Organizarea concursului pentru ocuparea unei funcții publice

Referat
8/10 (1 vot)
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 12 în total
Cuvinte : 4594
Mărime: 30.02KB (arhivat)
Publicat de: Tozser K.
Puncte necesare: 8

Cuprins

  1. 1. Funcția publică și funcționarul public 3
  2. 2. Condiții generale de acces la funcția publică 5
  3. 3. Concursul de recrutare 6
  4. 3.1 Comisii de concurs și de soluționare a contestațiilor 7
  5. 3.2 Publicitatea concursului 9
  6. 3.3 Dosarul de concurs 9
  7. 3.4 Desfășurarea concursului de recrutare 10
  8. 3.5 Numirea funcționarului public 12
  9. 4. Bibliografie 13

Extras din referat

1. Funcția publică și funcționarul public

Din doctrina actuală de drept public se poate desprinde ca un veritabil sistem de referință și reper, concepția potrivit căreia funcția publică reprezintă situația juridică a persoanei fizice investită legal cu atribuții în realizarea competenței unei autorități publice, ce consta în ansamblul drepturilor și obligațiilor ce formează conținutul juridic complex dintre persoana fizică respectivă și organul care a investit-o.

Potrivit Legea nr. 188 din 8 decembrie 1999 privind Statutul functionarilor publici, republicată și modificată, funcția publică reprezintă “ansamblul atribuțiilor și responsabilităților, stabilite în temeiul legii, în scopul realizării prerogativelor de putere publică de către administrația publică centrala și locală”. Aceasta este definiția pe care legiuitorul român o da funcției publice, inglobând atât aspecte legate de legalitate, cât și referirea la prerogativele de putere publică.

Într-o accepțiune restrânsă, funcția publică desemnează funcția publică executivă, aceasta facând obiectul de cercetare al dreptului administrativ. Și în concepția altor autori sintagma “funcție publică” are două accepțiuni: una mai largă și alta mai restrânsă, în funcție de natură atribuțiilor care formează conținutul funcției exercitată de angajații diferitelor organe ale administrației publice, mai exact după cum aceste atribuții presupun sau nu folosirea autorității.

Notiunea de “funcție publică” trebuie analizată atât din prisma raportării acesteia la conceptul de autoritate publică, incluzându-i aici pe toți aceia care sunt investiți cu prerogative de putere publică, cât și din prisma raportării la sfera puterii executive, ea evocând statutul oricărei persoane care exercită prerogativele unei funcții sau demnitați în stat, indiferent de tipul investiturii, de organul sau nivelul la care se exercită.

Conceptul de funcție publică este utilizat aproape unanim de juriști, cercetători, magistrați, cât și de conducatori de autorități publice, fiind generalizat în teoria dreptului atât în România, cât și în marea majoritate a țărilor europene. Acest concept al funcției publice a generat o bogată literatura juridică în dreptul românesc datorită faptului că fiecare autor îl definește în funcție de ramură de drept în care operează, cât și al caracterelor specifice instituțiilor juridice în cadrul cărora este încadrat.

Într-o definire în sens restrâns, funcția publică ar fi de natura executivă, întrucât face obiectul de cercetare al dreptului administrativ. Funcția, în cadrul administrației publice, poate fi definită „ca un ansamblu de atribuții și responsabilități stabilite în temeiul legii, în scopul realizării prerogativelor de putere publică de către administrația publică centrală și locală”.

Funcționarul public este persoana fizică investită cu o funcție publică cu caracter de permanența în serviciile autorității centrale sau locale, ori în instituțiile publice care apartin de acestea.

După nivelul atribuțiilor titularului funcției publice, funcțiile publice se împart în trei categorii după cum urmează :

a) funcții publice corespunzătoare categoriei înalților funcționari publici;

b) funcții publice corespunzătoare categoriei funcționarilor publici de conducere;

c) funcții publice corespunzătoare categoriei funcționarilor publici de execuție.

Funcționarii publici sunt debutanți sau definitivi. Pot fi numite funcționari publici debutanți persoanele care au promovat concursul pentru ocuparea unei funcții publice de grad profesional debutant. Pot fi numiți funcționari publici definitivi: funcționarii publici debutanți care au efectuat perioada de stagiu prevăzută de lege și au obținut rezultat corespunzător la evaluare; persoanele care intră în corpul funcționarilor publici prin concurs și care au vechimea în specialitatea studiilor necesare ocupării funcției publice de minimum 12 luni, 8 luni și, respectiv, 6 luni, în funcție de nivelul studiilor absolvite .

Categoria înalților funcționari publici cuprinde persoanele care sunt numite în una dintre următoarele funcții publice :

a) secretar general al Guvernului și secretar general adjunct al Guvernului;

b) secretar general din ministere și alte organe de specialitate ale administrației publice centrale;

c) prefect;

d) secretar general adjunct din ministere și alte organe de specialitate ale administrației publice centrale;

e) subprefect;

f) inspector guvernamental.

Categoria funcționarilor publici de conducere cuprinde persoanele numite în una dintre următoarele funcții publice :

a) director general și director general adjunct din aparatul autorităților administrative autonome, al ministerelor și al celorlalte organe de specialitate ale administrației publice centrale, precum și în funcțiile publice specifice asimilate acestora;

b) director și director adjunct din aparatul autorităților administrative autonome, al ministerelor și al celorlalte organe de specialitate ale administrației publice centrale, precum și în funcțiile publice specifice asimilate acestora;

c) secretar al unității administrativ-teritoriale;

d) director executiv și director executiv adjunct ai serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor și ale celorlalte organe de specialitate ale administrației publice centrale din unitățile administrativ-teritoriale, în cadrul instituției prefectului, în cadrul aparatului propriu al autorităților administrației publice locale și al instituțiilor publice subordonate acestora, precum și în funcțiile publice specifice asimilate acestora;

e) șef serviciu, precum și în funcțiile publice specifice asimilate acesteia;

f) șef birou, precum și în funcțiile publice specifice asimilate acesteia.

