INTRODUCERE Audienta intr-o institutie publica are la baza, in primul rand, comunicarea. In acest sens e necesar a preciza o definitie a acesteia. Conform specialistului Ioan Radu comunicarea reprezinta actiunea de a face ca un individ sa-ti insuseasca experienta referitoare la datele si evenimentele ambiantei de la un alt individ sau sistem, mai pe scurt, un mod de interactiune intre persoane/grupuri ca relatie mijlocita de cuvant, imagine, gest, semn sau simbol. Pentru a exista o comunicare eficienta trebuie pus accentul pe elementele principale ale acesteia, respectiv emitatorul, receptorul si mesajul. In cazul nostru de regula emitatorul este organul administratiei publice vizat iar receptorul publicul, respectiv cetateanul. Mesajul reprezinta informatia transmisa, fie ea la cerere sau din oficiu. Desigur in comunicarea dintre institutia publica si cetatean rolurile de emitator - receptor se pot schimba intre ele, pe masura ce se efectueaza comunicarea si mesajul diferit este cerut , transmis, primit. In cazul institutiilor publice principalul canal de comunicare este cel scris, reprezentat prin, notificari, date, relatii, sprijin si cel mai des folosit fiind petitionarea etc. ,,Dreptul de petitionare este stipulat in Constitutie si este un drept de baza al cetateanului. Potrivit articolului 41 alineatul 1 din Legea fundamentala, "cetatenii au dreptul sa se adreseze autoritatilor publice perin petitii formulate numai in numele semnatarilor." De asemenea canalul de comunicare poate fi verbal prin intermediul audientelor sau prin comunicate, mass-media, etc. De obicei institutiile publice organizeaza program de audiente si la anumite intervale de timp ori cu ocazii speciale comunicari. Astfel fiind o modalitate de comunicare si de asigurarea a transparentei decizionale, audienta este o modalitate prin care cetateanul poate sa se adreseze direct conducatorului organului de administratie publica. Alaturi de audienta alte modalitati precum dezbaterile publice, sedintele deschise, consultarile, etc. sunt mijloace prin care se doreste informarea eficienta a cetateanului. Audienta presupune cateva etape, avand in vedere ca este un mijloc de comunicare oficial cu managerului institutiei publice. Fapt pentru care publicul interesat care doreste sa fie primit va trebui sa consulte informatiile oferite in acest scop de catre departamentul relatii cu publicul. Acesta va completa o cerere, de obicei tipizata, care va cuprinde datele personale, alaturi de motivul pentru care a solicitat audienta. Aceasta cerere va fi inaintata catre departamentul specializat care va inregistra documentul, in registrul constituit in acest scop. Astfel se acorda o caracteristica oficiala audientei si se poate contabiliza numarul de cereri pentru audienta, principalele probleme, solutiile, etc. Persoana va fi primita in audienta de regula de catre persoana care conduce organul administrativ, sau de inlocuitorul acestuia, in functie de orarul prestabilit. In cadrul audientei se realizeaza o comunicare directa si personalizata. Astfel pentru a consolida si exprima faptul ca este respectat cadrul legislativ este necesar urmarirea unor principii: - gratuitatea acestui serviciu; - egalitatea cetateanului, evitandu-se orice forma de discriminare ; - acordarea timpului suficient pentru audienta; - evitarea trimiterii de la institutie la alta , fara a prezenta interes pentru problema cetateanului; - oferirea unei solutii optime, iar daca problema nu este de competenta institutiei oferirea unui minim de informatii prin care persoana sa fie indrumata; PREZENTAREA INSTITUTIEI PREFECTULUI DIN JUDETUL SATU MARE Institutia prefectului are, potrivit legii, personalitate juridica, patrimoniu si buget propriu. Sediul institutiei prefectului, denumit prefectura, este in municipiul Satu Mare, in Palatul Administrativ, proprietate publica de interes judetean, aflat in administrarea Consiliului Judetean Satu Mare. Personal din cadrul institutiei prefectului este format din inalti functionari publici, functionari publici de conducere, functionari publici de executie, functionari publici cu statut special si personal contractual. Este important de mentionat ca intr-un judet nu exista relatii de subordonare fasa de prefect a primarilor, consiliilor locale, presedintele consiliului judetean sau a consilierilor judeteni. Institutia Prefectului - Judetul Satu Mare asigura realizarea in judet a obiectivelor cuprinse in Programul de Guvernare, verificarea aplicarii legii, coordonarea si conducerea eficienta a serviciilor publice deconcentrate, sprijin autoritatilor publice locale in vederea absorbtiei fondurilor structurale, gestionarea situatilor de urgenta, eliberarea si evidenta pasapoartelor simple, eliberarea permiselor de conducere si certificatelor de inmatriculare a autovehiculelor. Institutia Prefectului - Judetul Satu Mare are un numar total de 74 de posturi, din care 3 inalti functionari publici ( Prefect - Radu BUD, Subprefect - ALTFATTER Tamis Ferenc si Cosmin BOTA), 5 functionari publici de conducere, 53 functionari publici de executie si 13 personal contractual, cu urmatoarea organigrama:
1. lector univ. dr. Calin Sabin Ghioltan - Curs Comunicare in Administratia publica UBB Cluj Napoca - FSPAC 2020 2. Ioan Radu, Petru Ilut, Liviu Matei - "Psihologie sociala", Ed Exe 1999 3. https://sm.prefectura.mai.gov.ro/wp-content/uploads/sites/32/2019/11/rof-nov2019.pdf accesat la data de 03.05.2020 4. https://sm.prefectura.mai.gov.ro/wp-content/uploads/sites/32/2020/02/IPSM-Prezentare-activitate-2019-1.pdf accesat la 05.05.2020
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).