Analiza functiei publice reprezinta o tema care este interesanta dintr-o dubla perspectiva: a) Istorica, dat fiind faptul ca functia publica si functionarul public constituie institutii juridice care in Romania au aparut inca de la jumatatea secolului al XIX-lea si in legatura cu care s-a manifestat o evolutie sinuoasa determinata, in principal, de succesiunea regimurilor politice. b) Contemporana, tema fiind de acuta actualitate in doctrina juridica, solutiile care au fost exprimate rasfrangandu-se asupra practicii administratiei publice si a celei judecatoresti. Traditional, raportul juridic avand ca obiect activitatea functionarului public a fost si este inca apreciat ca avand un statut de sine statator care decurge din: - specificul puterii de stat; - competenta autoritatilor si institutiilor publice. Prin functie publica se intelege situatia juridica legal determinata a persoanei fizice investite cu prerogative in realizarea competentei unei autoritati sau institutii a administratiei publice, avand ca scop realizarea in mod continuu a unui interes public, iar prin functionar public se intelege persoana fizica a carei cariera consta in exercitarea unei functii in cadrul administratiei publice. Legislatia romana actuala in materie defineste cele doua concepte, in concordanta cu doctrina, dupa cum urmeaza: - functia publica reprezinta ansamblul atributiilor si responsabilitatilor, stabilite in temeiul legii, in scopul realizarii prerogativelor de putere publica de catre administratia publica centrala, administratia publica locala si autoritatile administrative autonome; - functionarul public este persoana numita, in conditiile legii, intr-o functie publica. Pentru concretizarea definitiilor citate, legiuitorul a stabilit ca activitatile care implica exercitarea prerogativelor de putere publica, care pot fi desfasurate de functionarii publici, sunt urmatoarele: a) punerea in executare a legilor si a celorlalte acte normative; b) elaborarea proiectelor de acte normative si a altor reglementari specific autoritatii sau institutiei publice, precum si asigurarea avizarii acestora; c) elaborarea proiectelor politicilor si strategiilor, a programelor, a studiilor, analizelor si statisticilor necesare realizarii si implementarii politicilor publice, precum si a documentatiei necesare executarii legilor, in vederea realizarii competentei autoritatii sau institutiei publice; d) consilierea, controlul si auditul public intern; e) gestionarea resurselor umane si a resurselor financiare; f) colectarea creantelor bugetare; g) reprezentarea intereselor autoritatii sau institutiei publice in raporturile acesteia cu persoane fizice sau juridice de drept public sau privat, din tara si strainatate, in limita imputemicirilor stabilite de conducatorul autoritatii sau institutiei publice, precum si reprezentarea in justitie a autoritatii sau institutiei publice in care isi desfasoara activitatea; h) realizarea de activitati in conformitate cu strategia de informatizare a administratiei publice. Dupa criteriul nivelului studiilor necesare, functiile publice se impart in trei clase: a) clasa I, cuprinzand functiile publice pentru a caror ocupare se cer studii superioare de licenta absolvite cu diploma, respectiv studii superioare de lunga durata absolvite cu diploma de licenta sau echivalenta; b) clasa a II-a, cuprinzand functiile publice pentru a caror ocupare se cer studii superioare de scurta durata, absolvite cu diploma; c) clasa a III-a, cuprinzand functiile publice pentru a caror ocupare se cer studii liceale, respectiv studii medii liceale, absolvite cu diploma de bacalaureat.
Emil Balan ,,Institutii administrative", Editura CH-Beck, Bucuresti, 2008; Valentin I. Prisacaru ,,Functionarii publici", Editura All Beck, Bucuresti, 2004; Corneliu Manda ,,Stiinta administratiei, editia a II-a", Lumina Lex, Bucuresti, 2007; Romulus Iulian Gheorghiu ,,Drept administrativ", Bucuresti, 2005; Maria Viorica Bendule-Grigoruta ,,Managmentul serviciilor publice", Editura Tehnopress, Iasi, 2007;
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).