Analiza comparativa a dimensiunii si structurii resurselor financiare publice in Romania si Slovenia

Extras din referat Cum descarc?

Capitolul 1. Structura resurselor financiare publice conform clasificarii oficiale .
Ansamblul resurselor financiare publice (bugetare) este intocmit din elemente care se caracterizeaza prin trasaturi comune, dar comunica si insusiri privind formarea si folosirea lor, generand si efecte economico-sociale ce se deosebesc sensibil de la o componenta a acestora la alta. Pe aceasta baza, ele se pot aranja in functie de mai multe principii, fiecare categorie percepandu-se prin anumite caracteristici.
Dupa un prim principiu, si anume regularitatea folosirii lor resursele financiare publice sunt impartite in:
- resurse ordinare; 
- resurse extraordinare.
Resursele financiare publice (bugetare) ordinare sunt folosite in mod obisnuit si in conditii social-economice considerate normale, cauza pentru care mai detine si numele de resurse curente sau obisnuite. Formele sub care se intocmesc aceste resurse se regasesc permanent in structura resurselor financiare publice, respectiv in bugetul ficarui an bugetar, iar prin importanta mare ce le revine constituie componenta fundamentala. In cadrul acestora, cele mai larg utilizate sunt:
1. impozitele, taxele si contributiile obligatorii (suportate de persoanele fizice si juridice);
2. veniturile din exploatarea intreprinderilor si proprietatilor din sectorul public. 
Impozitele, ca si diversele taxe si contributii obligatorii similare lor insotesc existenta statului de-a lungul intregii sale istori, demonstrandu-se a fi, in permanenta, resurse necesare functionarii institutiilor publice. Stabilirea lor ca resurse financiare publice presupune redistribuirea veniturilor primare realizate de catre persoanele fizice si juridice. Intr-o circumstanta apropiata, sub aspectul permanentei folosirii lor, se afla si veniturile realizate din exploatarea domeniilor si intreprinderilor ce formeaza sectorul economic public, in care se creaza produs national la a carui repartitie primara asista statul sau entitatile publice, in mod direct, in ipostaza de proprietar.
Resursele financiare publice extraordinare, asa cum s-au remarcat in timp, se disting de cele ordinare, in primul rand, prin caracterul temporar, nepermanent, al folosirii lor de catre stat, ceea ce presupune prezenta acestora numai in unii ani bugetari si absenta lor in alti ani. Caracterul extraordinar al folosirii acestei categorii de resurse se apreciaza a fi urmarea manifestarii unor fenomene sau situatii economico-sociale bizare, extraordinare, generatoare ale unor nevoi publice, respectiv cheltuieli impuse de imprejurari extraordinare intr-o perioada sau alta, in care resursele curente (ordinare), posibile de procurat in mod obisnuit, sunt insuficiente.
Imprumutul de stat (public), ca resursa bugetara extraordinara, este utilizata frecvent si reprezinta anumite deprinderi generate de specificitatea relatiilor financiare pe care le prezinta, comparativ cu alte resurse. Asadar, practicarea imprumuturilor de stat pentru realizarea de resurse financiare publice (bugetare) se inscrie in sfera relatiilor de credit, in general, respectiv a creditului public, la care statul participa in situatia de debitor, iar persoanele care-i lasa disponibilitatile lor cu imprumut, in calitate de creditori ai statului.
Emisiunea (inflationista) de moneda, la randul sau, poate alcatui o resursa financiara publica (bugetara) in masura in care statul, in virtutea dreptului sau exclusiv de a emite moneda nationala fara valoare intrinseca, pune in circulatie o suma de bani mai mare decat cea obiectiv necesara circulatiei monetare.
In mod normal, in totalitatea resurselor financiare publice, resursele ordinare au ponderea cea mai inalta. In majoritatea tarilor, resursele ordinare formeaza peste 90% din resursele financiare publice totale. Tendinta constatata in dezvoltarea resurselor financiare publice este de reducere a ponderii resurselor extraordinare, explicabila tocmai prin preocuparile guvernelor din majoritatea tarilor, in primul rand a celor evoluate, de a compensa bugetul public, finantand cheltuielile publice, in cea mai mare masura, pe seama veniturilor bugetare ordinare
Dupa un alt concept de ierarhizare, adica, continutul economic al proceselor pe care le demonstreaza formarea resurselor financiare publice, acestea pot fi grupate in urmatoarele categorii:
- resurse (venituri) fiscale;
- resurse (venituri) nefiscale;
- resurse de trezorie
- resurse imprumutate pe termen mediu si lung;
- resurse din emisiunea (inflationista) de moneda.
Resursele fiscale se caracterizeaza prin continutul lor de procese economice de redistribuire a produsului intern brut sau avutiei nationale, de la persoanele fizice si juridice, la dispozitia autoritatilor publice. Aceste actiuni se concretizeaza ca prelevari cu insusire obligatorie sub formele caracteristice ale impozitelor, taxelor sau contributiilor la constituirea diverselor fonduri financiare publice. Resursele fiscale garanteaza cea mai mare parte a resurselor frecvente ale statului.


Fisiere in arhiva (1):

  • Analiza comparativa a dimensiunii si structurii resurselor financiare publice in Romania si Slovenia.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

http://ec.europa.eu/eurostat
http://eugo.gov.si/en/running/taxes/ 
www.consiliulfiscal.ro
https://ro.wikipedia.org/wiki/Sistemul_fiscal_rom%C3%A2n#Impozite_directe 
https://ro.wikipedia.org/wiki/Sistemul_fiscal_rom%C3%A2n#Impozite_indirecte


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!