1. Generalitati [1], [5] Motorul asincron este orice motor de curent alternativ, care la frecventa data a retelei, functioneaza cu turatie variabila cu sarcina. Marimile nominale ale motorului asincron sunt inscrise pe placuta indicatoare a masinii. Ele sunt: - puterea nominala, adica puterea mecanica utila la arbore, in kW; - tensiune nominala, este tensiunea de linie a retelei trifazate de la care este alimentat motorul, in V; - curentul nominal de linie, in A; - schema de conexiuni a infasurarilor statorice (stea sau triunghi); - randamentul nominal; - factorul de putere nominal; - frecventa nominala de alimentare f, in Hz; - turatia nominala n a rotorului, in rot/min; - serviciul nominal si gradul de protectie. 2. Simbolizarea motorului asincron trifazat cu rotorul in scurtcircuit [1], [3] In figura 1 este prezentata simbolizarea motorului asincron trifazat cu rotorul in scurtcircuit. Figura 1. Simbolizarea motorului asincron trifazat (figura preluata) [3] Notarea infasurarilor statorice si rotorice se face conform STAS 3530-71. La infasurarea statorica trifazata, bornele sunt notate astfel: - "a" pentru conexiunea in stea; - "b" pentru conexiunea in triunghi; - "U", "V", "W", pentru coordoanele de alimentare ce se leaga la borne. 3. Constructia motorului asincron trifazat cu rotorul in scurtcircuit [5], [2] Principalele elemente constructive ale unui motor asincron trifazat sunt: - statorul (miez magnetic 1 si infasurare statorica 3); - rotorul (miez magnetic 2 si infasurare rotorica 4); - alte elemente constructive (arbore 5, rulment 6, carcasa 7, ventilator 8 etc.) In figura 2 este prezentata constructia motorului asincron trifazat cu rotorul in scurtcircuit. Figura 2. Constructia motorului asincron trifazat (figura preluata) [2] Motorul electric asincron trifazat cu rotor in scurtcircuit prezinta doua elemente constructive principale: un inductor prevazut cu o infasurare conectata la reteaua de c.a. si un indus a carui infasurare este cuplata doar magnetic cu infasurarea inductorului. In constructie normala inductorul este fix si se numeste stator iar indusul, mobil si poarta numele de rotor. Statorul are ca elemente componente: carcasa din fonta sau aluminiu, scuturi frontale portlagar, capac ventilator, miez feromagnetic realizat din tole si o infasurare trifazata "distribuita" in crestaturi. Infasurarea are "p" perechi de poli, este conectata in stea sau triunghi si are capetele scoase la o placa de borne dispusa pe carcasa. Rotorul se compune din: arbore cu unul sau doua capete de iesire, ventilator, miez magnetic confectionat din tole si o infasurare de tip 'colivie' (in scurtcircuit) realizata din bare longitudinale dispuse in crestaturi si scurcircuitate la capete cu doua coliere frontale. Crestaturile rotorice sunt usor inclinate fata de axul de rotatie iar numarul lor se alege in asa fel incat colivia rotorica sa poata forma acelasi numar de perechi de poli ca si infasurarea statorica.
1.http://www.scritub.com/tehnica-mecanica/Motoare-asincrone135161210.php 2.http://www.ie.ucv.ro/eLEE/RO/realisations/MachinesElectriques/Induction/ConstructionFonctionnement/ConstructionFonctionnement.pdf 3.http://www.scritub.com/tehnica-mecanica/SIMBOLURI-GRAFICE-UTILIZATE-IN8511581.php 4.https://biblioteca.regielive.ro/cursuri/electrotehnica/motorul-electric-asincron-trifazat-cu-rotorul-in-scurtcircuit-87476.html 5. http://www.qreferat.com/referate/mecanica/MASINA-ASINCRONA724.php 6.http://www.ie.ucv.ro/eLEE/RO/realisations/MachinesElectriques/Induction/CommandeClasique/Porniri/porniri.pdf?fbclid=IwAR3H1S6w-zatNi-iy4-pqRbJ0tyY66cvlpQoSLE6osGoDvMhs0OlmhI_SVI 7.https://en.wikipedia.org/wiki/Circle_diagram 8.http://www.scritub.com/tehnica-mecanica/Masina-asincrona35422.php 9.http://www.creeaza.com/tehnologie/electronica-electricitate/Motorul-asincron846.php 10.http://www.scritub.com/tehnica-mecanica/MASINA-ASINCRONA-TRIFAZATA244126169.php
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).