Transparenta decizionala si dispozitia de a comunica a autoritatilor publice - Efectele lor asupra bunei guvernari

Cuprins referat Cum descarc?

INTRODUCERE  
CAPITOLUL I. CONSIDERATII GENERALE PRIVIND ADMINISTRATIA PUBLICA SI ROLUL ACESTEIA  
CAPITOLUL II. LEGEA TRANSPARENTEI 
CAPITOLUL III. CORUPTIA - UN TIP DE RELATIE INTRE ADMINISTRATIE SI CETATEAN  
CONCLUZII  
BIBLIOGRAFIE


Extras din referat Cum descarc?

Prezenta lucrare isi propune sa evidentieze si sa analizeze procedurile de transparenta decizionala in administratia publica din Romania.De asemenea trateaza si modalitatile de imbunatatire a relatiei: administratie publica - cetatean. In acest scop vom incerca sa clarificam conceptul de transparenta decizionala si metodele concrete prin care acesta este transpuns in realitate.
Transparenta urmareste asigurarea unui acces mai larg al cetatenilor la informatiile si documentele aflate in posesia institutiilor statului, participarea cetatenilor la procesul decizional si asigurarea legitimitatii, eficacitatii si responsabilitatii administratiei fata de cetatean. Conceptul de transparenta a procesului decizional derulat in institutii se refera la asigurarea accesului cetatenilor la documentele aflate in gestiunea institutiilor statului precum si la consultarea cetatenilor cu privire la adoptarea unor reglementari.
Transparenta, in sens larg, se refera la accesul liber la informatie de orice fel, la posibilitatea de a opta sub orice forma.
Prin aceasta lucrare ne-am propus sa cercetam masura in care autoritatile si institutiile publice aplica prevedeile legii nr 544/2001 in litera si spiritul sau. Aceasta lege este deosebit de importanta deoarece reglementeaza primul contact dintre autoritatile publice si cetateni. In acest sens se poate vorbi de transparentizarea si responsabilizarea institutiilor publice si participarea cetatenilor la procesul de luare a deciziilor.
De asemenea, incercam sa definim si procesul de optimizare a performantelor institutiilor publice din perspectiva liberului acces la informatii de interes public. Vom trata aceasta tema din perspectiva legislativ-normativa oferind un cadru care permite asigurarea si aplicarea principiului suprematiei legii, respectiv a egalitatii de tratament fata de public, a cetatenilor in fata legii si tratamentul nediscriminatoriu al lor, apreciat de teoreticieni si practicieni in egala masura.
Conceptul ,,transparentei decizionale" in adiministratia publica l-am analizat conform metodei de cercetare operationalizarea calitativa. Cu ajutorul acestei metode am urmarit descrierea comprehensiva a administratiei publice si dispozitia acesteia de a comunica cu cetateanul. Si pentru ca masura este egala cu operationalizarea, in textul lucrarii am masurat caracteristicile conceptului de ,,TRANSPARENTA", pe care l-am legat de realitate.
Mai mult de atat, procesul operationalizarii calitative contribuie la gasirea unui aspect caracteristic studiat, si anume la aspectul functional. Acest aspect prezinta intercatiunea administratie publica - cetatean. Nici un aspect nu ramane a fi neglijat, cum este aspectul tehnic (ceea ce primeste cetateanul) in administratie care depinde de multe ori de cel functional, de altfel, cum este relatat in lucrarea elaborata si anume: lipsa de informare poate face ca anumiti cetateni sa nu-si poata primi drepturile sau serviciile cuvenite din cauza lipsei transparentei decizionale, existenta coruptiei, birocratiei etc.
Intr-o alta ordine de idei, datorita aspectului functional am identificat urmatorii indicatori care presupun calitatile unei administratii publice transparente:
1.Promptitudine: dorinta de a ajuta cetateanul, de a fi cat mai promti;
2.Competenta: abilitati si cunostinte;
3.Politete: respect, consideratie si amabilitate;
4.Onestitate: cinste si corectitudine;
5.Siguranta: lipsa pericolului, a riscului si a indoielilor;
6.Comunicare:informarea cetateanului la timp si intr-un limbaj accesibil;
7.Acces: usurinta cu care cetateanul poate intra in contact cu functionarul;
