Introducerea Politicii Agricole Comune a UE in Romania

Extras din referat Cum descarc?

Integrarea in Uniunea Europeana este una dintre prioritatile-cheie ale politicii externe a Romaniei. Acest obiectiv strategic deosebit de important da un impuls reformelor structurale de dinaintea aderarii si acopera toate sectoarele economiei nationale. Ca parte substantiala a acestei strategii Romania trebuie sa adopte in mod treptat o politica agricola si un cadru institutional pe deplin compatibile cu politica agricola comuna (PAC) a Uniunii Europene. La fel ca si celelalte 10 noi state membre (NSM-10) care au aderat in 2004, Romania, ca nou intrant, va trebui sa se adapteze la UE, sa indeplineasca Criteriile de aderare de la Copenhaga si sa se alinieze la intregul corp al legislatiei si politicilor existente ale UE (asa-numitul acquis comunitar). Negocierile in vederea aderarii s-au concentrat asupra vitezei si metodei cu care Romania trebuie sa adopte legislatia UE.
1. "Pilonii politicii agricole comune a UE"
Cheltuielile UE pentru agricultura se fac prin Fondul European de Orientare si Garantare Agricola (FEOGA). Exista doua domenii (asa-numitii ,,piloni") de cheltuieli agricole.
o Sustinerea pietei si a veniturilor (pilonul 1)
Masurile de sustinere a pietei si a veniturilor acopera platile directe pentru fermieri si subventiile legate de piata care continua in conditiile organizatiilor comune de piata, cum ar fi achizitionarea de produse din rezerva publica, scheme de reducere a surplusului si subventii la export. Pana in prezent, sustinerea veniturilor si, in mai mica masura, sustinerea pietei au fost principalele domenii de cheltuieli ale PAC. Totusi lucrurile se schimba pe masura ce PAC evolueaza. Finantarea masurilor din cadrul pilonului 1 provine de la sectiunea de garantare a
FEOGA.
o Dezvoltarea rurala (pilonul 2)
Masurile de dezvoltare rurala care au o importanta din ce in ce mai mare au drept scop incurajarea serviciilor legate de mediul inconjurator, asigurarea de asistenta zonelor agricole defavorizate, promovarea calitatii alimentelor, a standardelor superioare, precum si a bunastarii animalelor. Aceste masuri sunt cofinantate de catre UE si statele membre. Noul sistem de modulare obligatorie (adica transferul de fonduri de la activitatea de productie la dezvoltarea rurala) va fi utilizat pentru finantarea introducerii noilor masuri de dezvoltare rurala convenite in cadrul reformei PAC din iunie 2003 (vezi caseta 3.3) sau pentru intarirea masurilor existente. Majoritatea cheltuielilor pentru masurile de dezvoltare rurala sunt finantate prin sectiunea garantare a FEOGA, desi o parte semnificativa provin din sectiunea orientare. Sectiunea orientare este unul dintre cele patru fonduri structurale europene, care are drept scop asistarea regiunilor a caror dezvoltare a ramas in urma, incluzand zonele rurale. Celelalte fonduri structurale sunt Fondul European de Dezvoltare Regionala, Fondul European Social si Instrumentul Financiar pentru Orientare in Piscicultura.
Negocierile privind capitolul cel mai sensibil al negocierilor Romaniei cu UE, Capitolul 7 - Agricultura, au fost deschise in noiembrie 2002. Puncte specifice deosebit de importante au fost masura in care alocarile financiare ale PAC sub forma de (i) plati de sustinere directa (de aici incolo denumite plati directe - Exemple de asemenea "plati directe" in UE-15 includ platile pe suprafata pentru culturile arabile, culturile proteice, precum si platile pentru produse lactate si animale. ), vor fi extinse la fermierii romani dupa aderare si cotele aferente pentru productie si sustinere, masuri de piata ( Exemple de plati de "sustinere pe piata" in UE-15 includ furajele uscate, inul/canepa si ajutorul pentru prelucrarea cartofilor pentru amidon, ca si ajutorul pentru organizatiile de producatori pentru livrarea rosiilor, citricelor, piersicilor si perelor pentru prelucrare.) in special pentru prelucrarea produselor.
