1. Definiții ale proiectului Managementul proiectelor constă în aplicarea cunoștințelor, capacităților, instrumentelor și tehnicilor specifice pentru activitățile unui proiect, care au obiective, scopuri și cerințe definite, referitoare la timp, costuri, calitate și parametri de performanță, activități considerate ca importante și adecvate pentru finanțare. Timpul, costul,calitatea și performanțele sunt constrângeri pentru proiect. Au fost formulate definiții diferite pentru sintagma managementul proiectelor . În "Manualul de management al proiectelor", elaborat în anul 1998 de Guvernul României se menționează că "managementul de proiect constă în planificarea, organizarea și gestionarea (controlul) sarcinilor și resurselor, ce urmărește atingerea unui anumit obiectiv, în condițiile existenței unor constrângeri, referitoare la timp, resurse și costuri". Standardul român SR ISO 10006:2005 conține următoarea definiție : "Managementul proiectului include planificarea, organizarea, monitorizarea, controlarea, raportarea și întreprinderea acțiunilor corective necesare tuturor proceselor proiectului, de care este nevoie pentru realizarea obiectivelor proiectului, în mod continuu." Managementul oricărui proiect include un set de principii, practici si tehnici folosite pentru a conduce echipa de lucru a proiectului si a controla termenele, costurile si riscurile in scopul producerii rezultatului dorit. Managementul de proiect este o disciplină dedicată planificării, organizării și managerierii resurselor pentru a ajunge la finalizarea cu succes a scopurilor și obiectivelor specifice ale proiectului. Managementul proiectelor este o abordare metodică a planificării și ghidării proceselor proiectului de la start până la terminare. Astfel, managementul proiectelor europene cuprinde un set de principii, practici și tehnici utilizate privind echipa de lucru, activitățile, monitorizarea termenelor, costurile și riscurile în vederea producerii rezultatelor proiectate. Altfel spus, managementul proiectelor implică planificarea, organizarea și conducerea resurselor (financiare, umane, materiale, intelectuale, energetice, de spațiu, de timp, de comunicare etc.) în vederea îndeplinirii obiectivelor stabilite. Managementul proiectelor europene caracterizează un model social (juridic și relațional) de a gândi și acționa, întrucât susține competiția socio-economică, deci fiind o nouă modalitate de implementare a strategiei de dezvoltare pe termen scurt, mediu și de durată în cadrul Uniunii Europene. Managementul proiectelor europene ține cont de reguli precise care determină elaborarea și implementarea acțiunilor preconizate. La baza managementului proiectelor europene pot fi menționate următoarele principii fundamentale cu vocație universală: principiul angajamentului, principiul succesului predefinit, principiul eficienței, principiul strategiei, principiul controlului, principiul canalului de comunicare, principiul mediului de lucru. Activitățile necesare pentru realizarea proiectelor europene țin de: analiza și stabilirea obiectivelor de proiect, evaluarea și controlul riscurilor, estimarea resurselor, alocarea resurselor, organizarea proiectului, achiziționarea de resurse, stabilirea sarcinilor, conducerea activităților de proiect, controlarea executării proiectului, urmărirea și raportarea derulării proiectului, analizarea rezultatelor, definirea rezultatelor finale ale proiectului, previzionarea tendințelor proiectului, managementul calității, managementul problemelor. Drept etape ale managementului proiectelor europene pot fi considerate următoarele faze: conceperea ideii de proiect, redactarea propunerii de proiect, declanșarea proiectului, executarea proiectului, monitorizarea proiectului, încheierea proiectului. Managementul proiectelor europene se caracterizează prin legitimitatea și oportunitatea analizelor conceptuale din domeniul proiectelor educaționale, procesul managerial, de tipurile de proiecte și programe educaționale. Reperele manageriale în domeniul proiectelor educaționale europene se referă la principiile generale ale managementului prin proiecte, la managementul ciclului de proiect, la fazele ciclului de proiect, analiza, elaborarea proiectelor, implementarea proiectelor, monitorizarea proiectelor, evaluarea proiectelor, auditul proiectelor, managementul calității proiectelor. Ținând cont de faptul că managementul proiectelor europene în domeniul educației este o sferă aparte, acesta dispune de strategii și instrumente manageriale specifice tipurilor de proiecte. Aici precizăm elaborarea și managementul proiectului de dezvoltare instituțională, metodologia elaborării proiectului instituțional, modelul metodologic cadru al proiectării și managementului proiectului instituțional, elaborarea și managementul proiectelor de cercetare educațională, principii metodologice în cercetările sociale și educaționale, modele structurale ale proiectului de cercetare, elaborarea și managementul proiectelor europene în domeniul educațional, caracteristicile programelor europene, etapele și sugestiile metodologice privind elaborarea și managementul proiectelor europene în domeniul educației. Proiectele europene în domeniul educației, unilaterale sau multilaterale, se realizează în baza programelor europene din această sferă.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).