Sistemul de achizitii publice din Franta utilizeaza mijloacele electronice pentru publicarea, preluarea, schimbul si stocarea tuturor informatiilor referioare la achizitiile institutionale din organizatiile publice. Aceasta platforma poarta denumirea de e-Achizitii. Este necesar un complex de instrumente tehnologice, ce respecta constrangerile juridice si organizatorice. Introducere Timp de multi ani, dezvoltarea tehnologiilor de informatii si comunicare au produs numeroase mutatii in sectoarele economice. In acest context dinamic, organizatiile publice incearca sa tina cont de aceste evolutii si sa implementeze aplicatii de tipul e-guvernare. E-guvernare este un termen general, care descrie aplicarea principiilor de e-comert procedurilor administrative si utilizarea internetului pentru a interconecta sistemele informatice cu administratia, autoritatile locale, intreprinderi si cetateni. Obiectivul principal este de a imbunatatii serviciile din sectorul public si sprijinul transformarii guvernului intr-o structura cooperanta cu servicii integrate. Aplicatia e-guvernare poate fi clasificata in functie de actorii implicati: - G2C - atunci cand este vorba de schimburi intre guvern si cetateni; - G2B - atunci cand este vorba de schimburi intre guvern si intreprinderi; - G2G - atunci cand este vorba de schimburi intre structuri guvernamentale. O caracteristica la aplicatiei e-guvernare G2B este faptul ca procesele de achizitii publice se desfasoara in cadrul platformelor electronice. E-achizitii inseamna cumpararea online de bunuri si servicii prin intermediul canalelor electronice. Mai mult, utilizarea platformei inseamna utilizarea mijloacelor electronice pentru publicarea, prelucrarea, schimbul si stocarea tuturor informatiilor referitoare la achizitiile institutionale din organizatiile publice. E-achizitii publice reprezinta o etapa importanta in procesul de e-guvernare, iar mizele economice sunt probabil considerabile. Liberalizarea pietelor publice din UE a stimulat concurenta, in special prin prezenta concurentilor din alte state. Acest lucru a impins in jos preturile platite de sectorul public pentru achizitiile sale. Urmand tendinta generala de modernizare si simplificare a procedurii administrative, aplicatia e-achizitii a fost introdusa in Franta in anul 2001, intrand in vigoare in data de 1 ianuarie 2005. Adoptarea aplicatiei a insemnat pentru sistemul de achizitii publice o miza fundamentala, deoarece aceasta permite dezvoltarea procedurilor guvernamentale si prezenta unui grad ridicat de transparenta a procedurilor. Principalele avantaje pentru cumparator sunt multiple: - Proceduri fara intarzieri; - Costuri reduse; - O mai buna comunicare in cadrul licitatiei; - Risc redus de erori; - Proceduri rationale; - Concurenta optimizata. Pentru vanzator (intreprindere), avantajele sunt reprezentate de: - Acces imbunatatit la informatii; - Comunicare simplificata cu persoana publica; - Reducerea intarzierilor de plata; - Grad ridicat al securitatii si confidentialitate. Pietele de e-achzitii publice sunt similare cu pietele din sectorul privat. Insa exista un decalaj intre teorie si practica. Un canal electronic nu poate inlocui in totalitate un om pe termen lung, si nici relatiile organizationale. Utilizatorii sunt uneori suspiciosi in privinta sistemelor electronice, si nu pot avea acelasi grad de incredere ca in procedurile manuale. Proceduri pentru e-achizitii publice Definirea conceptului de ordine publica O ordine publica este o tranzactie de cumparare emisa de un organism public. Este un schimb si un acord intre doua parti: una este sectorul public, iar celalalt sectorul privat, reprezentat de diversi operatorii economici. Poate fi realizat de catre o institutie privata, individuala sau o corporatie. Notiunea de ordine publica acopera o mare diversitate de ordine publica. Domeniile economice care sunt implicate sunt: calcul, telecomunicatii, restaurare, articole de birou, mobilier, achizitionarea si inchirierea de masini, constructii, consultanta, audit etc. Cu toate acestea, exista o distinctie intre trei categorii de ordine publica: - Ordine de aprovizionare; - Ordine de servicii de livrare; - Ordine de lucrari publice.
http://www-public.tem-tsp.eu/~assar/pdf/Assar_ICTTA06.pdf https://cordis.europa.eu/pub/innovation-policy/studies/6_france.pdf
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).