CUPRINS 1. Informatia si managementul datelor 2 1.1 Informatia si datele 2 1.1.1 Tipologia informatiilor 4 1.1.2 Clasificarea (securitatea si protejarea) informatiilor in cadrul organizatiilor 8 1.1.3 Criterii de clasificare a informatiilor 9 1.1.4 Procedurile de clasificare a informatiilor 10 1.1.5 Roluri si responsabilitati in procesul de clasificare a informatiilor 10 1.2 Baze de date 12 1.2.1 Organizarea bazelor de date. Fisiere 12 1.2.2 Avantaje si dezavantaje ale bazelor de date si SGBD 14 1.2.3 Organizarea datelor 16 1.3 Managementul bazelor de date. Probleme manageriale 21 2. Organizarea sistemelor informationale de management 24 2.1 Sistemul informational de management - concepte 24 2.2 Structura sistemelor informationale de management 25 2.3 Organizarea sistemelor informationale de management 26
1. Informatia si managementul datelor 1.1 Informatia si datele Din punct de vedere informatic, prin data se intelege un model de reprezentare a informatiei accesibile unui anumit procesor (om, unitate centrala, aplicatie de calcul etc.), model cu care se poate opera pentru a obtine noi informatii despre fenomenele, procesele si obiectele lumii reale sau mai nou a lumii virtuale. O data care este o entitate indivizibila in raport cu informatia pe care o poarta sau cu procesul la care participa este o data scalara sau elementara. O data scalara, din punct de vedere a reprezentarii informatiei, poate fi privita logic la nivel de procesor uman si fizic la nivelul calculatorului sau procesorului fizic. O data scalara se defineste, din punct de vedere logic prin trei elemente: identificator, atribute si valori, iar din punct de vedere fizic corespunde unei anumite zone de memorie de o anumita valoare. Identificatorul este un simbol sau nume care se asociaza datei, pentru a o distinge de alte date sau tip de data. Valoarea datei se defineste printr-o proprietate care poate fi de tip intreg, real, boolean, text etc. Atributele precizeaza proprietati ale datei si ele determina modul in care aceasta va fi tratata in procesul de prelucrare. In urma prelucrarii datelor se obtin informatiile. Cu alte cuvinte, datele sunt purtatoare de informatii. Informatia este o notiune cu grad mare de generalizare, care se intalneste in toate domeniile activitatii umane, fara de care nu este posibil nici un sistem natural sau social. Informatiile circula atat intre componentele fiecarui sistem in parte, cat si intre sistemul respectiv (interior) si alte sisteme din exterior. Informatia este ,,un mesaj cu caracter de noutate despre evenimentele care au avut, au sau vor avea loc in interiorul sau exteriorul sistemului" . Afirmarea informatiei, drept resursa strategica a firmei, se releva in organizatiile contemporane atat in plan economic, cat si in plan managerial. In primul caz, informatia este abordata ca o sursa de avantaje concurentiale, in timp ce, in al doilea caz, se are in vedere rolul ei de element structurator, integrator si antientropic, in cadrul sistemului organizational. Ambele ipostaze ale informatiei mentionate mai sus se manifesta relativ independent de tehnologia informationala folosita, dar capata o relevanta majora in conditiile in care firmele beneficiaza in mod sistematic de asistarea pe calculator a activitatii lor. Succesul pe termen lung al unei afaceri poate fi asigurat daca managerii au capacitatea necesara si pot sa identifice solutiile corespunzatoare la doua probleme esentiale: 1) sustinerea sau mentinerea avantajelor competitionale existente; 2) reducerea sau eliminarea barierelor organizationale in cazul producerii unor schim!bari majore in mediul de afaceri. Mentinerea avantajelor competitionale se realizeaza cu mare dificultate, datorita schimbarilor care apar in cadrul pietelor si a reactiei in timp a competitorilor. Impactul strategic al utilizarii tehnologiei informatiilor asupra evolutiei viitoare a organizatiei poate fi sistematizat ca in figura 1. Figura 1. Impactul strategic al utilizarii tehnologiei informatiei Implementarea unor strategii noi necesita schimbari organizationale profunde. Aceste schimbari strategice reprezinta o baza de sustinere solida pentru mentinerea avantajelor competitionale pe termen lung. Ele nu sunt usor de realizat, deoarece organizatia manifesta o anumita rezistenta la schimbari, prin intermediul managerilor de la nivelul mediu sau chiar al celor de la nivelul strategic. Rezistenta la schimbari reprezinta cel mai mare obstacol pentru modificarile strategice, in cazul sistemelor informatice interorganizationale, se poate identifica o rezistenta la schimbari cand o organizatie percepe ca va pierde daca accepta o coordonare foarte stransa din partea alteia. In trecut, informatiile erau considerate ca un rau necesar, asociate fiind birocratiei din domeniul proiectarii, productiei sau distributiei de produse sau servicii. In anii '50 ai secolului 20, prin utilizarea sistemelor informatice s-a urmarit reducerea costului de procesare a datelor, datorat consumului mare de hartie si manopera, mai ales in domeniul financiar-contabil. Pe la mijlocul anilor '80, informatiile au inceput sa fie percepute ca un activ strategic sau ca o resursa pe care organizatiile o pot utiliza pentru a face fata concurentei. Aceste schimbari conceptuale asupra informatiilor reflecta progresul realizat in teoria si planificarea strategica. Astazi, organizatiile considera informatiile ca fiind o resursa strategica asemenea capitalului si factorului munca. Toate tipurile de sisteme informatice sunt valoroase, pentru ca sprijina organizatiile sa-si rezolve o multitudine de probleme foarte importante. Aceste sisteme sunt instrumente puternice, care permit organizatiilor sa ramana in com!petitie; ele se mai numesc sisteme informatice strategice. Importanta lor rezida din faptul ca pot opera la orice nivel al unei organizatii. Ele pot conduce la schimbarea obiectivelor, a proceselor, produselor, serviciilor sau a relatiilor cu mediul de afaceri al organizatiilor. In plus, ajuta organizatiile sa obtina avantaje competitionale fata de concurenta, in anumite cazuri, aceste sisteme au produs schimbari chiar la nivelul portofoliului de afaceri al organizatiei, determinand organizatia sa asimileze un nou model comportamental, in anumite situatii, organi!zatia este nevoita sa-si schimbe modul in care realizeaza operatiile interne pentru a obtine avantajele furnizate de noile tehnologii, specifice sistemelor informatice strategice. Aceste schimbari pot conduce la cautarea unor manageri care sa faca fata noilor cerinte, utilizarea unor categorii noi de personal si configurarea unor relatii mai stranse cu clientii si furnizorii.
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.