Pentru Romania, adoptarea politicilor agricole de tip PAC va reprezenta o modificare semnificativa a tipului de sustinere agricola curenta si a politicilor de dezvoltare rurala. Discutiile intre UE si Romania si Bulgaria privind capitolul agricultura s-au incheiat in iunie
2004, cele doua tari primind practic acelasi acord ca si statele care au aderat recent (NSM-10).
Aceste discutii au fost mult mai putin dureroase decat negocierile pentru NSM-10. Pe scurt,
negocierile prevad o perioada de introducere treptata a platilor directe PAC, posibilitatea de
crestere a platilor UE cu fonduri suplimentare si o optiune pentru schema de plati unice pe
suprafata (SPUS). Atat Romania, cat si Bulgaria au negociat termeni favorabili pentru unele din cotele lor si alocarile de prime (ex., izoglucoza, lapte, precum si prime la ovine). Acesti termeni favorabili nu sunt atat rezultatul discutiilor intre negociatorii romani si Consiliul European, ei putand fi atribuiti faptului ca Romania (ca si Bulgaria) a beneficiat de principiul ca trebuia acordat un tratament consistent cu masurile asigurate pentru cele zece noi state membre.
In conditiile acordului mai sus mentionat, realizat in cadrul negocierilor pentru aderare din Capitolul 7 - Agricultura, implementarea PAC in Romania ridica un intreg lant de decizii strategice importante, care trebuie evaluate si luate de catre guvern. Aceste decizii strategice implica selectarea unei scheme de plati pentru masurile de sustinere directa a
veniturilor, potentiala suplimentare a platilor pe suprafata, modalitati de plata, transferuri intre
alocarile bugetare si, desigur, definitia criteriilor de eligibilitate. Este important sa intelegem
implicatiile generale ale unor asemenea modificari semnificative ale politicii, atat pentru veniturile fermierilor, veniturile reale ale consumatorilor, cat si pentru balanta bugetului statului in Romania. Pentru a explora aceste probleme, a fost utilizat un model de simulare a sectorului agricol din Romania pentru zece produse agricole principale, obtinandu-se rezultatele discutate in acest capitol. Un model de echilibru partial a fost utilizat pentru a simula efectele unei serii de scenarii privind adoptarea politicilor agricole UE si care da informatii privind impactul probabil asupra veniturilor fermierilor, veniturilor reale ale consumatorilor si implicatiilor bugetare.
Rezultate obtinute in cadrul negocierilor privind introducerea PAC
in Romania
Ca rezultat al negocierilor privind Capitolul 7 - Agricultura intre UE si Guvernul Romaniei,
Romania a obtinut o alocare bugetara generala UE legata de PAC de peste 4 miliarde euro
pentru 2007-2009. Aceste fonduri vor fi impartite intre dezvoltare rurala, sustinerea pietei si
plati directe:
o ?Suportul financiar propus pentru platile directe pentru Romania timp de trei ani se ridica
la 881 milioane euro, suma care include sustinerea financiara pentru produse sau sectoare
o Suma de 732 milioane euro propusa pentru masurile de piata, care cuprinde interventia
pe piata si refinantarea la export, nu necesita cofinantare nationala. Aceasta sustinere financiara va fi alocata incepand cu anul 2007. Interventia pe piata este instrumentul de stabilizare a preturilor pietei, prin cumpararea productiei in surplus si stocarea ei in stocuri publice sau private. Refinantarile la export reprezinta alocarea pentru anumite produse exportate (cum ar fi laptele si produsele lactate, carnea de vita, cerealele, fructele si legumele, produsele din zahar, produsele prelucrate etc.) a diferentei intre pretul la export si pretul international, avand in vedere ca preturile la produsele agricole sunt in general mai mari in Uniunea Europeana in comparatie cu cele de pe piata mondiala.
o ?Sustinerea financiara pentru dezvoltarea rurala din bugetul UE reprezinta un angajament


Fisiere in arhiva (1):

  • Introducerea Politicii Agricole Comune a UE in Romania.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!