8.Intelegerea fata de cetatean: eforturile de a cunoaste cetateanul si nevoile sale;
9.Credibilitate: abilitatea de a respecta angajamentele cat mai riguros;
10.Aspecte tangibile: cladiri, echipament personal, comunicatii.
CAPITOLUL I. CONSIDERATII GENERALE PRIVIND ADMINISTRATIA PUBLICA SI ROLUL ACESTEIA
Puterea administratiei publice isi gaseste legitimitatea in lege, care ii recunoaste acesteia caracterul discretionar, adecvat intereselor publice pe care trebuie sa le indeplineasca. Felix si Loyd Nigro prezinta ,,definitia administratiei publice" prin intermediul a cinci puncte:
a) este un efort al unui grup care coopereaza intr-un cadru public;
b) acopera cele trei ramuri-executiva, legislativa si juridica si relatiile dintre ele;
c) are un rol important in formularea politicii publice si este o parte a procesului politic;
d) este diferita de administratia privata prin trasaturi semnificative;
e) este asociata de aproape cu numeroase grupuri private si de indivizi.
Administratia publica reprezinta o activitate de organizare a executarii si executare in concret a legii prin intermediul institutiilor abilitate in acest sens. Administratia publica reprezinta o stiinta si in acelasi timp o arta, prin intermediul careia se duc la indeplinire politicile statului. Guvernul isi atinge obiectivele prin intermediul administratiei publice deoarece aceasta traduce intr-un mod concret cetateanului necesitatea aplicarii dar si respectarii legii. Administratia are structuri proprii prin intermediul carora pune in aplicare prevederiile legii si a celorlalte acte normative.
Administratia publica este rezultatul muncii unui numar semificativ de persoane care isi desfasoara activitatea intr-un spatiu public. Aceasta pentru a-si duce la buna indeplinire scopul, beneficiaza de o serie de resurse si anume: umane - si aici putem mentiona potentialul creativ al fiintei umane, informationale, materiale si financiare. Administratia publica trebuie sa fie mereu pregatita sa desfasoare actiuni concrete cu efect direct si imediat astfel incat sa se poata evidentia in fata cetatenilor, rezultatele nefiind in unele cazuri cele mai favorabile. Administratia se afla intr-un continuu dialog cu grupurile sociale datorita problemelor existente la nivelul comunitatii, in acest sens sunt institutionalizate formele de consultare. Datorita acestui fapt grupurile isi cunoasc bine drepturile si obligatiile si au sentimentul ca opinia lor intr-adevar conteaza. 
Nu acelasi lucru se poate spune despre cetateni care considera ca de cele mai multe ori punctul lor de vedere nu conteaza si se simt abandonati de catre administratie. De asemenea trebuie sa subliniem faptul ca societetea per ansamblu are anumite asteptari de la administratie. In acest sens administratia are anumite sarcini care sunt stabilite printr-un program guvernamental al partidului care iese invingator in alegeri. Sarcinile pot fi atat de natura economica, cat si de natura sociala care pot fi transformate ulterior in acte normative adoptate de Parlament. Apoi administratia trebuie sa stabileasca ordinea de prioritate a respectivelor sarcini si sa elaboreze masurile de aplicare in concret a acestora. Pentru a duce la indeplinire sarcinile sale, administratia trebuie sa tina cont de conditiile de timp si de mediu, astfel ea beneficiaza de putere discretionara fiind constienta de rolul sau in societate.
Societatea reprezinta principalul furnizor de valori sociale pentru administratie, iar administratia este cea care apreciaza gradul de indeplinire al valorilor furnizate. Din aceasta cauza ,,nu se poate vorbi de un sistem abstract de administratie publica, ci de un tip istoric, concret de administratie publica, intr-o tara sau alta" Alexandru Negoita afirma ca ,,administratia publica pentru a putea sa-si realizeze sarcinile sale are nevoie sa se sprijine pe puterea politica" 
Administratia publica se manifesta activ in toate sferele vietii sociale, avand conexiuni si legaturi cu multe componenete ale societatii. Acestea fiind spuse, enumeram urmatoarele principii de baza ale administratiei publice:


