Descentralizarea reprezinta un proces fundamental ce consta in deplasarea puterii de la centru spre periferie. Astfel, Guvernul, ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale transfera competente pe care le exercita in prezent autoritatilor administratiei publice locale de la nivelul judetelor, comunelor sau oraselor, dupa caz, respectand principiul subsidiaritatii . Procesul descentralizarii administrative genereaza o multime de efecte ce constau in: a) regruparea relatiilor secundare in mediul local ce schimba conceptia despre rationalitatea administratiei; b) intretaierea si localizarea acestora genereaza aparitia unui sistem administrativ specific prin intermediul caruia este sustinuta puterea locala; c) in ceea ce priveste agentii locali, acestia nu indeplinesc rolul doar de simpli executanti ai ordinelor primite de la centru, ei au competenta strategica de actiune; d) procesul descentralizarii realizeaza schimbul de competenta, determinand consolidarea solidaritatii la nivel local si constituind un nou cadru in jurul caruia agentii locali vor fi stimulati sa se mobilizeze. Totodata, descentralizarea administratiei publice locale nu semnifica doar inlocuirea unui decident aflat la nivel central cu unul local, ea schimba adanc cadrul de raportare si conditiile in care sunt selectate obiectivele si consolidate deciziile. In acest cadru, decizia administrativa devine, din momentul in care a fost adoptata, rezultatul unei interactiuni complexe. Aflandu-se intr-o anumita pozitie, agentul situat la nivel local se comporta ca un element al unui mediu politic si administrativ, avand totodata relatii mutuale si reversibile de schimb. Deciziile pe care agentul local le ia, reprezinta rezultatul argumentelor specifice de origine locala deoarece administratia publica centrala ne demonstreaza uneori, incapacitatea perceperii si luarii in considerare a deciziilor. Identificarea vietii publice cu privire la afirmarea descentralizarii administrative si a dezvoltarii autonomiei locale, da posibilitatea cetatenilor la participarea si implicarea politica. In cazul acesta, descentralizarea apare ca un cadru de educatie politica deoarece cetatenii sunt din ce in ce mai interesati de implicati in administrarea propriei localitati, asigurandu-se si postulatul pentru relizarea unei identitati locale. Procesul descentralizarii administrative se manifesta si ca un corolar al democratiei, el reprezentand pentru organizarea administrativa, ceea ce democratia reprezentativa semnifica pentru organizarea constitutionala. Specialistul german, Max Weber, considera ca toate aceste caracteristici reprezinta forma unui proces de rationalizare in administratia publica si un semn al modernizarii. Este de mentionat faptul ca organizarea locala nu exista in sine, ci este rezultatul actiunii statului care a apelat la fragmentarea in circumscriptii , cu scopul garantarii controlului spatiului geografic si social. Descentralizarea administrativa are anumite limite, cauzand anumite dificultati dar care pot fi prevestite si evitate. Acestea sunt urmatoarele: a) incalcarea legalitatii in materie de descentralizare, indreptate catre o extindere a particularitatilor care pot pune in pericol unitatea nationala; b) existenta anumitor carente in desfasurarea procesului decisional, cauzate si functionarilor locali care, in anumite cazuri, nu au capacitatea si experienta functionarilor aflati la nivel central; c) insusirea unor solutii nepotrivite la problemele locale; d) raspandirea mai mare a unor resurse publice intre colectivitatile locale/ grupuri sociale care poate duce la dizolvarea solidaritatii traditionale. Pe langa dezavantajele procesului de descentralizare, exista bineinteles, si atuuri ale acestuia; ele manifestandu-se diferentiat, in functie de formele de exercitare ale sale. Avantajele descentralizarii sunt: - descentralizarea teritoriala - descentralizarea tehnica
Manda Corneliu "Elemente de stiinta administratiei", Editura Universul Juridic, Bucuresti,2012, Munteanu V.A "Management public local", Editura TipoMoldova,Iasi,2003 Onofrei Mihaela "Decizia in administratia publica", support de curs, Iasi, 2012/2013 Mihai Paunescu "Management public in Romania", Editura Polirom, Iasi, 2008 Petrescu Rodica Narcisa, "Drept administrative", Editura Accent, Cluj - Napoca, 2005 Eugen Popa, "Autonomia locala in Romania", Editura ALL BECK, 1999
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).