Marketingul urban este un domeniu relativ nou la nivel international, cu atat mai mult la nivel national, fiind evidenta necesitatea familiarizarii autoritatilor locale si a populatiei cu acest nou domeniu, care vine ca o solutie pentru problemele locale, in conturarea imaginii si identitatii localitatilor. Marketingul urban reprezinta un set de activitati menite sa atraga atentia clientilor potentiali si a celor existenti asupra orasului, prin utilizarea instrumentelor specifice si prin intermediul eforturilor coordonate ale actorilor de marketing urban. Politicile urbane trebuie sa fie in acord cu economia locala si asteptarile celor ce opereaza atat in cadrul, cat si in afara acestuia, obiectivul fiind acela de promovare a economiei locale. Instrumentul utilizat in acest sens este marketingul urban ce urmareste ca toti actorii vietii economice locale sa fie multumiti in cadrul comunitatii si asteptarilor turistilor si investitorilor sa primeasca raspuns. Politica de marketing reprezinta un ansamblu de obiective strategice, integrate in diferite instrumente manageriale operationalizate in optica de marketing, in functie de conditiile oferite de mediul intern si extern al colectivitatii. Orasele, ca principalele centre de crestere economica ale unei tari, sunt in competitie pentru atragerea de investitii, forta de munca, turisti etc. Astfel incearca sa isi determine pozitia lor in economia tarii si avantajul lor comparativ cu alte orase. Actorii locali sunt determinati sa preia, adapteze si ajusteze tehnici si instrumente ale marketingului produselor si serviciilor la dimensiunea urbana, in scopul de a atrage turisti, investitori, agenti economici, rezidenti. In literatura de specialitate, acest concept este folosit cu conotatii diferite: - Marketing urban ca promovare a orasului, a punctelor tari si oportunitatilor acestuia, in vederea atragerii investitiilor si vizitatorilor din afara; - Marketing urban ca aliniere a politicilor de dezvoltare urbana, din momentul conceperii pana la implementare, la cerintele factorilor economici locali si la sperantele si asteptarile factorilor externi ce trebuie atrasi, cu scopul promovarii economiei locale, considerata ca forta a bunastarii orasului; - Marketing urban ca reorganizare totala a administratiei orasului, prin actiuni ce pun in centrul atentiei ,,clientul", nu doar contribuabilul sau petentul. Aceasta abordare este menita sa contribuie la adaptarea serviciilor publice prin incorporarea asteptarilor clientilor. Toate abordarile de marketing urban se focalizeaza asupra a 3 elemente majore: - Instrumentul cu care orasele se pregatesc sa faca fata competitiei la scara zonala, regionala, nationala si chiar internationala pe piata asezarilor umane si a atragerii de investitii; - Un proces prin care orasul isi proiecteaza actiunile fata de exterior, in scopul de a atrage noi actori apti sa sustina dezvoltarea economiei locale; - Calea prin care se maximizeaza baza economica existenta si se permite reorganizarea efectiva a politicilor urbane, fixand centrul lor de navigatie in interiorul orasului, actionand astfel incat sa creasca ceea ce exista deja; doar orasul care isi satisface proprii locuittori poate atrage noi actori. Indiferent de elementul asupra caruia se focalizeaza abordarile de marketing, toate au ca punct central orasul. Difera, insa, si modul de abordare a acestuia: - Orasul vazut ca o piata - este locul in care sunt comercializate lucruri si este teritoriul acoperit de un sistem de comert; - Orasul vazut ca marfa - orasul este in termenii actiunii de marketing marfa comercializata; - Orasul vazut ca intreprindere - orasul face, ca subiect, o actiune de marketing, opereaza ca un actor pe piata, in concordanta cu o filosofie de marketing. Intre formele de abordare a orasului din perspectiva marketingului, exista o interdependenta. Orasul - intreprindere creeaza conditii favorabile pentru orasul piata in care mediul de afaceri, locuitorii si vizitatorii sunt beneficiarii directi ai premiselor create. Acesti actori, impreuna cu administratia transforma orasul in produs. Orasul - produs presupune existenta si capacitatea de utilizare a conditiilor favorabile create de actorii sai si este astfel promovat la nivel national, regional si international.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).