Introducere 3 Capitolul I Guvernarea electronica - o noua etapa in administratia publica 4 1.1 Societatea informationala - premisa a aparitiei guvernarii electronice 4 1.2 Scurta evolutie a e-Government 5 1.3 Viitorul guvernarii electronice. Viziune si tendinte 6 Capitolul II Serviciile publice online si provocarile aduse de acestea administratiei publice moderne 10 2.1 eServices - forma de concretizare a guvernarii electronice 10 2.2 Relatiile ce se stabilesc intre eGovernment si utilizatorii serviciilor elctronice 10 2.2.1 Government-to-Citizens 11 2.2.2 Government-to-Business 13 2.2.3 Government-to-Government 15 2.3 Privire de ansamblu asupra eServiciilor la nivel european 16 2.4 Serviciile de baza furnizate de Uniunea Europeana 19 2.5 Romania in contextul european al livrarii eServiciilor 24 Concluzii 27 Bibliografie 28
Introducere Guvernele din intreaga lume incearca sa faca fata noilor provocari la care sunt supuse: cererea publica de responsabilitate, eficienta, eficacitate si guvernare participativa. E-Government- ,,utilizarea tehnologiei informationale si a comunicatiei, si in special a Internetului, ca instrument pentru obtinerea unei guvernari performante"- ofera elementele necesare pentru a raspunde corespunzator acestor provocari. In anii 1960 si 1970 tehnologia informatiei era utilizata pentru a automatiza procesele de prelucrare a informatiei. In anii 1990 initiativele guvernamentale au urmarit propogarea informatiilor prin intermediul Internetului, rezultand un mare numar de site-uri a caror rol se rezuma la a oferi informatii. Un deceniu mai tarziu, dupa acumularea de experienta in ceea ce inseamna implementarea TIC in sectorul public, a devenit evident ca instrumentele oferite de guvernarea electronica pot ajuta semnificativ la dezvoltarea sectorului public in vederea oferirii de valoare la costuri mai scazute. Administratia publica se confrunta in prezent cu multiple exigente: o Crearea unei guvernari care poate sa sesizeze cu usurinta nevoile cetatenilor si care sa raspunda in timp rapid acestora; o Dezvoltarea proceselor si serviciilor (eServiciilor) integrate, care trec dincolo de limitele unei singure agentii guvernamentale; o Utilizarea Internetului pentru a incuraja cetatenii sa ofere feedback pentru serviciile oferite si politicile promovate si, nu in ultimul rand, pentru a castiga incredrea acestora in sectorul public. Obtinerea unei guvernari eficiente presupune atat intelegerea a ceea ce doreste sectorul public sa obtina, cat si analiza unor indicatori ce evalueaza eServiciile oferite de guvern, pentru a vedea in ce masura ceea ce s-a obtinut coincide cu ce se dorea a se realiza. Importata guvernarii elctronice este incontestabila si este evidentiata de beneficiile pe care aceasta le aduce societatii pe ansamblu: cresterea eficientei, imbunatatirea calitatii serviciilor publice, ajuta la obtinerea de fonduri, investitii, venituri, este un factor de reforma a sectorului public, sporeste increderea cetatenilor si mediului de business in administratia publica etc. Capitolul I Guvernarea electronica - o noua etapa in administratia publica 1.1 Societatea informationala - premisa a aparitiei guvernarii electronice Societatea informationala reprezinta o noua etapa a civilizatiei umane, un nou mod de viata calitativ superior care implica folosirea intensiva a informatiei in toate sferele activitatii si existentei umane, cu un impact economic si social major. Impactul societatii informationale asupra vietii personale si a dezvoltarii individuale a membrilor sai poate fi analizat sub multiple aspecte. O asemenea analiza trebuie sa ia in considerare in primul rand modelul acestui nou tip de societate cu toate caracteristicile sale politice, economice si sociale, asa cum este conceput si implementat atat la nivelul fiecarei tari, cat si la nivel regional si international. Efectele benefice ale utilizarii pe scara larga a tehnologiei informatiei si comunicatiilor la locul de munca, in relatia cu autoritatile si institutiile publice, in viata de zi cu zi (pentru a face cumparaturi, a se instrui, a se distra sau a-si rezolva diverse activitati gospodaresti) sunt de necontestat. Sectorul public si relatiile sale cu societatea au generat numeroase analize si discutii in ultimii ani. Cresterea cererii de servicii publice, restrictiile bugetare, costurile de personal si noile facilitati oferite de TIC au constituit provocari generatoare de noi concepte: "guvernare online", "e-government", "democratie electronica". Guvernarea electronica este definita ca fiind ,,utilizarea tehnologiilor informatiei si comunicarii (TIC) in cadrul administratiilor publice, impreuna cu schimbarile organizationale si dobandirea de noi competente, in vederea imbunatatirii serviciilor publice si a proceselor democratice" . Multe tari si guverne au imbratisat acest nou concept. Sunt deja cunoscute numeroase experiente si realizari la nivel local, regional, national si zonal. Tehnologia informatiei si comunicatiilor utilizata initial pentru solutionarea interna a problemelor administratiei publice, se extinde in prezent tot mai mult spre interactiunea cu cetatenii si mediul de afaceri si spre interactiunea inter-administratii.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).