INTRODUCERE Mecanismul de cooperare si verificare (MCV) este o masura de salvgardare invocata de Comisia Europeana atunci cand ea considera ca un nou stat membru sau un stat care este in curs de aderare la Uniunea Europeana nu si-a indeplinit angajamentele asumate in contextul negocierilor de aderare in domeniile ariei de libertate , securitate si justitie sau de politica a pietei interne. Mecanismul de Cooperare si Verificare reprezinta un proces de verificare regulata a progreselor pe care Romania si Bulgaria le au in ceea ce priveste reforma sistemului judiciar, coruptia si crima organizata (doar pentru Bulgaria). Pentru a ajuta cele doua tari sa solutioneze aceste probleme importante, Uniunea Europeana a decis sa instituie un "mecanism de cooperare si verificare" special, destinat sa asigure un proces de aderare armonios si totodata sa protejeze politicile si institutiile europene. In decembrie 2006, Comisia Europeana a stabilit 4 criterii (,,obiective de referinta") pentru Romania, pentru evaluarea progreselor inregistrate in aceste domenii: 1.asigurarea unui act de justitie mai transparent si mai eficient, in special prin consolidarea capacitatii si raspunderii Consiliului Superior al Magistraturii; raportarea si monitorizarea impactului noilor Coduri de procedura civila si penala; 2.instituirea unei agentii de integritate cu responsabilitati privind verificarea averilor, a incompatibilitatilor si a potentialelor conflicte de interese, cu rolul de a emite hotarari cu caracter obligatoriu, pe baza carora sa se poata aplica sanctiuni disuasive; 3.pe baza progreselor realizate pana in prezent, efectuarea in continuare de investigatii profesioniste si impartiale in legatura cu acuzatii privind acte de coruptie la nivel inalt; 4.adoptarea unor masuri suplimentare pentru prevenirea si combaterea coruptiei, in special in administratia locala. RELATIA ROMANIEI CU U.E. Romania a fost prima tara din Europa Centrala si de Est care a avut relatii oficiale cu Comunitatea Europeana. In ianuarie 1974, o intelegere a inclus Romania in Sistemul Generalizat de Preferinte al Comunitatii. Relatiile diplomatice ale Romaniei cu Uniunea Europeana dateaza din 1990, urmand ca in 1991 sa fie semnat un Acord de Comert si Cooperare. Romania a trimis solicitarea de a deveni membru pe 22 iunie 1995, impreuna cu Declaratia de la Snagov, un document semnat de toate cele 14 partide politice importante ale Romaniei, in care acestea isi exprimau sprijin deplin pentru integrarea europeana. In iulie 1997, Comisia Europeana si-a publicat "Opinia asupra Solicitarii Romaniei de a deveni membra a Uniunii Europene". In anul urmator, a fost intocmit un "Raport privind progresele Romaniei in procesul de aderare la Uniunea Europeana". In urmatorul raport, publicat in octombrie 1999, Comisia a recomandat inceperea negocierilor de aderare cu Romania. La summit-ul de la Thessaloniki din 2004 s-a declarat ca Uniunea Europeana sprijina obiectivul Romaniei de a obtine statutul de membru cu drepturi depline in 2007. In relatia cu Uniunea Europeana se face cel mai simtita influenta pe care a avut-o si o are lupta anticoruptie din Romania. In primul rand, lupta anticoruptie a jucat un rol decisiv la aderarea Romaniei in Uniunea Europeana, masurile pe care Romania le-a luat pana in 2007, cadrul legislativ pe care l-a creat pentru a face posibila lupta anticoruptie, institutiile de forta din domeniu, toate acestea au facut posibila aderarea. In al doilea rand, lupta anticoruptie din tara noastra a continuat masiv si dupa aderarea la Uniunea Europeana, aceasta din urma cerand chiar ea Romaniei sa continue lupta impotriva coruptiei, respectandu-si astfel angajamentele pe care si le-a luat in momentul aderarii.Dupa aderare, tot mai multe ambasade si oficiali europeni au cerut de-a lungul timpului Romaniei continuarea luptei anticoruptie. Pentru a ajuta Romania in ceea ce priveste reforma sistemului judiciar si coruptia, U.E. a decis sa instituie un "Mecanism de Cooperare si Verificare" special, destinat sa asigure un proces de aderare armonios si totodata sa protejeze politicile si institutiile europene. Rezultatele rapoartelor acestui mecanism vom vedea mai tarziu ca vor intari relatiile Romaniei cu U.E. si vor aduce beneficii semnificative Romaniei. Primele rapoarte ale MCV din perioada 2007 -2010 au evidentiat progresele facute de Romania, au apreciat activitatea Directiei Nationale Anticoruptie (DNA) si crearea Agentiei Nationale de Integritate (ANI), infiintata pentru a controla averile demnitarilor. In Raportul din 2011, Comisia si-a mentinut aprecierile la adresa DNA si a salutat modificarile aduse la Legea ANI. De asemenea, Comisia a spus ca este nevoie de masuri pentru a se evita inchiderea dosarelor de inalta coruptie din cauza implinirii termenului de prescriptie, si a cerut Parlamentului adoptarea masurilor pentru "imbunatatirea recuperarii produselor infractiunii, urmarirea in justitie a cazurilor de spalare de bani precum si protectia impotriva conflictelor de interese in gestionarea fondurilor publice". La 5 ani dupa aderarea la Uniunea Europeana, raportul din iulie 2012, care a facut o analiza a celor cinci ani, a evidentiat progresele inregistrate, a aratat ca s-au pus bazele pentru modernizarea sistemul judiciar, institutii precum DNA si ANI au avut rezultate convingatoare in instrumentarea cazurilor de coruptie la nivel inalt, a salutat intrarea in vigoare a noului Cod Civil. In finalul raportului, Comisia Europeana a facut 14 recomandari pe care Romania sa le ia in calcul. In Raportul din ianuarie 2013, Comisia constata ca Romania nu a pus in aplicare toate recomandarile din 2012 care vizau restabilirea statului de drept si independenta sistemului judiciar insa, remarca faptul ca "respectarea Constitutiei si a hotararilor pronuntate de Curtea Constitutionala a fost restabilita".
SITE-URI: WWW.MEDIAFAX.RO WWW.WIKIPEDIA.ORG HTTPS://EC.EUROPA.EU
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).