Abuzul de pozitie dominanta

Cuprins referat Cum descarc?

Notiuni introductive 2
1. Cadrul legal 3
2. Cazuri de existenta a pozitiei dominante 4
2.1. Cota de piata 4
2.2. Dimensiunea firmei 4
2.3. Resursele sale tehnice si financiare 4
2.4. Retelele de distributie 5
3. Interzicerea abuzului de pozitie dominanta 6
4. Controlul comportamentului abuziv pe piata 11
5. Practica judiciara 13
Bibliografie 15


Extras din referat Cum descarc?

Notiuni introductive
Notiunea de pozitie dominanta a fost definita de Curtea Europeana de Justitie. Astfel, pozitia dominanta este "o pozitie de putere economica pe care o are o firma, fapt care ii permite sa impiedice mentinerea unui mediu concurential pe piata relevanta si, in acest fel, sa se comporte, intr-o masura apreciabila, independent de concurentii si clientii sai". In consecinta, pentru a determina daca o firma se gaseste intr-o pozitie dominanta, este necesar ca (i) sa se identifice piata relevanta (piata produsului si piata geografica) si (ii) sa se evalueze puterea de piata a firmei respective. Este evident ca, autoritatea de concurenta va incerca intotdeauna sa defineasca piata relevanta intr-un mod cat mai restrans posibil, in vreme ce firmele implicate vor incerca sa impuna o abordare cat mai larga, astfel incat pozitia lor pe piata astfel definita sa fie cat mai slaba posibil. Puterea de piata deriva din analiza mai multor indicatori, nici unul dintre ei determinant insa; cel mai relevant este totusi cota de piata a firmei in cauza.
Potrivit legislatiei europene, este necesar sa se evite ca intreprinderile europene sa se bucure de o pozitie dominanta in sectorul lor de activitate, abuzand de aceasta pozitie si creand posibilitatea unor distorsiuni ale concurentei care afecteaza schimburile intercomunitare.
Pozitia dominanta este situatia in care o societate comerciala dispune de o asemenea putere economica incat poate obstructiona -distorsiona concurenta pe piata pe care activeaza, impunand anumite clauze partenerilor contractuali precum si concurentilor, clauze pe care, in mod normal, acestia nu le-ar fi acceptat, acestea putand fii susceptibile sa creze o pozitie dominanta. ( http://www.juristnet.ro/index.php?page=da-abuzpozitiedominanta)
O firma ocupa o pozitie dominanta atunci cand este in masura sa actioneze independent de concurentii, clientii, furnizorii sai si, in final, de consumatorul final. O intreprindere aflata in pozitie dominanta, detinand o astfel de putere de piata, poate fixa preturile sale la un nivel supraconcurential, poate sa-si vinda produsele de calitate inferioara sau poate sa reduca eforturile de inovatie la un nivel inferior celui care ar trebui sa existe pe o piata concurentiala. In dreptul comunitar al concurentei nu este ilegala detinerea unei pozitii dominante, deoarece aceasta poate fi obtinuta prin mijloace concurentiale legitime, de exemplu, prin conceperea si vanzarea unui produs superior. (http://www.euroavocatura.ro/dictionar/581/Pozitie_dominanta)
Abuzul de pozitie dominanta poate fi de doua tipuri, exploatator (exploatarea clientilor de pe piata relevanta) si excluzionist (impiedicarea sau distorsionarea concurentei pe piata). Din punct de vedere legal, nu este necesar a dovedi ca abuzul respectiv afecteaza structura pietei sau concurenta sau ca prin aceasta se creaza un avantaj financiar sau concurential pentru firma in cauza, ci este suficient a demonstra ca au fost afectate interesele consumatorilor.
1. Cadrul legal
o Articolul 82 al TCE;
o Regulamentul Consiliului 1/2003, din 16 decembrie 2002, privind punerea in aplicare a regulilor de concurenta prevazute in Art.81 si 82 ale TCE (JOCE L 1 din 4 ianuarie 2003)
Se cere facuta observatia ca, in ceea ce priveste temeiul juridic al combaterii abuzului de pozitie dominanta, Art. 82 i se adauga Art. 83, prin care se permite adoptarea de regulamente si directive si Art. 85, care se refera la competentele de investigare ale Comisiei.
2. Cazuri de existenta a pozitiei dominante
De regula, existenta pozitiei dominante este dovedita cu ajutorul mai multor factori care, luati in considerare in mod izolat, nu sunt, totdeauna, determinant! 
2.1. Cota de piata
O cota de piata de peste 85% este suficienta pentru a determina o pozitie dominanta, cu exceptia unor circumstante exceptionale. (Cazul Hoffmann-La Roche v Commission [1979] ECR 461; cazul Tetra Pak v Commission (Tetra Pak II) [1994[ ECR II-755; cazul Irish Sugar v Commission [1999] ECR II-2696.) Astfel, in una din deciziile sale (Decizia 91/535 (Tetra Pak/Alfa Laval), publicata in OJ 1991 L290/35), Comisia Europeana a spus ca o cota de piata de peste 90%, desi reprezinta un indicator foarte puternic al existentei unei pozitii dominante, totusi - in anumite circumstante rare -  poate sa nu fie suficienta pentru dovedirea dominantei. O cota de piata intre 70% si 80% este, in sine, "o indicatie clara a existentei unei pozitii dominante" ( Cazul T-30/89 Hilti v Commission [1991] ECR II-1439.), iar o cota de piata de 50% constituie o pozitie dominanta, cu exceptia existentei unor circumstante exceptionale. (Cazul 62/86 Akzo v Commission [1991] ECR I-3359). Pentru cote de piata sub 50%, este necesar de comparat cota firmei in cauza cu cele ale concurentilor sai. Astfel, firme cu cote de piata intre 35 si 45% au fost considerate a se gasi in pozitie dominanta, in conditiile in care concurentii lor erau de 2-3 ori mai mici.
Pana acum, in jurisprudenta comunitara, nu exista cazuri de pozitii dominante in cazul unor firme cu cote de piata sub aceste niveluri, desi posibilitatea ca ele sa existe in viitor nu poate fi exclusa. In schimb, Curtea Europeana de Justitie a confirmat faptul ca o cota de 10% este prea mica pentru a constitui o pozitie dominanta, in absenta unor circumstante exceptionale.


