Institutia primariei si personalizarea puterii

Extras din referat Cum descarc?

Optiunea pentru analiza institutiei primariei, ca unitate de baza a administratiei publice locale, a fost determinata de constientizarea rolului important jucat de aceasta din urma in buna functionare a sectorului public la nivel global, in conditiile in care, "indiferent de gradul de centralizare si de uniformitatea statului, guvernul central trebuie sa se sprijine pe anumite structuri locale pentru a-si exercita autoritatea si pentru a furniza diferite servicii." 
In ceea ce priveste motivatia analizei institutiei primariei atat in Romania cat si in Franta, aceasta se regaseste in dorinta evidentierii asemanarilor si deosebirilor existente intre acestea, in conditiile satisfacerii exigentelor cercetarii de tip comparativ, cele doua state mentionate, inscriindu-se in tipologia statelor contemporane in aceeasi categorie, si anume, state unitare descentralizate. Acestea, potrivit lui Ph. Braud, se definesc prin "preeminenta unui singur centru de putere caruia toate autoritatile publice ii sunt subordonate in cadrul mixt al unui control ierarhic si al unui control de <tutela>", existand o anumita capacitate de a lua decizii la nivel local, sau, cu alte cuvinte, o autonomie locala. Aceasta, in termenii legislatiei romanesti in vigoare, reprezinta "dreptul si capacitatea efectiva a autoritatilor administratiei publice locale de a solutiona si de a gestiona, in numele si in interesul colectivitatilor locale pe care le reprezinta, treburile publice, in conditiile legii.".
"Institutia primariei si personalizarea puterii, abordare comparative Romania - Franta"
2.OBIECTIVE
Lucrarea de fata isi propune analiza institutiei primariei in cele doua state (Romania si Franta), mai exact a rolului ei in cadrul administratiei publice locale, a raporturilor instituite "de jure" intre primarie si consiliul local, respectiv consiliul municipal, precum si a raporturilor acestei institutii cu serviciile publice descentralizate in cazul romanesc, respectiv cu serviciile deconcentrate, pentru spatiul francez.
3.IPOTEZa 
In cadrul unui stat unitar, in care "democratia este temperata de autoritarismul executivului", institutia primariei reprezinta, la nivel local, cazul paradigmatic pentru ceea ce se numeste "personalizare a puterii".
4.ANALIZa APLICATa
a)Cazul romanesc
Ocupand un loc principal in cadrul administratiei publice locale, conform articolului 91 al Legii privind administratia publica locala, nr. 215/2001, "Primarul, viceprimarul, respectiv viceprimarii, secretarul comunei, al orasului sau al subdiviziunii administrativ-teritoriale a municipiului impreuna cu aparatul propriu de specialitate al consiliului local, constituie o structura functionala cu activitate permanenta, denumita primaria comunei sau orasului, care aduce la indeplinire hotararile consiliului local si dispozitiile primarului, solutionand probleme curente ale colectivitatilor locale."
"Institutia primariei si personalizarea puterii, abordare comparative Romania - Franta"
Astfel, primarul, ales conform Legii privind alegerile locale prin vot universal, uninominal, egal, direct, secret si liber exprimat, indeplineste o functie de autoritate publica fiind seful administratiei publice locale si al aparatului de specialitate al autoritatilor administratiei publice locale, pe care il conduce si il controleaza (art. 66, Legea 215/2001), precum si reprezentantul comunei sau orasului in relatiile cu alte autoritati publice, cu persoanele fizice sau juridice romane si straine, precum si in justitie(art. 67, Legea 215/2001).


Fisiere in arhiva (1):

  • Institutia primariei si personalizarea puterii.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

- ALLIN, JEANNE-MARIE, ARNAUD, BERNARD, BERNARD JAQUES, (2000), Seminaire "L'Adminisration Territoriale", Maison des Communes, La Roche-sur-Yon;
- BRAUD, PHILIPPE, (1997), "Science Politique. L'Etat", Seuil, Paris;
- MENY, YVES, (1993), "Politique Compare", Montchiestien, Paris;
- SADRAN, PIERRE, (1992), "Le Systeme Administratif Frncais", Montchiestien, Paris;
- CENTRE NATIONAL DE LA FONCTION PUBLIQUE TERRITORIALE - Delegation Regionale des Pays de la Loire, (2000), "Mieux se situer dans l'environement territorial";
6. Legea 215/2001 privind administratia publica locala


Descarca gratuit aceast referat (0 €)

Completezi numele, prenumele și adresa de email. După aceea primesti prin email link-ul pentru descărcare. Completeaza o adresă de email validă.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.



Hopa sus!