Depolitizarea functiei publice in contextul reformei administratiei publice centrale din Republica Moldova

Extras din referat Cum descarc?

In iunie 2014, Republica Moldova si Uniunea Europeana au semnat Acordul de Asociere, inclusiv Acordul de Liber Schimb Aprofundat si Cuprinzator (DCFTA). Prin semnarea acestor documente, Republica Moldova si-a luat angajamentul sa dezvolte institutii democratice, in conformitate cu standardele si regulile Uniunii Europene. 
In conditiile actuale, reevaluarea rolului autoritatilor administratiei publice in raport cu societatea si reforma administratiei publice centrale reprezinta elementul-cheie ce tine de democratizarea tarii si sporirea aspiratiilor de integrare europeana.
Prin urmare, realizarea reformei in cauza este o prioritate majora pentru Guvernul Republicii Moldova, prin care administratia publica centrala din tara ar corespunde standardelor europene, ar contribui la satisfacerea necesitatilor societatii, inclusiv la ridicarea nivelului de trai al cetatenilor, caracterizandu-se prin transparenta, predictibilitate, responsabilitate si eficienta. Rigorile timpului impun efectuarea unei reforme profunde, bazate pe analiza minutioasa a situatiei curente, a carei reusita depinde nu numai de vointa politica a Guvernului, dar necesita un efort multidimensional al intregii societati.
Cu toate acestea, reforma administratiei publice, atat la nivel central, cat si la nivel local, este una dintre restantele majore in implementarea Acordului de Asociere RM-UE in perioada 2014-2015. Administratia publica este in ingrata situatie cand functia publica nu este nici atractiva si nici motivanta pentru profesionistii buni si integri. Implementarea unor dimensiuni ale reformei administratiei publice se tergiverseaza sau decurge anevoios. 
In acelasi timp, reforma administratiei publice este o pre-conditie pentru realizarea oricarei alte reforme in orice sector si pentru implementarea angajamentelor importante asumate prin Programul de activitate al Guvernului, Acordul de Asociere RM-UE, Strategia Nationala de Dezvoltare ,,Moldova 2020", Obiectivele de Dezvoltare Durabila. Ori, continuitatea, durabilitatea si impactul tuturor initiativelor de reforma, care implica resurse umane si financiare considerabile, este incert fara a avea un corp de functionari motivati si profesionisti, care aplica in activitatea sa procedurile de buna guvernare. 
La moment, Republica Moldova asigura realizarea reformei in domeniul administratiei publice prin intermediul Strategiei de reformare a administratiei pentru perioada 2016-2020, a carei viziune este ca in anul 2020 administratia publica din Republica Moldova va fi eficienta, eficace si responsabila la toate nivelurile, va servi doar intereselor cetatenilor utilizand eficient resursele financiare si va aplica proceduri transparente si conforme standardelor europene, devenind astfel un catalizator important al dezvoltarii continue si durabile a tarii. 
Datorita faptului ca societatea este intr-o permanenta schimbare, ca a cunoscut o dinamica accentuata, se vede necesitatea reformarii administratiei publice, a modernizarii acesteia pentru a corespunde cerintelor pe care societatea le ridica. Dezvoltarea capacitatii administratiei publice este strans legata, pe langa alte aspecte, si de cresterea nivelului de pregatire a functionarilor publici care deservesc aceste institutii publice. Un rol important in acest proces revine reformei functiei publice. 
Reforma functiei publice trebuie sa genereze un ansamblu de masuri pentru crearea unui corp profesionist de functionari publici, stabil si neutru din punct de vedere politic.
Crearea unui corp de functionari publici neutru din punct de vedere politic, profesionist si onest va asigura premisele unei transformari reale a administratiei publice din tara noastra. Pe plan mondial, tendinta ultimilor douazeci de ani este aceea a globalizarii si dezvoltarii intense a sistemelor sociale. In acest nou context, statele nationale sunt puse intr-o pozitie cu totul noua, in care institutiile si sistemele administrative trebuie sa fie flexibile, pentru a se adaptata acestor transformari. In acest nou cadru geopolitic creat, administratia publica centrala si cea locala au devenit factori definitorii in competitivitatea economica a unei tari sau regiuni economice.
In Republica Moldova s-au intreprins diferite actiuni in domeniul functiei publice, adoptandu-se diferite strategii si schimbandu-se in permanenta cadrul legislativ, se militeaza pentru formarea continua a functionarilor publici sau managementul functiilor publice. 
Obiectivul principal al acestui studiu consta in identificarea cadrului in care sfera politica isi exercita influenta asupra administratiei publice si analiza impactului politizarii functiei publice asupra diferitelor procese din administratia publica precum stabilitatea in functia publica, recrutarea si selectia functionarilor publici, etc.
In redactarea lucrarii de fata plecam de la ipoteza ca separarea politicului de administratie constituie una din constantele modelului democratic de administratie publica si care, alaturi de cealalta constanta si anume subordonarea, asigura echilibrul modelului occidental de administratie democratica.
O analiza critica a administratiei din Republica Moldova din ultimul deceniu indica o violenta si agresiva politizare a administratiei publice practicata pana in prezent de diferite partide politice ajunse la putere, agresivitate ce a generat in practica o disolutie a administratiei; aparitia in fapt a unei non-administratii prin patrunderea unor activisti de partid in posturi ce presupuneau o inalta calificare si o substantiala experienta.
Consideram ca fara o administratie depolitizata, profesionista, stabila si motivata, progresul nu este posibil.


