Recenzie - Principalele aspecte vamale din Romania, analizate in context european

Cuprins referat Cum descarc?

Introducere; Sumar -  Romania;
Partea I -  Parteneriatul dintre autoritatile vamale si comert : 1. Scurta introducere : 2. Rezultatele studiului realizat de KPMG Tax Romania cu privire la aplicarea beneficiilor acordate la nivel comunitar companiilor autorizate AEO ; 3. Numarul de AEO din fiecare stat membru ; 4. Ponderea statelor membre in totalul importurilor UE ; 5. Ponderea statelor membre in totalul exporturilor UE ; 6. Rezultatele studiului realizat de KPMG Tax Romania cu privire la beneficiile acordate la nivel national companiilor autorizate AEO.
Partea II -  Amanarea de la plata taxelor vamale: 1. Scurta introducere ; 2. Rezultatele studiului realizat de KPMG Tax Romania cu privire la aplicarea procedurii de amanare a platii, precum si a altor facilitati privind plata taxelor vamale
Partea III -  Proceduri simplificate de vamuire: 1. Scurta introducere ; 2. Rezultatele studiului realizat de KPMG Tax Romania cu privire la aplicarea procedurilor simplificate de vamuire
Partea IV -  e-customs: 1. Geneza e-customs ; 2. Ce aduce nou e-customs?
Anexa I -  Aspecte generale: 1. Istoria si viitorul administratiei vamale ; 2. Istoria recenta a reglementarilor vamale comunitare ; 3. Ce este nou pentru mediul de afaceri in contextul noii legislatii vamale?
Anexa II -  Planul Strategic Master: 1. Scurt istoric; 2. Ce reprezinta MASP pentru operatorii economici; 3. Ce se asteapta de la MASP rev. 11 pana in 2020
Abrevieri

Partea Introductiva:
Acest articol reprezinta de fapt un ghid care cuprinde o scurta prezentare a principalelor schimbari in legislatia vamala europeana ,care se afla in plin proces de modernizare, a principalelor programe ce au fost sau vor fi dezvoltate in conformitate cu strategia vamala a UE (MASP), precum si modalitatea in care statele membre au pus in aplicare anumite prevederi vamale specifice. Materialul ofera mediului de afaceri cateva idei referitoare la progresul realizat de autoritatile vamale din Romania in ultimii 14 ani si, de asemenea, cu privire la evolutiile asteptate in urmatorii 3 ani, adica, pana in 2020. Scopul materialului este sa ajute companiile sa inteleaga tendintele si provocarile carora vor trebui sa le faca fata in viitorul apropiat, incluzand pasii care trebuie urmati pentru a fi in concordanta cu legislatia vamala, dar si pentru a beneficia de facilitatile si procedurile de simplificare. Acest ghid contine rezultatele unui studiu realizat de KPMG Tax Romania, pe un esantion de 15 state membre ale UE, care a avut drept scop sa stabileasca daca anumite prevederi UE in materie de legislatie vamala cum ar fi proceduri simplificate de vamuire, beneficii acordate AEO si amanarea platii taxelor vamale, sunt aplicate sau nu si, de asemenea, sa stabileasca modul in care acestea sunt aplicabile in diferite state membre. Articolul este prima editie a Ghidului KPMG Tax Romania cu privire la principalele aspecte vamale din Romania in contextul european. Noua legislatie vamala aduce modificari semnificative la nivelul legislatiei vamale europene, de exemplu, statutul AEO va deveni practic obligatoriu pentru operatorii economici, sau abandonarea regimului vamal de perfectionare activa cu rambursarea taxelor vamale. Datorita acestui material si din sondajul realizat de KPMG Tax Romania pe un esantion de 15 state membre ale UE rezulta ca autoritatile vamale romane au inca pasi importanti de facut in vederea aplicarii procedurii de amanare a platii taxelor vamale, sau in simplificarea in continuare a procedurii de vamuire la domiciliu.
PARTEA I -  Parteneriatul dintre autoritatile vamale si operatorii economici.
Din PARTEA I aflam ca noua filozofie a controlului vamal va pune accentul pe auditul efectuat de vama in prealabil, cu scopul identificarii si evaluarii potentialelor riscuri. Romania are 49 AEO, clasandu-se pe locul 19 in Uniunea Europeana in acest sens. Legislatia vamala modernizata creeaza premisele atingerii scopurilor si obiectivelor pe care autoritatile vamale din UE si le-a stabilit , si anume facilitarea comertului legitim, o protectie mai buna a intereselor UE, precum si a cetatenilor sai si a mediului, sporirea eficientei controalelor etc., in paralel cu simplificarea procedurilor si a legislatiei, crearea unui mediu informatizat, cresterea selectivitatii controalelor, etc. Pe langa modernizarea legislatiei, atingerea acestor obiective va implica, de asemenea, o schimbare majora in filosofia administratiilor vamale in ceea ce priveste modul in care sunt desfasurate controalele vamale, mai exact trecerea de la actualul control ,care vizeaza fiecare transport, catre un control selectiv si automatizat bazat pe o analiza a riscurilor si gestionarea lor.
Statutul AEO devine din ce in ce mai important pentru companii si este asteptat sa devina in urmatorii ani un standard pentru toate companiile implicate in comertul international. In conformitate cu noua filosofie de control, autoritatile vamale vor trebui sa faca diferenta intre companiile de incredere si companiile cu risc ridicat, pentru a le permite sa introduca anumite criterii de selectie in materie de controale vamale, in vederea unei alocari mai bune a resurselor directionand controalele catre companiile cu un profil ridicat de risc si obtinerii unei eficiente sporite. Acest lucru poate fi realizat prin certificarea AEO a companiilor. Romania ar trebui sa ia in considerare implementarea unor masuri care sa stimuleze companiile UE astfel incat sa devina o adevarata poarta de acces pentru bunurile comercializate intre Asia si UE. Romania ar trebui sa ia in calcul modificarea legislatiei sale in materie de TVA, respectiv sa introduca masuri de simplificare la import, mai exact, renuntarea la obligatia de inregistrare in scopuri de TVA in Romania, pentru companiile stabilite in alte state membre ale UE, care dupa ce efectueaza in Romania importul bunurilor provenind din Asia, le expediaza intr-un alt stat membru al UE. O alta masura care ar putea creste gradul de atractivitate al Constantei, care sa fie considerata o adevarata poarta de acces europeana pentru comertul de bunuri dintre Asia si UE, ar fi continuarea simplificarii formalitatilor vamale desfasurate in Portul Constanta si dezvoltarea transportului inter-modal, astfel incat sa se reduca durata si costurile legate de transportul si vamuirea bunurilor prin Constanta.. Putine state membre ale UE ofera beneficii reale companiilor autorizate AEO pe langa cele prevazute de legislatia vamala europeana. Statele membre UE au implementat diferit regulile AEO.

• Recenzie - Principalele aspecte vamale din Romania, analizate in context european.docx