Conceptul de Calitate

Extras din referat Cum descarc?

CAPITOLUL 1
Conceptul de calitate
1.1 Importanta calitatii
Anii 1990 au marcat declinul si esuarea sistemului comunist, iar ca urmare a acestui fapt un numar mare de tari au trebuit sa recunoasca falimentul si sa treaca la reconversia la un nou sistem.
Caracteristicile acestei perioade, care au accentuat dificultatile tranzitiei sunt:
- divesrsificarea si innoirea rapida a ofertei de marfuri;
- mondializarea accentuata a pietelor;
- cresterea exigentelor clientilor si ale societatii.
Astfel, calitatea produselor si a serviciilor s-a impus ca factor determinant al competitivitatii intreprinderilor.
In conditiile intensificarii puternice a concurentei, a cresterii exigentelor clientilor, au rezistat doar acele intreprinderi ce au putut sa asigure flexibilitatea necesara pentru a satisface cerintele consumatorilor legate de structura sortimentala si specificatiile sporite cerute produselor.
Cresterea importantei calitatii a fost determinata de trei factori:
1. Intensificarea concurentei - pe piete se intalnesc tot mai multi ofertanti.
2. Cresterea exigentelor clientilor si ale societatii - devin mai eficiente intreprinderile care pot sa asigure satisfacerea cerintelor consumatorilor in ceea ce priveste structura sortimentala a produselor.
De asemenea, cumparatorii devin tot mai exigenti in ceea ce priveste calitatea produselor si doresc sa fie informati corect si complet, pentru a putea alege produsele in cunostinta de cauza.
3. Cresterea complexitatii produselor si a proceselor de realizare a acestora - pentru a putea controla cat mai bine procesele tot mai complexe de realizare a produselor, au fost puse la punct sisteme integrate de productie cu ajutorul calculatorului, in cadrul carora un subsistem important il reprezinta cel al calitatii asistate de calculator.
1.2 Orientari privind definirea calitatii
David A. Garwin a evidentiat cinci orientari principale in definirea calitatii:
- transcendenta;
- spre produs;
- spre proces;
- spre costuri;
- spre utilizator.
1.2.1. Orientarea transcedenta - conform acestei orientari calitatea reprezinta o entitatea atemporala si este perceputa de fiecare individ in mod subiectiv.
1.2.2. Orientarea spre produs - este opusa orientarii transcendente.
Calitatea reprezinta ansamblul caracteristicilor de calitate ale unui produs, iar diferentele de ordin calitativ ale produselor se reflecta in diferentele care apar intre caracteristicile acestora.
1.2.3. Orientarea spre procesul de productie - considera ca pentru fiecare produs exista cerinte specificate, care trebuie indeplinite si un produs este considerat ,,de calitate" atunci cand corespunde acestor specificatii.
1.2.4. Orientarea spre costuri - defineste calitatea produselor prin intermediul costurilor si a preturilor la care acestea sunt comercializate. Un produs este considerat ,,de calitate" atunci cand ofera anumite performante la un nivel acceptabil al pretului.
1.2.5. Orientarea spre utilizator - calitatea produsului reprezinta aptitudinea de a fi corespunzator pentru utilizare.
Este important ca relatia calitate - cumparator sa fie puternic reflectata in definitia calitatii, deoarece cumparatorul este cel care hotaraste in final ce este calitatea.
Conform specialistilor americani, calitatea reprezinta corespondenta cu cerintele clientului in ceea ce priveste functionalitatea, pretul, termenul de livrare, siguranta, fiabilitatea, compatibilitatea cu mediul, costurile in utilizare, consultanta etc.
1.2.6 Diagrama celor trei calitati
Diferitele definitii ale calitatii pot fi analizate prin raportarea la schema cunoscuta sub denumirea de ,,diagrama celor trei calitati".
Calitatea dorita de client defineste necesitatile clientului exprimate sau implicite, care trebuie sa se regaseasca intr-un proiect, ca rezultat al unei actiuni de conceptie.
Proiectul poate sa cuprinda mici abateri, fiind conceput pentru conditiile tehnico-economice existente la un moment dat. Rezulta astfel o calitate proiectata sau programata.
Proiectul se pune in opera in etapa de fabricatie, rezultand astfel o calitate de fabricatie.
Satisfacerea completa a clientului corespunde ariei de intersectie a celor 3 tipuri de calitate. O valoare mica a acestei arii arata ca activitatea intreprinderii este defectuoasa.
1.3. Definirea calitatii produselor in standardele internationale