Fisiere in arhiva (1):

  • Transparenta decizionala si dispozitia de a comunica a autoritatilor publice - Efectele lor asupra bunei guvernari.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

1. Revista Economie si Administratie Locala, Bucuresti, Editura Tribuna Economica, 2002 - 2003;
2. Alistar, Victor, Transparenta decizionala in administratia publica, Bucuresti, 2005, Institutul National de Administratie;
3. Alexandru I., Carausan M., Bucur S., Drept administrativ, Editura Universul Juridic, Bucuresti, 2009
4. Negoita A., Stiinta Administratiei, Editura Univers, 1997;
5. Vida, Ioan, Legistica formala, Editura Lumina Lex, Bucuresti 2006;
6. Alistar, Victor, Etica si transparenta in administratia publica-suport de curs, Bucuresti, 2007;
7. Programul national de prevenire a coruptiei, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1065/2001, publicat in Monitorul Oficial nr. 728 din 15 noiembrie 2001;
8. Alistar, V., Cocosatu, M., Dinca,D., Popescu,I., Deontologia functionarilor publici, suport de curs Departamentul pentru Invatamant la Distanta, Bucuresti;
9. PROFIROIU, M., PARLAGI, A., CRAI, E. Etica si coruptie in administratia publica, Bucuresti, Editura Economica, 1999;
10. Baciu, Doina, Servicii de informare pentru cetateni in societatea informationala, a se vedea http://www.acad.ro/pro_pri/doc/st_f00.doc
11. Asociatia Romana pentru Transparenta (ART), Transparenta decizionala in administratia publica, a se vedea
http://www.apd.ro/files/publicatii/Transparenta decizionala in administratia publica.pdf
12. Chioveanu, Paul, Bucheru, Madalina (coordonatori), Hrebenciuc, Mioara, Radulescu, Laura, Marza, Constantin, Transparenta decizionala in Romania anului 2007, a se vedea http://www.apd.ro/files/publicatii/Raport_de_monitorizare_cu_privire_la_aplicarea_si_respectarea_Legii_52_2_003 pdf.
13. www.agenda21.org.ro/download/raport_monitori_transparenta;
14.Bularda, Doru, Chioveanu, Paul, Pop, Andrei, Preda, Oana, Presada, Florina, Buna guvernare la romani, Ghid de bune practici pentru consolidarea bunei guvernari locale, Bucuresti, 2008, a se vedea http://www.bunaguvernare.eu/files/Buna_guvernare_la_romani-ghid_de_bune_practici.pdf;
15. REGULATION (EC) No 1049/2001 OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL, Official Journal of 31.5.2001 the European Communities L 145/43, disponibil la adresa: http://www.europarl.europa.eu/register/pdf/r1049_en.pdf;
16. Giurgiu, Anca Daniela, Baboi Stroe, Adrian, Luca, Simona, Coruptia in adminstratia publica locala, Editura Fundatiei pentru dezvoltarea societatii civile, 2002, p. 19, a se vedea http://www.fdsc.ro/documente/26.pdf;
17. Raport asupra indeplinirii prevederilor Programuluil de guvernare 2005-2008, septembrie 2008, p. 242, a se vedea http://www.gov.ro/upload/articles/101467/pgfinal19-09.pdf;
18. PROFIROIU, M., PARLAGI, A., CRAI, E. Etica si coruptie in administratia publica, Bucuresti, Editura Economica, 1999;
19. http://integritate.resurse-pentru-democratie.org/generalitati_coruptie.php;
20. http://www.comunicatedepresa.ro/upload/;
21. www.fdsc.ro 
22. www.osf.ro


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!