Extras din referat
Organizarea comuna a pieței vinivinicole conține norme privind potențialul producției de vin,mecanismele pieței,organizarea producatorilor și organismele sectoriale ,practicile și tratamentele oenologice, descrierea, denumirea ,prezentare și protejarea produselor , vinurilor cu denumire controlata și schimburile cu țările terțe.
1.Viticultura în noul context al globalizării și al Uniunii Europene cu 27 de state membre
Vinul reprezintă pentru agricultorii și consumatorii europenii un produs seminificativ pentru viața cotidiană. Piața mondială a vinului se caracterizează printr-o accentuată globalizare, a cărei semnificație economică esențială este liberalizarea schimburilor.
Uniunea Europeană ocupa prima poziție pe piața mondială a vinului , reprezintă faptul că deține cca. 45% din totalul zonelor viticole, ccs.68% din producția mondială și cc.55-60% din consumul total mondial.
Printre membrii U.E. figurează primii trei producători mondiali de vin: Italia,Frața și Spania. De la extremitatea sudică și până în Țara Galilor din nordul UE, viile ocupă cca.3,38mil. Hectare. Extinderea UE spre estul Europei pe baza prevederilor procedurilor europene și aderarea noilor state , avantajează industria vinului din aceste state , sprijinul comunitar în privința modernizării și a îmbunătățiri calității vinului crează mari oportunității pe piețele lumii.
Viticultura este o parte vitală a structurii rurale europene. În Franța ,aceast sector deține 14,3% din valoarea totală a producției agricole, iar în Italia 9,8%. Ungaria este al 12- lea producator, Bulgaria este unul dintre marii furnizorii de vinurii pentru unele state membre, Slovacia și-s sporit substanțial exporturile în ultimii ani , iar în Slovenia prognozele sunt similare. Intrarea în vigoare a RundeiUnugusy, în urma acordului GATT din 1995 a eliminat sistemul anterior de prețurii minimale la importul de vinurii și a redus tarifele vamale cu 20%, în decurs de 5 ani. Aceste măsurii au vaforizat industria vinului din statele membre a UE și statele candidate.
Pe parcursul a 20 de ani a avut loc o puternică globalizare a industriei vinurilor. Această tendință a devenit evidentă pe la mijlocul anilor 70 , când au apărut producători californiei de vinuri. Până atuncii piața vinurilor avea mai mult un caracter regional. De regulă vinurilor producătorilor europenii de renume din Franța, Spania,Italia și Portugalia erau comercializate în Europa sau exportate în America de Nord.
Globalizarea are aspecte pozitive, dar și efecte negative.Pozitiv este faptul că a determinat cresterea competiției dintre producători din diferite regiuni ale globului, și ca urmare, formarea unor prețuri competitive pentru vinurile de calitate. Globalizarea a permis de asemenea transferul de tehnologii noi în sectorul vitivinicol. Impactul negativ se resimte însă cu privire la scăderea pretențiilor masei de consumatorii față de vinurile de calitate în noile țării consumatoare, cu tendința de omogenizare a produselor , intensificarea concurenței și reducerea prețurilor.
Noile evoluții pe piața mondială a vinurilor se caracterizează prin existența unui numar foarte mare de producătorii și internaționalizarea denumirilor de vinuri produse din soiuri de origine preponderent franceză. Primele plantații de vin u apărul in California și s-au răspândit și în alte state americane. Au fost aclimatizate soiurile franceze : Merlot,Chardonnay,Sauvignon Blanc, Cabernet Sauvignon, Pinot Noir etc. Producția americană de strugurii și vin s-a dezvoltat în ultimi anii și au trecut din categoria de vinurii ordinare în categoriile medii și chiar superioare.Americanii au modernizat sistemul de control al calității și metodele de publicitate a vinului. Din acest punct de vedere europenii au ramas în urmă.
În Statele Unite ale Americii s-au creat marii firme producătoare de vin, unele dintre acestea dispunând și de rețele proprii de distribuție, deosebit de bine organizate precum : Robert Mondavi Winery, Kendal Jackson Winery ,Sebastiani Vincyards etc.
Marile companii internaționale în marea majoritate cu sediul în Franța ,Marea Britanie sau Canada care importă vin în SUA sunt : Pernot Ricard, The Seagram Company, Grand Metropolitan etc. În marea lor majoritate aceste companii sunt specializate în importul vinurilor de calitate din Franța ,Spania și Italia, a șampaniei din Franța și a bauturilor de tip Cognac, Whisky,Scotch, din Franța și Marea Britanie.
În Europa Occidentală pe pița vinului un rol important revine societăților cooperatiste care integrează micii producătorii. Există ,de asemenea, un numar de întreprinderii mici și mai ales mijlocii de tip familial, care cultivă vița-de-vie și prelucrează strugurii. Acestea fac parte dintr-o piață mai largă ce cuprinde și berea, și băuturile spirtoase.
La mijlocul anilor 80 au apărut producătorii de vinuri din Australia și Noua Zeilandă unde există condiții climatice similare ca în regiunile din Europa, iar transferurile tehnologice moderne s-au făcut cu rapiditate. Producătorii de vinuri din aceste țării, împreună cu cei din California, au devenit tot mai competitivi.
La începutul anilor 90 piața mondială a fost invadată de vinurii provenite din Argentina, Chile, Africa de Sud, vinurile produse în aceste țării au atins nivelul de calitate necesar pentru a trece în categoria vinurilor medii, ca urmare a combinării tehnologiilor franceze de producere a vinurilor cu practicile americane de comercializare.
Producția mondială de vin variază între 260 și 270 milioane de hl anual și a fost în scădere în perioada 2000-2004. Producția de vin a UE. Variază intre 160 și 170 milioane hl anual.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Organizarea Comuna de Piata a Vinului.docx