioneaza sprijinul catre un numar limitat de obiective tematice comune printre care si OT 11, conform Regulamentului UE nr. 1303/2013 de stabilire a unor dispozitii comune.


Fisiere in arhiva (1):

  • POCA.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!