Introducere: Secolul al XVIII-lea prezinta in cele trei principate romane o complexitate de structuri de civilizatie care lasa sa se intrevada zorii lumii moderne pe un fond social inca puternic feudal.In urma Revolutiei din 1821 condusa de Tudor Vladimirescu,Tarile Romane au inceput un dificil proces de trecere de la feudalism la Epoca Moderna inregistrand astfel o noua etapa in dezvoltarea lor.Scopul principal al revolutiei era inlaturarea domniilor fanarariote si impreuna cu acestea a unui lung sir de abuzuri ale administratiei fanariote . Proiecte de reforma administrativa Desi au existat incercari de reforma atat in Tara Romaneasca cat si in Moldova din pacate vechile practici deprinse in timpul administratiei fanariote nu au putut fi inlaturate(vanzarea slujbelor aducatoare de mari profituri ,darurile pentru numirea in functie etc). Nici in Moldova nu era diferit Ionita Sandu Sturdza continuand practica vazarii functiilor publice ,practic dubland numarul dregatorilor (de la 460 in 1810 la 902 in 1827) Starea jalnica a serviciilor publice ,coruptia , abuzurile cat si influenta liberalismului burghez apusean printre boieri au dus la aparitia a numeroase proiecte de reforma. Revolutia lui Tudor Vladimirescu din 1821 umareste sa puna capat aberatiilor regimului fanariot si prin cel mai cunoscut progaram al sau Cererile norodului romanesc cere incetatrea cumpararii dregatoriilor, abolirea havaieturilor ,introducerea unor salarii fixe pentru dregatori ,accesul la functii publice doar a pamantenilor cu excluderea expresa a grecilor Constitutia carbunarilor cerea ocuparea slujbelor pe merit si cerea ca masura a starpirii coruptiei schimbarea tuturor functinarilor cu anul.Din pacate cu aceasta masura in loc sa se elimine coruptia s-a obtinut o crestere a ei pentru ca practic odata ajunsi in functie interesul dregatorilor era sa profite cat mai mult de putinul timp pe care il avea la dispozitie. In 1828 cand rusii au ocupat din nou Principatele au gasit o situatie la fel de dezastruasa ca in timpul periodei fanariote fapt care ne arata ca desi au fost mai multe proiecte de reforma nu s-a reusit aplicarea lor in asa fel incat sa aduca vre-un beneficiu. Regulamentele organice Desi in textul Conventiei de la Akkerman Rusia impunea turcilor o reforma radicala a administratiei publice romanesti in realitate datorita opozitiei Portii si a conservatorilor romani nu se ajunge la nici un rezultat. Intocmirea Proiectelor Regulamentelor Organice se incepe dupa 1828 cu ocazia ocuparii principatelor de catre rusi si sunt terminate si trimise la Petersburg pentru a fi aprobate de guvernul rus in 1830.Dupa o dezbatere si un vot rapid al unor adunari extraordinare romanestiintra in vigoare in 1831 in Tara Romaneasca si in 1832 in Moldova. Aministratia publica centrala are dedicat cate un capitol in fiecare Regulament. Administratia publica in Epoca regulamentara Judetele/Tinuturile Ispravnicii-administratori se ocupau cu pastrarea ordinii si linistii publice,cercetarea pricinii breslelor,aprovizionarea cu hrana a poulatiei,informarea asupra preturilor produselor,alcatuiarea de statistici,protectia padurilor,cresterea septelului,ameliorarea culturilor agricole,a pasunilor,supravegerea postelor ocnelor si vamilor. Plasile/ocoalele In Moldova se precizeaza indatoririle supraveghetorilor de ocoale Iar in Tara Romaneasca s-a pus problema alegerea unui subocarmuitor pentru a stopa abuzurile Orasele In 1831 se tin alegeri pentru primul Sfat orasenesc al Bucurestilor.In perioada imediat urmatoare se constituie Sfaturi si la Focsani,Buzau,Ploiesti,Rm-Valcea,Craiova,Campulung si Curtea de Arges.se aduc si o serie de precizari in ceea ce priveste competentele consiliilor comunale Satele Vorniceii impreuna cu juratii executau poruncile randuite de stapanire,vegheau la intretinerea drumurilor si podetelor... In concluzie de-a lungul intregii epoci marea majoritate a masurilor s-a luat fie de catre domn si guvern fie de catre Adunare in spritul celui mai desavarsit centralism administrativ.Cu toate ca Regulamentele acordau principatelor toate sansele realizarii unor reforme administrative concrete la toate nivelele,vechile obiceiuri si contextul politic au impiedicat transformarile reale in administratia centrala si locala.
Istoria administratiei publice romanesti editia a 2-a revazuta si adaugita Manuel Gutan,editura Hamangiu 2006 Suport de curs Istoria administratiei publice romanesti
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).