Decizia este definita ca un act social deliberat al unei persoane sau al unui grup de persoane, prin care se stabilesc sopul si obiectivele unei actiuni, directiile si modalitatile de realizare a acesteia, toate determinate in functie de o anumita necesitate, pe baza unui proces de informare, reflectie si evaluare a mijloacelelor si a consecintelor desfasurarii actiunii respective. Decizia administrativa este componenta activitatii oamenilor care lucreaza in organele administratiei publice. De aceea putem spune ca decizia administrativa este o specie a deciziei umane, care constituie elementul central al activitatii desfasurate de organele administratiei publice in realizarea sarcinilor de conducere si organizare. Pentru organele administratiei publice, decizia este rezultatul unui proces rational care porneste de la sesizarea necesitatii emiterii unui asemenea act si continua cu culegerea informatiilor necesare, prelucrarea acestora, alegerea variantei optime, adoptarea actului si aplicarea acestuia. Totodata, decizia administrativa este si o determinanta pentru actiunea functionarilor administratiei, deoarece activitatea acestora este urmarea deciziei administrative, in cadrul sistemului administratiei publice. Ca in orice activitate umana, activitatea organelor administratiei publice trebuie sa porneasca sub forma unei intentii de a realiza ceva. In vederea declansarii unei actiuni a administratiei publice este necesara decizia administrativa. Intentia administratiei publice de a intreprinde o actiune marcheaza impusul procesului decizional. Avand ca obiect realizarea politicii statului, decizia administrativa este de multe ori initiata de factorii politici. Partidele politice, alte formatiuni sau organizatii politice, organizatii neguvernamentale, precum si puterea legislativa sesizeaza organele autoritatilor administratiei publice in vederea declansarii procesului decizional, facand astfel sa intervina actiunea organelor administratiei publice locale in vederea solutionarii unor probleme care privesc realizarea politicii statului in domeniile in care actioneaza organele administratiei publice. De cele mai multe ori, initiativa deciziei administrative revine organelor administratiei publice care din informatiile proprii sau pe baza sesizarilor diferitelor organe de stat sau asociative, ori ale cetatenilor gasesc necesar ca este oportuna interventia lor pentru rezolvarea anumitor probleme din domeniul lor de activitate. De multe ori insa, organele administratiei publice asteapta declansarea ori incuviintarea declansarii actiunii lor de catre organele puterii legiuitoare, care sunt informate cu privire la respectivele probleme prin mijloace proprii sau chiar de organele administratiei publice. Aceasta este etapa initiativei in procesul decizional. Dupa initiativa urmeaza o etapa complexa, de confruntare de pareri, pe care psihologii o numesc ,,lupta motivelor" si in care au un rol important atat parerile afective cat si cele intelectuale. Aceasta este etapa deliberarii care trebuie privita ca un veritabil proces, care parcurge mai multe etape. Dupa faza deliberarii urmeaza luarea deciziei administrative, care este manifestarea unei hotarari careia trebuie sa i se conformeze conduita oamenilor administratiei si a celor carora li se adreseaza administratia publica in activitatea de organizare a executarii si de executare a legii. 1. Modalitati de participare la decizia administrativa. Participarea politica la decizia administrativa. Participarea la complexul proces decizional in administratia publica este determinata de natura deciziei administrative. Caracterul politic al obiectului acestei decizii implica participarea factorilor politici la procesul decizional. In plus, participarea politica la decizia administrativa pune in lumina necesitatea cooperarii intre puterea legiuitoare si cea executiva pentru realizarea interesului general al societatii. Participarea sociala la decizia administrativa. Aceasta forma de participare este strans legata de participarea cetatenilor la diverse nivele si deriva din caracterul democratic al statului. De multe ori, organele administratiei publice antreneaza in procesul decizional institutii cetatenesti sau grupuri de cetateni care sunt interesati in legatura cu decizia care va fi luata. Aceasta antrenare are mai mult caracterul unei consultari. Ea ajuta administratia la cunoasterea opiniei cetatenilor carora urmeaza sa le fie aplicata decizia ce va fi luata.
Antonie Iorgovan, Tratat de drept administrativ, vol.II, Editura Biblioteca Juridica, Nemira, Bucuresti, 1996 Antonie Iorgovan, Tratat de drept administrativ. vol. I, Editura CH Beck, Bucuresti, 2005 Corneliu Manda, Stiinta adminstratiei, Editura Lumina Lex, Bucuresti, 2004 Gh. Teodorof, Metode si tehnici de elaborare a deciziei administrative, suport de curs, SNSPA, 2004 Paul Negulescu, Tratat de drept administrativ, Editura Lumina Lex, Bucuresti, 1996 V. A. Munteanu, Management public local, Editura Tipo Moldova, Iasi, 2003
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).