Fisiere in arhiva (1):

  • Depolitizarea functiei publice in contextul reformei administratiei publice centrale din Republica Moldova.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

1.Alexandru I., Criza administratiei-teorii si realitati. Ed. All Beck, Bucuresti, 2001.
2.Alexandru, I., Politica, administratie, justitie, Bucuresti: Editura All Beck, 2004. 
3.Iorgovan A. Tratat de drept administrativ, vol.I, Ed. All Beck, Bucuresti, 2001, 624 p.
4.Iovanas I. Drept administrativ, Ed. Servo Sat, Arad, 1997, 278 p.
5.Ivanoff, I. V., Deontologia functiei publice-exercitiul onest si patologic al functiei publice, Targoviste: Editura University Press, 2004. 
6.Mora, C. si Ticlau, T., Introducere in administratia publica, Cluj-Napoca: Editura Accent, 2009, 205 p.
7.Paunescu M, Managementul public in Romania, Ed. Polirom, Bucuresti, 2008.
8.Peters, G., Pierre, J., Politicization of the Civil Service in Comparative Perspective, NY, London: Routledge, 2004, 291.
9.Platon M. Conducerea statului. Probleme, cautari, solutii, Ed. Universul, Chisinau, 2009, 572 p.
10.Preda M. Drept administrativ. Partea generala, editie revazuta si actualizata, Ed. Lumina Lex, Bucuresti, 2000, 395 p.
11.Radu, L., Mora, C., Administratie publica, Cluj-Napoca: Editura Accent, 2000. 
12.Radu, L., Radu, B., Sisteme administrative comparate-suport de curs, Cluj-Napoca, 2011, 157 p.
13.Rusu, M., Functionarul public si coruptia, Sibiu: Editura Universitatii ,,Lucian Blaga", 2008. 
14.Santai I. Drept administrativ si stiinta administratiei, vol. I, Ed. Risoprint, Cluj-Napoca, 2002, 279 p.
15.Stingu, G., Reforma administratiei publice in contextul Integrarii Europene, Arad: Editura ,,Vasile Goldis" University Press, 2006, 332 p.
16.Vedinas V. Drept administrativ si institutii politico-administrative. Manual practic, Ed. Lumina Lex, Bucuresti, 2002, 656 p.
17.Verginia Vedinas, Ghencea Flavia, Drept administrativ european comparat, Ed. All Beck, Bucuresti, 2006.


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!