Conform standardului ISO 8402/95 calitatea reprezinta ,,ansamblul caracteristicilor unei entitati care ii confera aptitudinea de a satisface nevoile exprimate sau implicite".
Termenul de entitate, in acceptiunea standardului, se refera la: o activitate sau un proces, un produs, o organizatie, un sistem, o persoana sau o combinatie a celor de mai sus.
Produsul este rezultatul unor activitati sau procese si poate fi material sau imaterial, ori o combinatie a acestora.
Produsele se impart in patru categorii:
- hardware: componente, subansambluri etc.;
- software: programe, proceduri, informatii, date etc.;
- materiale prelucrate;
- servicii: bancare, de asigurare, transport etc.
Cerintele pentru calitate se refera la:
- cerintele pietei;
- cerintele contractuale;
- cerintele interne ale intreprinderii;
- cerintele societatii.
1.4 Caracteristicile de calitate ale produselor
Reprezinta insusirile unui produs care exprima direct sau influenteaza intr-un fel sau altul utilizarea acestuia.
1. Caracteristicile tehnice - confera produselor potentialul de a satisface utilitatile consumatorilor, avand un rol deosebit in stabilirea si aprecierea calitatii. Sunt determinate de conceptia constructiva, parametrii functionali, tehnologia de executie, proprietatile fizico-chimice etc.
2. Caracteristicile estetice - sunt legate de latura emotionala a produselor. Se refera la: forma produsului, culoare, prezentare, ambalare etc. Corelate cu utilitatea, oportunitatea si functionalitatea acestuia.
3. Caracteristicile economice - se refera la cheltuielile care se fac pentru fabricarea si utilizarea produselor.
Se exprima cu ajutorul unor indicatori economici precum: costul unitar al produsului, pretul de vanzare, indicii de utilizare, rebuturile, cheltuielile de exploatare, intretinere, montare, pierderile etc.
Caracteristicile economice sunt legate direct de cele tehnice.
4. Caracteristicile sociale si psiho-senzoriale - sunt legate de raspunderea fata de specia umana.
5. Caracteristicile de exploatare - sunt importante in determinarea nivelului calitatii unui produs industrial.
Cuprind trei tipuri de insusiri:
- ergonomice;
- fiabilitatea;
- mentenabilitatea.
Insusirile ergonomice se refera la usurinta si securitatea exploatarii produsului, optimizarea solicitarilor fizice si psihice si la consumul de timp pentru obtinerea efectului util scontat.
Fiabilitatea reprezinta capacitatea unui produs de a functiona fara defectiuni intr-un interval de timp dat, in conditii specificate.
Exprimata cantitativ, fiabilitatea unui produs reprezinta probabilitatea ca acesta sa-si indeplineasca functiile, cu anumite performante si fara defectiuni, intr-o anumita perioada de timp in conditii de exploatare date.
Defectiunea reprezinta un eveniment ce consta in pierderea totala sau partiala, istantanee sau progresiva a capacitatii de functionare a produsului.
Din punct de vedere calitativ, fiabilitatea este acea caracteristica a produsului care reprezinta calitatea acestuia extinsa in timp.
Mentenabilitatea, exprimata calitativ, reprezinta capacitatea ca un produs sa poata fi intretinut si reparat intr-un anumit interval de timp.
Din punct de vedere cantitativ, mentenabilitatea este probabilitatea ca un produs defect sa fie repus in stare de functionare, intr-un interval de timp dat, in conditii de intretinere specificate.
Mentenabilitatea unui produs (reparabil) se bazeaza pe activitatea de mentenanta.
Mentenanta reprezinta totalitatea actiunilor necesare pentru mentinerea sau readucerea in stare de buna functionare a produsului.
Disponibilitatea poate fi definita ca o caracteristica a calitatii combinata, ce cuprinde fiabilitatea si mentenabilitatea, putand fi exprimata atat calitativ, cat si cantitativ.
Din punct de vedere calitativ, disponibilitatea reprezinta modul in care produsele isi indeplinesc in timp misiunea, atat in ceea ce priveste functionarea fara defectiuni, cat si mentinerea sau reducerea in stare de buna functionare.
Cantitativ, disponibilitatea poate fi exprimata ca suma a celor doua evenimente aleatoare, independente si compatibile, fiabilitatea si mentenabilitatea, conform relatiei:
D = R + 1 (1 - R) x M, unde:
D - disponibilitatea;
R - fiabilitatea;
M - mentenabilitatea.


Fisiere in arhiva (1):

  • Conceptul de Calitate.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!