INTRODUCERE 3 CAPITOLUL I - Prevederi legislative privind formarea profesionala 4 CAPITOLUL II - Contracte speciale de formare profesionala 5 Concluzii 8 Bibliografie 9
INTRODUCERE Formarea profesionala reprezinta activitatea desfasurata de o persoana inainte de incadrarea sa in munca, dar si de perfectionare a angajatilor, in scopul de a dobandi cunostinte de cultura generala si de specialitate, necesare pentru exercitarea unei profesii sau pentru avansarea la locul de munca. Cu toate acestea, sunt vizate si cateva obiective: - Mai buna adaptare la cerintele pietei muncii - Promovarea in munca si dezvoltarea profesionala - Reconversia profesionala - Prevenirea riscului somajului - Stimulare mobilitatii fortei de munca Programele de formare profesionala sunt autorizate si certificate de Consiliul National de Formare Profesionala a Adultilor (CNFPA) si dezvoltate in colaborare cu Ministerul Muncii si Ministerul Educatiei si pot lua mai multe forme: participarea la cursuri organizate de catre angajator sau de catre furnizorii de servicii de formare profesionala din tara sau din strainatate; stagii de adaptare profesionala la cerintele postului si ale locului de munca; stagii de practica si specializare in tara si in strainatate; ucenicie organizata la locul de munca etc. Alternativ, angajatii pot lua in calcul si pregatirea individuala, prin programe de coaching, mentoring, training, studii academice postuniversitare, conferinte, webinarii, activitati de voluntariat, activitati de cercetare, programe de internship, burse sau participarea la competitii desfasurate in interiorul industriei. Rezultatele acestei activitati sunt dificil de masurat si se inscriu in ansamblul actiunilor menite sa contribuie atat la diminuarea impactului psihologic al somajului asupra persoanelor, cat si la asigurarea mobilitatii profesionale a fortei de munca. Investitiile in indrumarea si formarea profesionala sunt din ce in ce mai dependente de natura specifica si masurabila a rezultatelor. Formarea profesionala este segmentul resurselor umane asupra careia se exercita cele mai multe presiuni economice si sociale, trecerea de la o economie de piata, dupa 1990, a condus la setarea unor obiective principale precum: competitivitatea, insertia profesionala, parteneriatul social si o dezvoltare regionala echitabila, altfel spus, formarea profesionala este cheia succesului in toate politicile sectoriale cu efecte directe asupra calitatii fortei de munca. CAPITOLUL I - Prevederi legislative privind formarea profesionala Articolul 194, alin.(1) din Codul muncii prevede obligativitatea programelor de formare profesionala in urmatoarele situatii: - Angajatorii au obligatia sa asigure participarea la programe de formare profesionala, pentru toti angajatii, cel putin o data la 2 ani, daca au minim 21 de salariati; - Pentru angajatorii care au un numar mai mic de 21 de salariati, organizarea cursurilor de formare profesionala este obligatorie la un interval de 3 ani; Angajatorii care au mai mult de 20 de angajati elaboreaza anual si aplica planuri de formare profesionala, cu consultarea sindicatului sau a reprezentantilor salariatilor. Planul de formare profesionala devine anexa la contractul colectiv de munca. Aceste aspecte sunt reglementate de articolul 195 din Codul muncii. De asemenea, trebuie precizat ca angajatorii au obligatia sa asigure cheltuielile de participare la programele de formare profesionala, iar cheltuielile ocazionale pe perioada cursurilor sunt suportate tot de angajator, in situatia in care participarea este initiata de catre acesta. Pe perioada participarii la cursurile sau stagiile de formare profesionala conform alin. (1), salariatul va beneficia, pe toata durata formarii profesionale, de toate drepturile salariale detinute. Articolul 197, alin. (3) prevede ca, pe perioada participarii la cursurile sau stagiile de formare profesionala conform alin. (1), salariatul beneficiaza de vechime la acel loc de munca, aceasta perioada fiind considerata stagiu de cotizare in sistemul asigurarilor sociale de stat. Conform articolului 19, participarea la astfel de programe de pregatire poate fi facuta si la initiativa angajatului, nu doar a angajatorului, modalitatea de formare profesionala, drepturile si obligatiile partilor si durata formarii profesionale fiind stabilite prin acordul partilor. In ceea ce priveste obligatiile angajatilor (art. 198), acestia nu pot cere incetarea contractului individual de munca pentru o perioada data, stabilita prin act aditional la contractul individual de munca, daca au beneficiat de programe de formare profesionala initiate de angajator. Nerespectarea de catre salariat a acestui angajament duce la suportarea de catre acesta a tuturor cheltuielilor desfasurate pentru pregatirea sa profesionala. Pe de alta parte, potrivit Codului muncii, angajatul are dreptul la concediu pentru pregatirea profesionala - de la 80 de ore, la 10 zile, in cazul concediului cu plata, sau zile de concediu distribuite in diferite perioade, de-a lungul unui an, daca este vorba despre un concediu fara plata.
CURSURI, TRATATE SI MONOGRAFII Constantin Ciutacu , Piata Muncii, Bucuresti, Editura Expert 2000, pag 78 Eufemia Vieriu, Dreptul muncii - reglementarea juridica privind pregatirea, orientarea si formarea profesionala a salariatilor, Bucuresti, Editura Luminalex, 2008, pag 20-21 LEGISLATIE Codul muncii, TITLUL VI - Formarea profesionala Codul muncii, TITLUL III, CAPITOLUL 3 - Concediile Codul muncii, TITLUL II, CAPITOLUL 1 - Incheierea contractului individual de munca RESURSE WEB: Principalele tipuri de programe de formare furnizate, Disponibil: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/main-types-provision-61_ro, [Accesat 28.01.2021]
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).