1. Introducere ... 1 2. Sunt sau nu organizatiile de tip PMC actori non-statali ... 2 3. Sunt PMC previzibili 5 4. Concluzii 6 5. Bibliografie 7
1. Introducere Acest studiu de caz apare in urma unor contradictii in materie de definire a actorilor non-statali si prin aceasta si cadrul legal international in care opereaza aceste structuri, prin aparenta versatile. Deschiderea spre analiza a actorilor non-statali apartine, in curentele de gandire moderne ale relatiilor internationale, atat ramurilor desprinse din realism cat si celor desprinse din pluralism. Astfel, actorii non-statali primesc definitii diferite in ceea ce priveste afilierea la actori statali, natura lor independenta si cadrul legislativ international in care actioneaza. Indiferent de modul in care sunt indeplinite conditiile de incadrare in categoria actorilor non-statali, organizatiile ce opereaza pe teritoriul mai multor state trebuie analizate din punctul de vedere al participarii la procesul de putere. De mentionat in acest context ca unele organizatii de acest tip au un produs intern brut mai mare decat unele state. In ceea ce priveste contractorii militari privati, cunoscuti in mediul de securitate international sub acronimul PMC (Private Military Contractors) , acestia se desprind ca ramura din termenul de mercenar, deosebindu-se de contractorii de securitate privati, PSC (Private Security Contractors). In ciuda faptului ca o parte din misiunile acestora sunt comune, cum ar fi asigurarea protectiei convoaielor militare si raspunsul cu lupta armata in fata unui angajament ostil cu foc, PSC au doar rol de protectie si securitate, pe cand PMC opereaza pe campul de lupta intr-o postura ofensiva. O alta diferenta o reprezinta si recunoasterea si acceptarea de catre organele legislative statale si internationale. PSC opereaza in legalitate in state precum Rusia, Statele Unite ale Americii (SUA) si Marea Britanie (MB). PMC insa sunt interzisi prin lege. O incercare de trecere in legalitate a avut loc in Rusia, in luna ianuarie a acestui an. Dar propunerea Dumei a fost respinsa de Guvern in luna martie. Organizatiile de PMC sunt formate in principal din fosti militari, forte speciale sau agenti de informatii. In ciuda informatiei mediatizate catre publicul larg, nu Rusia este principalul actor statal care se foloseste de PMC, ci de o perioada extinsa se pastreaza SUA ca cei mai mari utilizatori ai acestui instrument de razboi hibrid. Incadrarea PMC in una dintre cele doua categorii de actori de pe scena internationala are relevanta pentru modul in care vor fi analizati in domeniul relatiilor internationale. In urmatoarele sectiuni ale acestei lucrari vor fi dezvoltate aspecte ce privesc definirea PMC ca tip de actor si previzibilitatea PMC prin prisma naturii lor. Abordarea acestor aspecte vor fi facute atat din perspectiva clasica, cu referinte la mercenari, cat si din perspectiva moderna, cu referinte la aceasta ramura desprinsa din mercenari, PMC.
1. Baylis, Smith and Owens, The Globalization of World Politics 6e. Case Study: Private Military Contractors, http://global.oup.com/uk/orc/politics/intro/baylis6e/student/cases/ accesat pe 02.06.2018 2. P.R. Kalidhass, Determining the Status of Private Military Companies under International Law: A Quest to Solve Accountability Issues in Armed Conflict, Amsterdam Law Forum, http://amsterdamlawforum.org/article/viewFile/337/505/ accesat pe 02.06.2018 3. Private companies engage in Russia's non-linear warfare, http://www.janes.com/ accesat pe 02.06.2018 4. Protocol Additional to the Geneva Conventions in 1977, https://ihl-databases.icrc.org/ihl/WebART/470-750057, accesat in 02.06.2018 5. Sergey Sukhankin, War, Business and ,Hybrid' Warfare: The Case of the Wagner Private Military Company, https://jamestown.org/program/war-business-and-hybrid-warfare-the-case-of-the-wagner-private-military-company-part-one/ accesat pe 02.06.2018
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).