Extras din referat
1 APARIŢIA TURISMULUI RURAL ŞI AGROTURISMULUI EUROPEAN
Turismul în mediu rural are o lungă istorie în Europa. De când lumea călătoreşte,
există o tradiţie a celor care trăiesc în zonele rurale de a asigura turiştilor hrană şi adăpost
în drumul lor spre diferite destinaţii.
În era turismului modern, dezvoltarea turismului rural este legată de marele val al
urbanizării. În această perioadă, noile modele ale industrializării şi mecanizării fermelor
au determinat o mare parte a populaţiei să se deplaseze din zonele rurale în oraşele şi
localităţile europene în extindere. Doar în Franţa, între anii 1945 şi până în prezent
aproximativ şase milioane oameni şi-au vândut pământurile şi populaţia participantă la
agricultură s-a redus la 35% în 1939 la 8% în prezent.
Cum vacanţele devin disponibile pentru marea majoritate a muncitorilor
(angajaţilor) o proporţie substanţială a clientelei turismului rural se compune din
locuitorii oraşelor noi care se reîntorc să viziteze propriile lor locuinţe la ţară pe care leau
lăsat în urma lor. Vizitatorii sunt cel mai adesea cazaţi de prieteni şi de familie şi în
cea mai mare parte din cazuri activităţile din timpul lor liber se rezumă la a ajuta la ferme
şi la a sta de vorbă în sat.
Din 1970, în Europa, turismul rural a simţit tot mai mult impactul unor importante
schimbări în atitudinile şi cerinţele consumatorilor, rezultând un ritm accelerat al
schimbării în acest domeniu. Schimbările în preferinţele modului de petrecere a
vacanţelor ca şi importanţa acordată mediului au condus la creşterea interesului pentru
sporturi, sănătate şi plimbări, vizitarea obiectivelor turistice, căutarea de autentic, toate
acestea fiind favorabile dezvoltării turismului rural. Schimbările în atitudini au fost
paralele cu schimbările în stilurile europene de luare a vacanţelor, conducând spre
vacanţe scurte luate mai des în timpul anului.
La mijlocul anilor 1980, 25% din populaţia Europei îşi petrecea principala
vacanţă la ţară, iar din acest procent 23% îşi petreceau vacanţele în zonele montane.
Popularitatea zonelor rurale şi montane în special, ca posibilitate de petrecere a celei dea
doua vacanţe şi a pauzelor scurte (shortbreaks) a crescut în cele mai multe ţări.
Operatorii în turismul european rural au trebuit să recunoască că asigurarea
locuinţelor (cazarea) nu e suficientă pentru a satisface cerinţele clientului lor. Turul
fermelor, studierea naturii, ciclismul şi plimbările, activităţile culturale şi de redare asănătăţii precum şi alte sporturi (de apă sau de uscat) ajută în atragerea clienţilor în
zonele de ţară europene. Facilităţile sunt la fel de importante ca şi cazarea şi cele mai
mari succese în turismul rural au fost obţinute acolo unde cele două au fost luate
împreună.
În Austria au apărut încă din deceniul trecut, două noţiuni: „satul turistic de
recreaţie” şi „staţiunea de odihnă”, prin aceasta mărindu-se simţitor mişcarea turistică.
Locurile de odihnă trebuie să îndeplinească cerinţele cerute şi au fost ajutate în
dezvoltarea lor pentru primirea vizitatorilor.
„Satele turistice de recreaţie” din Austria au un caracter predominant ţărănesc,
turistul putând să-şi petreacă concediul în izolare şi linişte şi în acelaşi timp să cunoască
obiceiurile şi bogăţia folclorică a zonei. Pentru ca o localitate să fie recunoscută ca sat
turistic trebuie să îndeplinească următoarele condiţii: aşezarea să fie oarecum izolată de
stresul urban, să fie într-o zonă pitorească, departe de căile de comunicaţie (şosele, căi
ferate), aşezarea să corespundă prin numărul şi structura populaţiei caracterului unui sat.
Pentru cazarea vizitatorilor sunt de preferat unităţi modeste, arhitectura trebuind să se
integreze în stilul ţinutului. Se pune accent şi pe păstrarea datinilor şi a portului popular,
pe asigurarea îngrijirii localităţii.
„Turismul la fermă” a luat o mare amploare în ultimii 25 de ani şi a izvorât din
necesitatea găsirii unor venituri extraagricole pentru ţărani. Pentru modernizarea şi
extinderea caselor, ţăranii au avut acces la credite pentru investiţii agrare prevăzute în
„PLANUL VERDE” astfel au fost acordate împrumuturi pe termen lung (15 ani), cu o
dobândă mică (3-5%).
De menţionat că Austria este o ţară cu tradiţie în practicarea turismului rural şi
agroturismului. A sărbătorit în 1989 100 de ani de activitate agroturistică, această
activitate fiind considerată o tradiţie cu care Austria se mândreşte. Una din trei gospodării
se ocupă de agroturism.
În Germania sejurul citadinilor la sate a început în 1965, când, două mari
asociaţii care reprezintă interesele agricultorilor au cules adresele celor care doreau să
primească turişti. Organele competente din Germania acordă o atenţie deosebită
valorificării din punct de vedere turistic a unor zone rurale unde există sate şi ferme
ţărăneşti bine întreţinute. Pe plan naţional s-a lansat acţiunea „Vacanţa la ferme
ţărăneşti”, statul oferind împrumuturi speciale gospodăriilor care asigură condiţii
corespunzătoare turiştilor.
În Germania agroturismul este practicat în mai bine de 2/3 din spaţiul rural,
fermele nemţeşti fiind extrem de cointeresate să investească şi să se dedice acestei
activităţi.
Franţa este o ţară cu vechi tradiţii în organizarea şi promovarea la cote maxime a
agroturismului. Casele rustice sunt controlate, omologate şi rezervate prin Federaţia
Naţională Gites Ruraux ce cuprinde 37.000 de aşezăminte. În 1970 ia naştere „Tourisme
en espace rural”(TER) şi cuprindea 4.000 de sate turistice, dispersate în 80 de
departamente.
În Elveţia în ultimul timp s-a studiat şi s-a încurajat transformarea unor sate în
sate turistice. În transformarea acestor sate s-au respectat nişte etape: s-au selectat zonele
cu potenţial turistic şi care ofereau posibilitatea de a practica sporturi de iarnă şi drumeţii.
Aceste zone nu aveau industrie şi localnicii doreau să-şi sporească veniturile lor modeste
cu câştiguri din turism. S-a dezvoltat sistemul de aprovizionare iar mai apoi s-a realizat construirea unui cartier nou de vile respectând stilul specific, tradiţional al regiunii.
Apartamentele au fost vândute persoanelor particulare, administraţia având grijă de ele
când proprietarii nu-şi petrec timpul liber în satul respectiv. În Elveţia doi ţărani din trei
îşi obţin veniturile din agroturism, acesta având o contribuţie anuală de 5,6% în PIB şi
asigurând 300.000 de locuri de muncă.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Agroturismul in Europa.doc