Sectorul de crestere a pasarilor se caracterizeaza prin existenta a 2 sisteme de crestere, industrial intensiv si gospodaresc extensiv. Exista aproximativ 3,2 milioane de exploatatii zootehnice din care aproximativ 81% detin cate 25 pasari sau mai putin. La sfarsitul anului 1999 exista un numar de 69,143 milioane pasari din care 38,497 milioane pasari ouatoare. Efectivele sunt crescute in gospodarii taranesti (77%) si in unitati intensive (33%). 80% din unitatile intensive de productie, sunt complexe integrate vertical cu unitati de reproductie, de preparare a furajelor combinate, de crestere a pasarilor pentru carne si oua, abatoare, unitati de procesare a carnii si magazine de desfacere. Comertul cu carne de pasare nu este supus nici unei restrictii. In relatia cu UE a fost deschis la importul in UE un contingent bilateral de 3000 tone (cu o crestere anuala de 300 tone) cu taxa vamala zero, pentru care au fost eliminate subventiile in comertul bilateral. Cresterea semnificativa a importurilor de carne de pasare si preparate din acestea originare din Ungaria a determinat partea romana sa aplice, in cadrul Acordului CEFTA, masuri de salvgardare (din iulie 1999). In anul 2000 importurile totale ale Romaniei de pasari s-au situat la 606 tone, iar de carne de pasare la 25.728 tone, in timp ce exportul a fost de 176 tone, respectiv 825 tone. In anul 2000 au fost produse 5711 milioane bucati oua din care aproximativ 90% in sistem gospodaresc. Politica sectoriala prevede acordarea, incepand cu anul 2002, de restitutii la export pentru carnea de pasare. Proiectul Hotararii de Guvern a fost elaborat si contine prevederi privind: definitia restitutiei la export; definirea comerciantilor care pot beneficia de restitutii la export; conditii pe care comerciantii trebuie sa le indeplineasca. Conform Hotararii de Guvern, institutiile responsabile cu controlul sunt Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor si Directia Generala a Vamilor. Adoptarea si implementarea acquis-ului Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor va elabora legislatia necesara privind standardele de comercializare si obligativitatea acestora: In 2002- armonizare standarde comercializare pentru carnea de pasare; introducerea obligativitatii conform R CEE nr. 1906/90; 1538/91 In 2003- armonizare standarde comercializare pentru oua; introducerea obligativitatii, conform R CEE nr. 2782/75; 1868/77; 1907/90; 1274/91 Incepand cu anul 2003 se va organiza sistemul de monitorizare a preturilor, conform R CE nr. 1484/95; 1371/95 In perioada 2004 - 2006, Agentia de Plati si Interventie va intreprinde, in domeniul carne pasare si oua, masurile necesare pentru administrarea: a. Sistemului de plata a restitutiilor pentru carne de pasare exportata; b. Licentelor de import - export La carnea de pasare OCP functioneaza pe baza Regulamentului Consiliului nr. 2777/1975 si a Regulamentelor Comisiei C.E.E. nr. 1906 si 1907 din 1990 si cuprinde: pasarile vii (gaini, rate, gaste, curcani, bibilici), cu o greutate de peste 185 grame. Se acorda ajutoare de depozitare si in cazur exceptionale interventii prin cumparare. Reforma PAC din 2003 a stabilit masuri de decuplare a platilor directe de Productie pentru bovine, ovine si caprine, la pasari si porcine piata fiind liberalizata. In perioada 2004-2010 perspectivele pietei carnii , in cadrul U.E.sunt: la carnea de pasare, consumul este previzibil sa creasca lent la 24 kg. pe locuitor. Productia totala stagneaza, pe termen scurt importurile cresc, iar pe termen lung se asteapta o intensificare a lor, ca urmare a solicitarilor pietei. Exporturile se mentin la acelasi nivel. La carnea de pasare comertul cu carne este redictionat spre statele membre deficitare, mai ale din U.E-15, acesta depinzand si de gradul de competivitatea a statelor membre. Productia de carne de pasarera va creste moderat de la 10,74 mil. tone in 2004 la 10,93 mil. tone in 2010. Pe termen lung se asteapta o crestere a consumului. Organizarea Comuna de Piata a Carnii In acest domeniu este necesara adaptarea sectorului zootehnic la evolutia pietei concurentiale interne si externe, pe fondul asigurarii competitivitatii cu standardele comunitare. In acest sens, se impun masuri de reglare a pietei carnii prin facilitati la aprovizionarea cu inputuri, formarea si consolidarea grupurilor de producatori,elaborarea criteriilor de standardizare de calitate a produselor, sistemul de preturi, acordarea de ajutoare directe. In acest sens, in centrul politicii acestui sector agricol trebuie postate problemele stringente, cum sunt: - definitivarea procesului de adaptare a legislatiei romanesti in domeniu la acquis-ul comunitar; - consolidarea structurilor institutionale in domeniul carnii pentru a asigura transpunerea in practica a procedurilor acquis-ului comunitar; - promovarea si controlul calitatii carnii si a produselor din carne. In domeniul cresterii animalelor s-au legiferat o multitudine de aspecte care privesc productia, prelucrarea, distributia si desfacerea.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).