Sunt funcționari publici de execuție din clasa I persoanele numite în următoarele funcții publice generale: consilier, consilier juridic, auditor, expert, inspector, precum și în funcțiile publice specifice asimilate acestora.

Sunt funcționari publici de execuție din clasa a II-a persoanele numite în funcția publică generală de referent de specialitate, precum și în funcțiile publice specifice asimilate acesteia.

Sunt funcționari publici de execuție din clasa a III-a persoanele numite în funcția publică generală de referent, precum și în funcțiile publice specifice asimilate acesteia .

Funcțiile publice de execuție sunt structurate pe grade profesionale, după cum urmează :

a) superior, ca nivel maxim;

b) principal;

c) asistent;

d) debutant.

Bibliografie

- HG nr. 611 din 2008 pentru aprobarea normelor privind organizarea și dezvoltarea carierei funcționarilor publici, republicată cu modificările și completăprile ulterioare

- Legea 188 din 1999 privind statutul funcționarilor publici, republicată cu modificările și completăprile ulterioare

Preview document

Organizarea concursului pentru ocuparea unei funcții publice - Pagina 1
Organizarea concursului pentru ocuparea unei funcții publice - Pagina 2
Organizarea concursului pentru ocuparea unei funcții publice - Pagina 3
Organizarea concursului pentru ocuparea unei funcții publice - Pagina 4
Organizarea concursului pentru ocuparea unei funcții publice - Pagina 5
Organizarea concursului pentru ocuparea unei funcții publice - Pagina 6
Organizarea concursului pentru ocuparea unei funcții publice - Pagina 7
Organizarea concursului pentru ocuparea unei funcții publice - Pagina 8
Organizarea concursului pentru ocuparea unei funcții publice - Pagina 9
Organizarea concursului pentru ocuparea unei funcții publice - Pagina 10
Organizarea concursului pentru ocuparea unei funcții publice - Pagina 11
Organizarea concursului pentru ocuparea unei funcții publice - Pagina 12

Conținut arhivă zip

  • Organizarea concursului pentru ocuparea unei functii publice.doc

Alții au mai descărcat și

Dreptul afacerilor

1.Noțiunea de Contract de transport Contractul de transport este un contract prin care o persoană se angajează pentru un preț, să transporte unei...

Studiu de caz privind accesul la o funcție publică europeană vacantă - jurislingviști de limba daneză

1. ANUNȚUL DE CONCURS PENTRU POSTUL VACANT - Caracteristici generale Contactul cu un prim anunț pentru posturile vacante de jurislingviști de...

Descentralizarea administrației publice locale

Introducere Descentralizarea reprezintă transferul de competenţă administrativă şi financiară de la nivelul administraţiei publice centrale la...

Piatra Neamț

Introducere Piatra Neamt se afla printre zonele tarii cu un nivel mediu de dezvoltare. Pentru dezvoltarea viitoare a teritoriului se are in vedere...

Drepturile și obligațiile funcționarilor publici

Abordand problema drepturilor functionarilor publici trebuie sa subliniem ca, asa cum se sustine in realitatea juridica, nu exista drepturi si...

Mijloace și tehnici de comunicare - Relațiile cu media

furnizeză informații mediei; propun material precum fotografii, casete video, reprezentări grafice a informației asistate de calculator, etc;...

Structura pentru sprijinirea dezvoltării urbane durabile

Având în vedere importanța și compexitatea dimensiunii urbane a politicii de coeziune în perioada 2014-2020 și ținând cont și de experiența...

Administrație publică

STATUL - reprezintă forma instituționalizată de organizare politică a unei colectivități umane constituite istoric și localizate geografic pe un...

Te-ar putea interesa și

Statutul funcționarilor publici

INTRODUCERE In prezenta lucrare de diploma am propus tema „Statutul functionarilor publici romani”. Am considerat drept deosebit de interesanta o...

Managementul Resurselor Umane

INTRODUCERE Una din cele mai importante valori a unei organizaţii o reprezintă resursa umană. Nici o organizaţie nu poate funcţiona bine fără...

Funcționarul Public

NOȚIUNI INTRODUCTIVE Viața socială a pus dintotdeauna multiple probleme, îndeosebi de ordin administrativ. Necesitatea realizării prerogativelor...

Proiect de practică - Primăria Sector 4 București

Secţiunea I –a – Prezentarea instituţiei de practică 1.1. Denumirea instituţiei, profil, obiect de activitate profesională Municipiul Bucureşti...

Secretarul Unitatii Administrativ-Teritoriale

CAPITOLUL I CLASIFICAREA FUNCTIILOR PUBLICE I.1. NOTIUNEA DE FUNCTIE PUBLICA Mijloacele prin care se realizeaza administratia publica sunt...

Proiect de practică în cadrul unei instituții publice - Primăria Sectorului 5 București

1.Prezentarea institutiei publice in care se desfasoara practica 1.1 Denumirea institutiei, profil, obiect de activitate profesionala Primaria...

Actul Administrativ de Autoritate

1. Definitie Actul administrativ de autoritate este actul juridic adoptat sau emis de un serviciu public administrativ, in mod unilateral, in baza...

Proiect de practică - Primăria Giurgiu

Secţiunea I –a – Prezentarea instituţiei de practică 1.1. Denumirea instituţiei, profil, obiect de activitate profesională Giurgiu este reședința...

Ai nevoie de altceva?