Fisiere in arhiva (1):

  • Abuzul de pozitie dominanta.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

1. Regulamentul Consiliului 1/2003, din 16 decembrie 2002, privind punerea in aplicare a regulilor de concurenta prevazute in Art.81 si 82 ale TCE
2. Janos Volkai, Allegedly Excessive Prices: Making the Approach of Transition Economy Competition 
3. http://www.juristnet.ro/index.php?page=da-abuzpozitiedominanta
4.http://www.cse.uaic.ro/_fisiere/Documentare/Suporturi_curs/III_Dreptul_european_concurentei.pdf
5.http://www.untrr.ro/info-untrr-anul-ii-nr-11-21-noiembrie-2005/prezentarea-actelor-si-faptelor-interzise-de-legea-concurentei-practici-anticoncurentiale-abuz-de-pozitie-dominanta. 6.html#.VU0eZNKUffI&panel1-1uthorities More Effective and Efficient, Discussion Paper, O.E.C.D., 2000
7. http://www.juristnet.ro/index.php?page=da-abuzpozitiedominanta
8. http://www.euroavocatura.ro/dictionar/581/Pozitie_dominanta
9. http://ec.europa.eu/competition/consumers/abuse_ro.html
10. Decizia 76/353 (Chiquita) OJ 1976 L95/1
11. Cazul 27/76 United Brands v Commission [1978] ECR 207
12. Cazul 27/76, 1978, CMRL 426
13. Cazul 85/76, 1979, ECR 461
14. Cazul 27/76, 1978, ECR 207


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!